søndag 20. november 2016

En bokoholikers bekjennelser

Jeg skal ikke lyve.

En stor del av eksistensgrunnlaget for denne bloggen er stoffet jeg tror ingen andre enn meg selv egentlig leser: listene som finnes i egne faner på toppen av bloggen. Selv om jeg ikke har skrevet jevnlige innlegg gjennom det siste året, er listene likevel pliktskyldigst holdt oppdatert. Jeg liker oversikten de gir meg, jeg liker å telle. Selvsagt kunne jeg skrevet dette i en notatbok eller i en fil lagret et sted ingen andre enn meg kan se det, men uten illusjonen om at noen andre enn meg selv er interessert i disse listene, ville jeg neppe vært linke flink til å fylle dem ut. Derfor bor de her på bloggen.

Jeg liker lister.
Men listene forteller meg også at jeg har et seriøst shoppingproblem når det gjelder bøker.

I løpet av 2016 har jeg så langt anskaffet 143 bøker. Av disse er:
  • 5 anmeldereksemplarer
  • 6 gaver
  • 132 kjøpt av meg selv

Nå høres det ut som jeg bruker fryktelig mye penger på bøker, og det er selvsagt ikke til å komme utenom at foruten bokostnader, mat og månedskort er nok bøker min største utgiftspost. Men veldig mange av de 132 er kjøpt i brukthandler eller på loppemarked og har derfor ikke kostet meg veldig mye. Jeg går ikke personlig konkurs riktig enda.

Og jeg liker bøker.
Ikke bare ordene som er inni dem, jeg liker bøkene også som fysiske objekter. Jeg er ikke så god på pynt, pø og planter. Husmorgenet muterte og forsvant et sted på veien til meg. Uten bøkene ville mitt hjem vært nakent. Jeg liker at du som regel vil finne en bokstabel av varierende størrelse i hvert rom. Jeg liker at stablene varierer ut fra hva jeg tror jeg skal lese akkurat nå, eller hva som akkurat kom inn døra. Jeg liker at jeg på tross av alle bøkene jeg kjøper, fremdeles har en dedikert hylle til lånte bøker så de ikke skal blande seg med resten. Og jeg blir ikke stressa av å omgi meg med bøker jeg aldri har tid til å lese.

For ja, jeg leser langt færre bøker enn jeg kjøper. Og jeg leser også bøker jeg ikke kjøper.
Så langt i år har jeg fullført 80. 33 av dem er kjøpt i 2016, 13 var i hyllene da året begynte. 34 er lånt, enten av venner, på biblioteket eller gjennom strømmetjenestene Scribd/Storytel.

De nye bøkene kjøper jeg fordi jeg vil lese dem med en gang. Men ofte er det sånn at før jeg kommer så langt, har jeg kjøpt flere og de nyeste går foran i køen. I bruktbutikker og på loppis er terskelen lavere; der kjøper jeg ofte bøker jeg tenker jeg vil lese en gang i fremtiden. Innen den fremtiden kommer, har jeg noen ganger ombestemt meg. Jeg har for eksempel gjennom årene kjøpt en god bunke engelskspråklige klassikere i norsk oversettelse. Nå har jeg begynt å bytte dem ut, fordi jeg strengt tatt ikke vil lese dem på norsk når jeg kan lese i original. Så noe går ut, og en del går ut ulest. Jeg blir ikke stresset av det heller.

Jeg burde kanskje ha som mål neste år å kjøpe færre bøker. Kanskje si at jeg må lese fem for å få kjøpe én, eller at jeg kun får kjøpe én om gangen og må lese den ene før jeg kan kjøpe en ny? Det eneste argumentet som faktisk får meg til å vurdere det, er at jeg akkurat nå har en stor stabel på vent med bøker jeg fremdeles har veldig lyst til å lese, og jeg vet at sjansen for at jeg leser dem er mindre om jeg kjøper enda flere.

Men nei, jeg skal ikke sette det som en målsetting. Jeg vet det er et løfte jeg uansett ikke vil klare å holde. Fordi jeg ikke har lyst til å slutte, og fordi jeg ikke slutte. Jeg har råd, jeg har plass og jeg har ingen planer om å flytte på veldig lenge. For ja, akkurat når man er på flyttefot skal selv jeg innrømme det ikke er videre praktisk å ha et firesifret antall bøker å dra på.

