mandag 3. juli 2017

Halvårsstatistikk

Det er ikke bare en måned som akkurat er unnagjort og krevde en oppsummering. Med slutten på juni er vi også ferdig med første halvår, og jeg er klar for å dele tall.

I år har jeg nemlig for første gang registrert alt jeg har lest gjennom året i excel, og har dermed statistikk å vise til. Selve regnearket lastet jeg ned fra en engelsk booktuber. Jeg har tilpasset det bittelitt, men gadd ikke å oversette - derfor alle engelske overskrifter.

Dette har vært så morsomt at jeg ikke utelukker at excel-arket har vært en medvirkende årsak til at jeg har lest flere bøker enn normalt. Flere bøker = mer data i statistikken = jeg leser mer.

Nok snakk, la oss begynne med tallene:


Jeg har lest 57 bøker det første halvåret. Flest fullført i mars med 14, færrest i juni med 6. Tre måneder med over 10 fullførte. Dette har knapt skjedd siden jeg var tenåring. Men antall bøker lyver litt, for alle vet at bøker har ulik tykkelse. Ser vi heller på sidetall, ser det slik ut:


Med andre ord litt jevnere, men fremdeles mest aktiv i starten av året. Men over 2000 sider alle måneder, og rett over 15.000 sider totalt så langt. Det gir et snitt per bok på 264 sider.

Så la oss se litt mer på hva slags bøker jeg har lest. Jeg begynner med format:

For meg er årets store overraskelse at 17/37 fullførte bøker er lydbøker, dvs 30%. Det hadde jeg ikke trodd da året startet, og er grunnen til at jeg har opprettholdt Storytel-abonnementet mitt etter de opprinnelige tre månedene jeg ga meg selv. 40% er pocketbøker, 18% innbundene bøker og 12% e-bøker der samtlige er nye norske bøker på eBokBib.

Når det gjelder sidetall, ser jeg at uansett hvor mye jeg påstår det motsatte: Jeg leser ikke mursteiner. De to på over 700 sider er begge Harry Potter som lydbok. Med tanke på hvor mange mursteiner som faktisk befinner seg i hyllene mine, bør dette endre seg.


Det er også tydelig at jeg per i dag leser klart mest nyere bøker. 42/57 er publisert etter 2011. Som en motvekt kan jeg si at den ene jeg har lest publisert før 1920 er fra 1516.



Ellers kan jeg ta med noen tall der jeg ikke har tatt ut digrammene også. Jeg ser for eksempel at jeg i stor overvekt har lest bøker på engelsk, hele 67%, resten er på norsk. Jeg leser også utelukkende bøker skrevet for voksne, med unntak av de fem Harry Potter-bøkene jeg har hørt som lydbok. Jeg har lest bøker fra 34 forskjellige forlag, og de fordeler seg på mange forskjellige sjangre:



Et annet spørsmål er hvem som har skrevet bøkene jeg leser. Om vi begynner med kjønn, konkluderer jeg med at det er en overvekt av kvinnelige forfattere første halvår, 24 bøker er skrevet av menn, 32 av kvinner og 1 har to forfattere, en av hvert kjønn.



Når det gjelder geografisk beliggenhet, er det derimot skremmende lite spredning. Jeg leser i all hovedsak europeiske bøker, og om jeg drister meg utenfor Europa er det stort sett til Nord Amerika. Bare 6/57 har forfatter som ikke tilhører et av disse kontinentene.


Enda mer spesifikt ser geografien slik ut. Norge, England og USA dominerer stort. Canada og Sør-Korea er de to eneste landene med to bøker.



Den siste grafen jeg har om bøkene jeg har lest er egentlig den viktigste. Hvor godt har jeg likt bøkene? Her har jeg fulgt stjernesystemet til Goodreads der en stjerne betyr at jeg ikke likte boka, to stjerner betyr helt ok, tre stjerner betyr at jeg likte boka, fire stjerner betyr at jeg likte veldig, og fem stjerner er reservert for de helt spesielle favorittene. 


Sånn sett har dette vært et bra leseår. Jeg har gitt to stjerner til bare åtte bøker, og ingen har fått bare én. 21 bøker på fire stjerner er sannsynligvis litt for snilt, men det er bøker jeg har likt bedre enn dem jeg har gitt tre stjerner og jeg har villet differensiere. I tillegg har jeg gitt fem stjerner til ei bok, det gjorde jeg ikke i hele fjor. Gjennomsnittlig stjernevurdering havner da på 3,3.

Det aller skumleste med dette regnearket, er at jeg også registrerer alle bøker jeg kjøper og prisen jeg kjøper dem for. Jeg antar at for veldig mange vil dette virke helt sprøtt, men jeg har altså kjøpt eller fått 79 bøker på årets seks første måneder.


