lørdag 1. august 2015

Månedsoppsummering juli

Jeg er inne i en god leseperiode, og jeg har lyst til å lese omtrent alle bøker jeg hører om.
Ulempen er at jeg blir litt småstressa av alt jeg vil lese som jeg ikke rekker, men fordelen er at jeg tross alt leser mer enn jeg har gjort på lenge.

Fasiten for juli forteller at jeg har lest ti bøker, hvorav én er en tegneseriebok.
Tatt i betraktning at jeg overhodet ikke har hatt ferie i juli, sier jeg meg veldig godt fornøyd med det.

Lista er som følger:

  • Heidi Sævareid - Slipp Hold
  • Joe Abercrombie - Half a War
  • Mark Weid og Alex Ross - Kingdom Come 
  • Harper Lee - Go Set a Watchman 
  • Ingvild Rishøi - Vinternoveller 
  • Doris Lessing - Under My Skin: My Autobiography Vol. 1 
  • Andy Weir - The Martian 
  • Ray Bradbury - Fahrenheit 451 
  • Kate Atkinson - Life after Life 
  • Robin Hobb - Assasin's Apprentice (Farseer trilogy #1)



En tegneseriebok, en biografi, fire science fiction og fantasy romaner, tre realistiske romaner og en novellesamling. Åtte lest på engelsk, to på norsk. En av bøkene var en gjenlesning (Vinternoveller).

Jeg var så kry i juni fordi jeg faktisk hadde skrevet fire bokomtaler, i juli har det bare blitt én helt på tampen. Men omtale om Lessing-biografien kommer 15. august i forbindelse med Moshonistas biografisirkel, og det er mulig jeg kommer til å skrive om noen av de andre også.

Månedens favoritt var Life after Life, en bok som minte om filmen Sliding Doors fordi den utforsker hvordan enkle valg kan sende livet ditt i to helt ulike retninger. Vi følger Ursula fra fødsel til mange ulike versjoner av hennes død. Hver gang hun dør, begynner teksten på nytt fra et punkt i livet hennes og et valg som tas på en annen måte sender henne i en annen retning. Hoveddelen av boka finner sted på ulike steder under andre verdenskrig, og jeg likte mulighetene boka ga til å vise tilfeldighetene i hvor du står i krigen. Jeg likte imidlertid virkelig ikke de siste 30 sidene, så det ødela litt av helhetsinntrykket. En knapp nummer to var Lessings selvbiografi, som jeg altså skal skrive eget innlegg om senere, og jeg likte også veldig godt den norske ungdomsromanen Slipp Hold, som Julie har skrevet om her.

Månedens skuffelse var todelt. For det første Go Set a Watchman som ikke var i nærheten av å leve opp til To Kill a Mockingbird. Mesteparten av tida satt jeg med det jeg på engelsk ville kalt en 'disgusted twitch' i overleppa - det er rett og slett ikke hyggelig å sitte å lese karakterer som lirer av seg den ene leksa mer rasistisk enn den andre. Det ble rett og slett helt umulig å like denne boka.

Den andre skuffelsen var faktisk Joe Abercrombie. Jeg jublet under hele den første halvdelen av boka og syntes avslutningsboka var trilogiens beste, helt til Abercrombie tok et valg for hvordan konflikten skulle løses som jeg bare virkelig ikke kan fordra når jeg leser fantasy. Jeg skal ikke si hva det er fordi spoiler, men for meg ødela det boka. Men, nå er denne YA trilogien ferdig, og jeg håper han beveger seg tilbake til universet fra voksenbøkene og kommer med flere bøker derfra.

Så var det oppsummering av målene. Slipp Hold var den tredje norske 2015 boka jeg har lest i år, og den første jeg har lest som sorterer under åpen klasse. Hobb sto i bokhylla mi da året begynte, så hun gir kryss for det og Vinternoveller gir årets første novellekryss, selv om jeg også leste den i fjor. I tillegg blir det bio-kryss for Lessing. Litteraturmagasinene har jeg totalt mistet oversikten over hvor mange jeg har fått, men jeg har i hvert fall ikke lest noen denne måneden...
  • 3/20 norske bøker utgitt i 2015
  • 14/15 bøker off the shelf, det vil si bøker som sto i bokhylla per 1. januar 2015
  • 4/8 bøker på 1001-lista, som oppgitt hos Lines bibliotek
  • 5/6 biografier (dvs full deltakelse i Moshonistas biografisirkel)
  • 5/6 andre faglitterære bøker
  • 0/5 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 1/5 novellesamlinger
  • 0/1 bok på fransk
  • ?/? faktisk lese i hvert fall deler av alle litteraturmagasinene jeg abonnerer på
I august er planen å lese i hvert fall to nyinnkjøpte novellesamlinger, noe som burde hjelpe på det målet. Jeg har også tre norske 2015 bøker fra biblioteket liggende i hylla som jeg burde komme gjennom i starten av måneden før de må leveres. Det ser faktisk skremmende oppnåelig ut å kunne greie lesemålene for 2015, om jeg bare fokuserer litt og setter inn støtet på norskskrevet fantasy.

