søndag 4. mars 2018

Dublin bookhaul

For fjerde år på rad har vinterferie betydd boktur sammen med Silje, denne gangen til Dublin.

De som følger oss på sosiale medier har nok fått med seg at årets tur bød på noen værutfordringer da stormen Emma, også kalt The Beast from the East, traff Irland mens vi var der. Snø og sterk vind sørget for at landet i praksis var stengt i to dager, og utvidet ferien vår med en ekstra dag tilbragt på hotellet. Men skal jeg først sitte snøfast med noen i Irland, er jeg veldig glad det var med en annen introvert bokelsker som valgte å se snødag som lesedag og løste det hele ved å krype opp i nærmeste lenestol.

Men før stormen kom, hadde vi allerede rukket finne mange bokbutikker, og vi rakk også å snike inn et besøk på lørdag morgen før avreise til flyplassen. Jeg hadde et mål om å begrense meg litt i år. Bare kjøpe bøker jeg faktisk tror jeg vil lese i løpet av året. Det gikk sånn passe. 29 bøker totalt er betydelig mindre enn de 47 jeg kjøpte i Edinburgh i fjor, men mer enn både i London (27) og i Paris (26).

Nok innledende fjas - la oss snakke om bøkene. Jeg skriver ikke så mye om hva de handler om, det kan de som er interessert finne ut andre steder. Skriver i stedet om hvorfor jeg kjøpte dem.





 Mandag 28/2 - 13 bøker


Jeanette Winterson - Oranges is not the only fruit
Jeg leste akkurat Why be happy when you could be normal som er Wintersons memoarer basert på oppvekst og deler av voksenlivet. Oranges is not the only fruit er debutromanen skrevet mange år tidligere som er selvbiografisk og basert på samme periode. Jeg er nysgjerrig og vil lese og sammenligne.

Jon McGregor - If nobody speaks of remarkable things
Jeg leste Reservoir 13 da den var langlistet til Man Booker prisen, og det var en av de beste romanene jeg leste i fjor. Jeg vil derfor lese mer av forfatteren, og dette er den mest kjente av de tidligere titlene.

Lisa McInerney - The Blood Miracles
Jeg likte veldig godt The Glorious Heresies da jeg leste den i 2016. Dette er fortsettelsen og jeg har ventet på at den skulle komme i paperback. Det har den nå, så jeg kjøpte.

Yoon Ha Lee - Raven Stratagem
Jeg leste Ninefox Gambit i fjor og likte den godt. Jeg oppdaget plutselig for noen uker siden at bok tre i denne trilogien kommer ut i juni, noe som også betydde at bok to allerede er ute. Så den måtte jeg selvsagt finne når jeg var på bokshopping. Mission accomplished.

Doris Lessing - Ben in the World
Jeg har et mål om en komplett samling av Doris Lessings bøker, så når jeg er i bruktbutikker er dette alltid det første jeg ser etter. Ben in the World er oppfølgeren til The Fifth Child, til dags dato den eneste av Lessings bøker jeg har lest som jeg ikke har likt. Men Ben in the World finnes ikke i samlingen før nå, så selvsagt måtte den være med hjem.

Doris Lessing - The Diaries of Jane Summers
Denne har jeg strengt tatt allerede i samlingen, men i norsk utgave. Jeg foretrekker å lese Lessing på engelsk, så kjøpte denne og har planer om å gi bort den norske versjonen.

Doris Lessing - The Wind Blows Away our Words
Denne hadde jeg ikke en gang hørt om. I 1986 dro Lessing til Afghanistan for å skrive om den pågående krigen. Det endte med denne intervjuboka der hun har snakket med kvinner, og fikk på den måten en helt annen historie enn krigsreporterne som var til stede.

George Orwell - Down and Out in Paris and London
Denne har jeg stått og holdt i i ulike bokhandler veldig mange ganger. Men her hadde de utgaven som matcher min 1984 utgave, så denne gangen fikk den bli med hjem.

Toni Morrison - Sula
Jeg elsket Beloved, og vil lese mer av Morrison. Dette er en av de jeg har hørt mest bra om.

Toni Morrison - Jazz
Samme grunn som forrige bok.