På tross av det, synes jeg faktisk at jeg har vært ganske flink i år. Det er to ting som gjør store utslag: Turen til Edinburgh i februar/mars der jeg kjøpte 47 bøker, og et loppemarked i mai der jeg kjøpte 17. Utover det har jeg faktisk begrenset meg ganske greit, og jeg ser at jeg ikke har kjøpt en eneste bok på nett i løpet av hele 2017.

For de som lurer på om dette ruinerer meg, skal jeg faktisk legge ut kostnaden også. Fem av bøkene har jeg fått gratis, fire som anmeldereksemplarer og en som gave.Veldig mye av det jeg har kjøpt har vært brukte bøker, så prisen er deretter. Og engelske bøker er langt billigere kjøpt i Skottland enn i Norge, noe som er grunnen til at jeg gikk bananas der.

Totalt har jeg brukt 4882,- på et halvt år, eller så vidt over 400,- i måneden og et snitt på rett under 62,- per bok. Siden bøker er den ene tingen jeg prioriterer å bruke penger på, er det et nivå jeg lever helt fint med. Målet er å begrense meg til bøker jeg faktisk leser med en gang jeg kjøper dem i andre halvår, men det kommer sannsynligvis til å bli et unntak eller to der ingen slike regler gjelder.


Da var jeg i mål med statistikken. Ny runde kommer når året er omme.  Og om noen lurer på hva som for meg har vært årets beste bok så langt, så er det denne: Sorgensoveralt av Valérie Rouzeau

Sorgensoveralt

11 kommentarer:

  1. Hehe, så gøy! Jeg er ikke god på ecxel, lage statistikker og sånn altså.. Det ble veldig illustrerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble veldig lett når noen andre hadde laget skjemaet og jeg bare kan fylle ut. Jeg synes det er kjempegøy! :)

      Slett
  2. Jeg bruker også excel, men har laget mitt eget oppsett og har ingen figurer, og deler heller ikke inn i sjanger eller nasjonalitet. Men veldig gøy å se dine figurer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Neste år tror jeg at jeg skal lage mitt eget skjema også. Det er en del ting i det jeg har "arvet" som ikke er så interessant å følge med på, mens det kanskje er andre ting som er mer spennende. Og jeg elsker figurene, så de skal få være med videre :)

      Slett
  3. (tvangsmessig fra sommertåka fordi jeg vil vite hva du leser siden vi overhode ikke kan samtale under dagens tvagnsles. Stavanger is watching. Vi er avslørt).

    Hver gang dette excelarket nevnes, kjenner jeg at jeg MÅ HA. Kreftene jeg bruker (opp) på å stå imot er sannsynligvis grunnen til at jeg bare leste 3 bøker i juni. Men, jeg synes jeg ser en feilkilde i purchasesøylene. Storytel, har du ikke regnet det med? For meg som kjøper svært lite bøker, (sammenliknet med deg), utgjør disse 200/mnd + audible, de største utgiftene jeg har på bøker. Hadde droppet audible for lenge siden hadde det ikke vært for bookerhysteriet, og tilfredstillelsen av å ha nok kreditter til å innbille seg at boka du bare må lese, nå, er gratis...

    (ehm, også venter jeg fremdeles på junibio'n..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Faren ved å snakke sammen real life er at jeg føler kommentarer er besvart når det er gjort muntlig. Selv om alle vet at det er det som skjer på nett som gjelder.

      Som jeg sa da: Nei, Storytel er ikke med i regnearket. Bokkjøp og Storytel er også hver sin post i mitt budsjett-regneark, så det forsvarer seg.

      Junibio'n kommer før augustrunden. Nå har jeg i det minste kommet så langt at jeg kommer fram til skrivepulten og har funnet igjen laptopen, det er en start. Litt mer lett håndverkerarbeid nå, så har jeg kanskje tid til å skrive igjen.

      Slett
  4. Er så misunnelig på Excel-greiene, at jeg har forlat dette kommentarfeltet uten å si noe minst fem ganger. Har ikke Excel i det hele tatt selv. Spurte samboeren om det var OK å kjøpe seg Word-pakke, bare for bokstatistikken, han mente det ikke var det?!

    SvarSlett
    Svar
    1. Samboeren har helt tydelig undervurdert betydningen av lesestatistikk!

      Jeg har mitt excel ark på jobbens laptop, der de betaler office-lisensen, men jeg har faktisk betalt for office pakka på min private laptop også. Men du kan vel lage tilsvarende gratis på Google sheets tror jeg?

      Slett
    2. Hmm, kanskje gratis-versjon kan være noe ja. Selv om jeg egentlig har litt lyst til å kjøpe office pakke. Søker videreutdanning fra og med neste høst, og samboeren sier at det er helt OK å kjøpe office hvis man har kommet inn på videreutdanning, men ikke før (???!).

      Har tilgang til excel via jobb jeg også, fører pasient-statistikk. Det er ikke halvparten så gøy eller meningsfylt som bok-statistikk.

      Slett