10 kommentarer:

  1. Skal si du har lest variert denne måneden, og som alltid masse på engelsk. Det er kun Vinternoveller jeg har lest av disse. Ønsker deg en fin start på lesemåneden august!

    SvarSlett
  2. "Vinternoveller" er lest, og "Go Set a Watchman." Eg er og inne ein meget god periode, og klarer nesten ikkje legge frå meg ei bok fortast mogleg for å begynne på neste. Må det vare lenge!!!

    God leseaugust!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er inmari deilig med sånne perioder. Jeg greier ikke holde meg til en om gangen når det er sånn, så akkurat nå holder jeg på med tre. Ikke like ille som deg så jeg har en på øret mens jeg leser en annen da :)

      Slett
  3. Hey Elisabeth - jeg havde præcis den samme oplevelse da jeg læste Life after Life, og jeg undrede mig faktisk over at Atkinson har fundet det nødvendigt at tilføje det allersidste "life" - det er faktisk både ærgerligt og meget ulig hendes øvrige romaner. Men altså - det er måske bare ½ stjerne det trækker ned ud af de mange stjerner bogen fortjener. Især barnet og den unge pige synes jeg hun skildrer så smerteligt godt.

    Håber august bliver skøn med mere læsning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er den første av Atkinsons bøker jeg har lest, men skal lese flere. Denne boka hadde fått toppkarakter om det ikke hadde vært for det siste livet. Men jeg skal lese oppfølgeren også.

      God høst til deg også! Blir det fortsatt studielesing på deg?

      Slett
  4. Endelig en månedsoppsummering der jeg har lest, og planlagt å lese, flere av bøkene. Resten er gresk. Er enig med deg når det gjelder Vinternoveller og Watchman (selv om mine motforestillinger er mer etiske, enn det litterære innholdet), men aner ikke hva du synes om Fahrenheit (som jeg faktisk omtalte, i den tiden jeg drev på med slikt -). Resten er, som sagt, gresk og ukjent. Bortsett fra Atkinson, som jeg stadig planlegger å lese.

    Er forøvrig nå 51s inn i Station Eleven, og ble så skremt av de sidene der hun ramser opp alt man tar for gitt - som plutselig ikke finnes mer, at jeg måtte ta pause. Lurte/tvang/overbeviste dattera til å lese Oryx, så nå ligger vi der i hvert vårt sofahjørne, med eurothrash og worldcollaps. Det er de første 50s jeg har lest på over ei uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fahrenheit synes jeg var helt grei, men havner ikke øverst på noen favorittliste. Men det er en bok som nevnes i så mange sammenhenger at det er greit faktisk å ha lest den, så jeg skjønner hva folk snakker om.

      Spent på å høre dommen over Station Eleven når du er ferdig. Godt du har kommet igang med lesing igjen. Bare juks med lyd hele tiden ;)

      Slett
  5. Jeg har lest kun Vinternoveller av dine denne måned. Life after life, jeg tenkte også at den minnet om Sliding Doors, og det e rmulig det er derfor jeg ikke har lest den enda, men du og flere sier den er så bra, så kanskje en dag, samt The Martian.. den er også en gjenganger etterhvert. Harper Lees Drep ikke en sangfugl står fortsatt på vent hos meg, må vel få den lest snart, selv om jeg stadig utsetter den fordi jeg tror det er tungt og mørkt sørstatstema. Go set a watchtman høres det ut som man kan skippe..

    SvarSlett
    Svar
    1. The Martian var ei sånn bok jeg ikke greide legge fra meg fordi jeg måtte vite hvordan det gikk. Det var lenge siden sist. Ikke noe litterært mesterverk akkurat, og fortellerstemmen irriterte meg til å begynne med, men jeg endte opp med å like boka lell.
      Go set a watchman kan definitivt skippes. Drep ikke en sangfugl var imidlertid en av mine favoritter fra 2013.

      Slett