Jean Rhys - Wide Sargasso Sea
Denne har jeg hatt lyst til å lese siden jeg ble ferdig med Jane Eyre. Rhys har skrevet forhistorien til en av karakterene i den boka, og jeg har hørt bare gode ting om denne så jeg er nysgjerrig.

Eimear McBride - A Girl is a Half Formed Thing
Jeg kjøpte The Lesser Bohemians av samme forfatter i fjor, men har ikke lest den enda. Jeg er imdlertid så sikker på at jeg vil like den at jeg kjøpte debutromanen hennes også. Så kan jeg lese forfatterskapet kronologisk.

Danny Denton - The Earlie King & The Kid in Yellow
Denne hørte jeg om på YouTube og ble veldig nysgjerrig. Siden forfatteren er irsk, var jo dette en naturlig bok å ta med seg hjem fra Irland. Boka foregår i en fremtidsversjon av Dublin der det har regnet sammenhengende i 100 år, havet er dødt og øya er styrt av kriminelle bander. Dette er en merkelig bok, men 70 sider inn tror jeg det er merkelig på akkurat riktig måte for meg.

 

Tirsdag 27/2 - 3 bøker og 2 tegneserier


Mary Karr - The Art of Memoir
De siste årene har jeg funnet ut at jeg elsker å lese memoarer. Mary Karr kalles ofte dronninga av denne sjangeren, men jeg har foreløpig ikke lest noen av hennes bøker. Dette er så vidt jeg skjønner ikke en faktisk memoarbok, men i stedet ei bok som utforsker sjangeren. Uansett, boka lå på et tilbudsbord, og det var helt klart meningen at den skulle bli min.

Sylvie Simmons - I'm Your Man: The Life of Leonard Cohen
På samme tilbudsbord lå denne. Til å være såpass lite opptatt av musikk som jeg er, er jeg overraskende interessert i musikerbiografier. Denne har jeg hørt mye bra om, og den kan helt sikkert brukes til en biosirkelrunde en gang. Om jeg greier vente så lenge.

Robert Roper - Nabokov in America
Mer biografi, denne gangen en forfatter. Jeg har bare lest to av Nabokovs romaner (Lolita og Pnin), men våger likevel kalle meg fan. Denne boka utforsker forfatterens første år i Amerika, og jeg vil lese.

Jeff Lemire/Dustin Nguyen - Descender #4 og #5
Descender er sci-fi i tegneserieform i en verden der menneskene har vært avhengig av roboter, men nå har robotene gjort opprør. Er det et folkemord når du skrur av maskiner? Hva vil det si å være levende? Disse har jeg allerede lest, og jeg er fremdeles like begeistret som jeg har vært for resten av serien.

 

Onsdag 28/2 -  6 bøker


Simon Critchley - Memory Theatre
Denne vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare. Kort liten sak på under 70 sider som blander fiksjon, memoar og kanskje også andre ting? Den er fra Fitzcarraldo editions som utgir mange veldig gode bøker, type ganske pretensiøst, men det passer meg bra.

Sarah Hall - Madame Zero
Har lest og likt The Wolf Border av samme forfatter. Bestemte meg for å prøve meg på en novellesamling. Denne så fascinerende ut.

Joan Didion - Blue Nights
Jeg har lest Slouching towards Bethlehem av Didion tidligere, og var ikke superfan. Mest fordi boka i stor grad handler om California på 1960-tallet, noe jeg oppdaget at interesserte meg mindre enn jeg hadde trodd. Blue Nights er imidlertid regnet som en av de virkelig store innenfor memoarsjangeren og handler om sorgen etter å ha mistet datteren. Jeg har stor tro på at dette kommer til å slå hardt.

Jo Walton - What makes this book so great
Ei bok om bøker, og den var på tilbud til to euro. Ja takk. Walton gjenleser og skriver om 50 av sine favoritter innenfor sci-fi og fantasy. Jeg forutser at denne vil lede til nye bokkjøp.

Olivia Laing - To the River
Laings Lonely City var en av de beste bøkene jeg leste i fjor, selvsagt må jeg lese mer av henne. Denne handler om elver og hvilke posisjon de har hatt i menneskehetens historie. Ja takk.

