lørdag 14. juli 2018

Bookhaul #2 - London OG Paris

Legg nøye merke til tittelen for dette innlegget, ye of little faith!

Etter å ha fylt kofferten i Hay-on-Wye viste jeg nemlig uante evner til å begrense meg på resten av ferieturen, slik at lista over hva jeg kjøpte i London og Paris fint kan slås sammen til bare ett blogginnlegg.  Ser du på antallet ser det kanskje mindre imponerende ut, men her er det volum som teller, og bøkene kjøpt tok lite plass og veide nesten ingenting. Totalt sju bøker i London og bare to i Paris - noe som betyr at mange bokbutikker faktisk ble besøkt helt uten å kjøpe noe som helst! Det er nesten uanstendig...

Ok, her er lista, først London:



Irving Finkel and Jonathan Taylor - cuneiform
Om du følger meg på Instagram, har du sikkert fått med deg at jeg ikke kan dra på ferie uten å komme hjem med haugevis med bilder av steiner med skrift på. Aller helst fryktelig gammel skrift. I London var det British Museum som tilfredsstilte stein-tittinga mi, og det var altså helt umulig ikke å kjøpe denne boka i museumsbokhandelen. Her er det enda flere bilder av steiner med skrift på, historien til kileskriften og - det ultimate kjøpsargumentet - en oversikt over alle tegnene og hva de representerer.

Doris Lessing - Time Bites
British Museum er farlig nær flere bokhandler, blant annet den fantastiske bruktbutikken Skoob Books. Etter ei uke i Hay var jeg faktisk litt mettet på akkurat dette, men kunne ikke la sjansen gå fra meg når jeg fant Lessing-bøker som manglet i bokhylla. Dette er en samling med diverse essayer skrevet til ulike formål. Gleder meg!

Doris Lessing - The Cleft
Og dette er den siste romanen Lessing utga før hun døde. Den handler om en mytologisk tid der det aller først bare fantes kvinner før det plutselig ble født et guttebarn. Jeg har nesten lest den ferdig, og må innrømme at dette er den Lessing-boka jeg har likt klart dårligst til nå.

Deborah Levy - Things I Don't Want to Know
Jeg var innom Waterstones, der jeg hadde et stempelkort som ville gi meg ti pund i avslag hvis jeg handlet, så selvsagt handlet jeg. Levys The Cost of Living var overalt jeg snudde meg, men siden det er bok to i hennes planlagte memoar-trilogi, ignorerte jeg den for nå og kjøpte heller den første. Hun tar utgangspunkt i George Orwells berømte essay Why I Write, og skriver om eget liv og egen skriving. Har allerede lest, likte godt.

Doris Lessing - Prisons We Choose to Live Inside
Dette er da noe så sjeldent som ei Lessing-bok jeg har kjøpt ny. Det er en samling seks forelesninger Lessing har holdt, uten at jeg greier å finne hvor hun har holdt dem.

Kathy Acker - New York City in 1979
Etter at jeg leste Crudo ble jeg nysgjerrig på Acker, men jeg er veldig usikker på om jeg vil like det hun skriver. Derfor plukket jeg med meg denne lille smakebiten da jeg var innom Daunt Books. Penguin Modern er en serie laget på samme mal som de sorte Penguin Classics som ble gitt ut i forbindelse med 50-års jubileet, men med nyere tekster, og koster ett pund hver seg, i hvert fall når du kjøper dem i England. Tenker det er en fin måte å teste Acker på.

Audre Lorde - The Master's Tools Will Never Dismantle the Master's House
En til Penguin Modern, denne med essays av Audre Lorde som beskriver seg selv som "black, lesbian, mother, warrior, poet." Har litt mer tro på at jeg vil like henne, men starter med denne smakebiten.

Og så Paris - der jeg var inne i fire ulike bokhandler, inkludert Shakespeare & Company, men bare handlet i den fjerde og siste, The Abbey:



Doris Lessing - The Grass is Singing
Debutboka til Lessing, og ei bok jeg allerede har lest. Men jeg har boka på norsk og dette var en nydelig oransje Penguin utgave i veldig god stand, så jeg kunne ikke gå fra den. Så kan jeg heller donere den norske til Fretex.

Doris Lessing - Winter in July
Dette er en novellesamling der alle novellene foregår i Afrika. Og det er alt jeg vet, men den mangler i Lessing-samlingen og måtte være med hjem.

2 kommentarer:

  1. Spennende å kjøpe bøker når en er ute og reiser. Liker Doris Lessing sin bøker godt, så her har du funnet noen godbiter. For egen del er det slutt på bokkjøp, så jeg er veldig glad f0r at biblioteket finnes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fornøyd med 8 nye Lessing-bøker i løpet av ferien, selv om en var å bytte fra norsk til engelsk utgave. Tror jeg har passert 40 bøker nå, så begynner å nærme meg komplett samling. Men fremdeles et stykke igjen.

      Slett