8 kommentarer:

  1. God morgon! Det er forfriskande å lese eit innlegg der ein blogger for ein gongs skuld skriver at kvifor skal eg slutte å kjøpe bøker. Veldig mange, både bokbloggere og andre, har som mål å kjøpe færre bøker. Eg forstår tanken, men det hadde aldri fungert for min del.

    Eg har lest 125 bøker så langt dette året, og det har kommet inn ca 50 nye bøker. Då har eg ikkje rekna med den massive haugen eg drog heim sist veke frå biblioteksal. Eg kjøper svært sjelden nye innbundne bøker. Det er kun når eg veit boka er god, som Jørn Lier Horsts siste krimroman.

    Det er ikkje til å stikke under ein stol at viss eg hadde gått inn for å føre opp kor mykje penger det gikk med til bøker kvar månad hadde det blitt ein del, men eg kjøper verken røyk eller alkohol. Ein bokhaug her og ein bokhaug der er den fineste pynten!

    Eg kjøper bøker som eg les med det same, eg kjøper bøker som samler støv i bokhylla i 2 år før dei blir lest, og sjølvsagt kjøper eg bøker som av ein eller anna årsak aldri blir lest. Men intensjonen er alltid der, og eg liker å vite at den eine spesielle boka som alltid fungerer den dagen ingenting anna fungerer står i bokhylla på soverommet. Det er ein trygghet i livet!

    Og, ja, eg har nettopp erfart at flytting med bøker er ... tungt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fornuftige ville selvsagt være å ha som mål og kjøpe færre bøker. Men så lenge det å skaffe meg bøkene
      a) ikke ruinerer meg og
      b) gir meg mer glede enn stress
      ser jeg ingen grunn til å slutte. Og som du ser: Ikke røyker jeg, og alkoholkonsumet er minimalt og noen laster må man jo ha ;)

      Men jeg lurer på om jeg skal si til meg selv at det ikke er lov til å kjøpe bøker før jeg skal på tur med Silje igjen i vinterferien. Jeg har så veldig mange nå jeg har veldig lyst til å lese at 2 måneder uten innkjøp ikke burde påvirke noe som helst.

      Slett
  2. Artig å lese hva dere skriver om mengder bøker, kjøpe eller ikke osv. Jeg har egentlig lagt inn forbud om bokkjøp, da biblioteket og eBokBib er kjempegode alternativ.Og så mottar jeg noen nye bøker fra flagene. Men mitt sjølpålagte forbud holder ikke helt!Og jeg kommer sjelden ut ra et loppemarked uten bøker. Og hyllene fylles. Jeg har også flyttet med bøker, og måtte investere i nye hyller da jeg kom tilbake her jeg bor. Men jeg kan rett og slett ikke forestille meg et liv uten bøker, så da er saken klar. Og en stue uten bokhylle syns jeg rett og slett er tom! Jeg har enda ikke tatt noen opptelling over hvor mye jeg har lest dette året, men ligger nok godt over 100. Fortsatt god lesing til både Elisabeth og Elida!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også en ivrig bruker både av biblioteket og eBokBib. Noe som gjør at det tar enda lengre tid å lese alle bøkene jeg kjøper. Men ja, bøkene er viktig for å skape følelsen av hjemme for meg.

      Slett
  3. Selvfølgelig leser folk listene. Jeg kommer aldri til å slutte å klamre meg til den forestillingen!! -)

    SvarSlett
  4. Lenge leve listene! Det eneste livet på min blogg for tiden er også listene. Jeg kikket på oversikten over antall blogginnlegg per år for litt siden og så at jeg ikke egentlig har vært en skikkelig bokblogger siden 2011. Kun to år har jeg blogget jevnlig. Jeg lurer fælt på hva som må til for å begynne igjen.

    For øvrig - jo flere bøker man kjøper, jo mer sannsynlig er det at man finner en bok i bokhyllen som passer humøret, den ene boken du virkelig har lyst til å lese i det øyeblikket du finner ut at du skal lese. Så jeg slår et slag for bokkjøp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hipp hurra for bokkjøp!

      Også er det et spørsmål om hva som er "jevnlig". Jeg føler at jeg har vært totalt fraværende, men ser at jeg ikke har noen måneder i år helt uten innlegg. Og en gang i måneden er også jevnlig, er det ikke?

      Og så håper jeg at du fortsetter den gode flyten du er inne i nå. Jeg er glad over å se deg tilbake i feeden min - selv om jeg har vært dårlig på å legge igjen spor etter meg foreløpig.

      Slett