Olivia Laing - The Trip to Echo Spring
Samme grunn som over. Det hjalp også at begge disse var på tilbud, dermed ble det begge i stedet for å måtte velge. Denne handler om forfattere med alkoholproblemer. What's not to like?

 

Lørdag 3/3 - 5 bøker


Jon Mcgregor - Even the dogs
Denne vet jeg ingenting om, men som nevnt over likte jeg Reservoir 13 veldig godt. Siden dette er året der jeg skal lese flere bøker av forfattere jeg allerede har lest og likt, og siden denne boka lå på et tilbudsbord til 2 euro, var det ingenting å lure på.

Margaret Atwood - Good Bones
Den andre forfatteren jeg prøver å samle hele forfatterskapet til, og en bok som manglet i samlingen. Trenger jeg mer grunn enn det? Det må i så fall være at utgaven matcher et sett jeg allerede har, så det ser pent ut i hylla.

Maryanne Wolf - Proust and the Squid
Et litt tilfeldig valg som jeg aldri hadde hørt om, men som fascinerte meg da jeg leste bakpå. Den handler om hva som skjer i hjernen når vi leser. Hjernen er ikke egentlig laget for å lese, så hvordan får vi det egentlig til?

Anita Brookner - Hotel du Lac
På tidligere turer har Silje hamstret Brookner-bøker, en forfatter jeg egentlig ikke har noe forhold til. Men så leste jeg Howard's End is on the Landing, der det blant annet snakkes om Brookner, og jeg ble nysgjerrig. Denne boka vant Booker-prisen, og jeg tenker det kan være et bra ste å begynne.

Sylvia Plath - The Bell Jar
Denne har jeg hatt lyst til å lese lenge, og jeg har faktisk hatt den i bokhylla også. Men jeg hadde den på norsk, og ville lese på engelsk. I forbindelse med flytting i fjor ga jeg bort den norske utgaven, og nå har jeg den altså på engelsk. Forhåpningene er høye.

19 kommentarer:

  1. Så flott oppsummering, Elisabeth! Selv om jeg jo var med og sånn sett vet hva du har kjøpt, så var det interessant å lese. Takk for en flott tur, du er den beste å være værfast med - og selvfølgelig å være på boktur med ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en flott tur til deg og, jeg gleder meg allerede til neste år :D

      Slett
  2. Så flott at dykk har hatt ein fin tur, og eg er heilt samd i det du sier om introvert medreisende. Tenk så fælt å vera stranda med nokon som klager og syter, og ikkje har noko å ta seg til. Gje meg styrke! Meget interessant å lese om dine årsaker til kvifor kjøpe akkurat denne boka. Det viser at det er nøye planlagt. God søndagskveld, Elisabeth!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nåja, nøje planlagt er det kanskje ikke. Men gjennomtenkt er det nå i hvert fall, jeg vet hva jeg liker og hva jeg ser etter. God kveld til deg også, mandagskveld i dette tilfellet.

      Slett
  3. Dere, assa! #bokbloggergoals

    Haul og haul, fru Blom. Så lenge man kjøper bøker og kan begrunne hvert eneste kjøp kan det umulig klassifiseres som hamstring. Det er viktigere enn som så.

    Ser frem til å følge dere også til neste år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Awww... merkelig rørt av #bokbloggergoals

      Haul betyr vel bare at jeg har kjøpt en haug med bøker. I hvert fall er det sånn de bruker det på YouTube, der jeg har lært meg begrepet. Men jeg har strengt tatt ikke noe imot begrepet hamstring heller. Det er viktig å hamstre bøker så man har til en regnværsdag. Eller til man er innesnødd.

      Neste år har vi bestemt det blir reprise på London. Jeg gleder meg allerede.

      Slett
    2. Haha, jeg har brukt uforholdsmessig mye tid på å irritere meg over forvekslingen haul - hoard(ing). Tror det skyldes en bokanbefaling på tvangslesingen. Vel, det har altså endt både med ordforveksling og glemt boktips. I ALLE FALL, London blir fabulous! :)

      Slett
    3. Ellikken: The Hoarder av Jess Kidd.
      Her får ingen tips glemmes!

      Slett
  4. Det høres ut som en fin tur og så manhe fine bøker du fikk kjøpt deg. Ja det er alltid fint å reise med noen som er lik seg selv, hvis det blir dårlig vær en dag og man må være inne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært en strålende tur og jeg har nå (enda flere) mange flotte bøker jeg har veldig lyst til å lese.

      Slett
  5. Kjekt å lese bakgrunnen for kjøp! Jeg skal jammen notere meg hvorfor jeg anskaffer meg mine, for dermed å tenke litt mer før jeg handler? Jeg kan jo ikke skrive "impulskjøp" bak hvert kjøp, eller kan jeg? :D Husk å skrive om alle du IKKE LIKER! De havner nok på min impulskjøpliste fra nå av, hehe ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal ikke påstå jeg alltid har tenkt like mye når jeg kjøper bøker, annet enn "ser spennende ut, tar den". Men når du går fra bokhandel til bokhandel i mange dager, blir det mange vurderinger underveis. Og man har jo alltid en grunn for å velge ei bok fremvor ei annen.

      Og ja, så du likte Stone Gods. Et godt bevis på at all reklame er god reklame? ;)

      Slett
  6. Takk og pris for at du skrev dette innlegget siden jeg har pådratt meg ennå ei datafri uke etter jeg slet ut gammeldameøynene på å tyde boktitler på instagram. Med forstørret bilde og medfølgende tekst er jeg en hårsbredd visere. Og kan si såpass som at jeg har lest kun to av de innkjøpte. Wide Saragasso og Bell Jar. Mest spent på Denton. Muligens fordi du sa den var kort. Og Brookner, siden jeg leste ei boka av henne i fjor som jeg likte, godt.

    Aner meg at du prøve å presse inn Cohen som gretten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig jeg velger å argumentere for Cohen som gretten, ja, får se hva annet som dukker opp innen den tid. Har også en fantastisk 25 siders (!) biografi om Churchill som jeg enda ikke har lest.

      Og Denton er ikke kort. Jeg har bare sagt at jeg er kommet til side 70. Har hatt en liten pause og lest ferdig andre bøker jeg også hadde begynt på, men er i gang igjen nå. Er vel ca 350 sider totalt, tror jeg.

      Slett
  7. Slenger meg på #bokbloggergoals

    Elsker forøvrig disse innleggene, kunne sikkert brukt et helt år på å bare lese bøker du har kjøpt på boktur.

    Oranges is not the only fruit , perfekt! Hadde tenkt å kommentere "ååh, nå må du forte deg å lese Oranges mens du enda har normal friskt i minne!"på bioinnlegget ditt. Jeg har lest begge, men med kanskje fem års mellomrom. Oranges er nok min favoritt av de to, selv om det kan skyldes timing (jeg var 18, hadde aldri hørt om Winterson, og trodde jeg hadde oppdaget noe helt nytt & eget & egdy)


    If nobody speaks of remarkable things , jeg rakk alder å lese McGregor når han var på longlist i fjor, og samme hvor ofte jeg hører deg og Labben (?) rope FANTASTISK blir jeg ikke fristet. Kanskje hvis denne er like god og du skriver en glitrende omtale. Kanskje ikke


    The Blood Miracles , aldri hørt om. Religionsrelatert?

    Raven Stratagem , shit 100% på at jeg kommenterte "ååh, denne SKAL jeg lese" under din omtale av Ninefox Gambit .

    Lessing. Jeg har bare lest The Grass Is Singing og den hatet jeg. Er det noen vits i å prøve seg på noe annet av henne? Isåfall: hva? Eller burde jeg bare innse at det er noe galt med meg, og lese noe annet? Jeg er jo egentlig veldig glad i både kolonitid og sci-fi.

    Orwell har jeg ikke lest siden jeg var atten

    Sula jeg må også få lest noe mer av Morrison snart. Beloved er type en av de fem beste bøkene jeg noensinne har lest. Har lest Jazz også, og den var god den -men levde ikke helt opp til Beloved (dooh), og derfor stoppet det litt opp for meg.

    Wide Sargasso Sea denne hadde jeg glemt at fantes! Skal lese Jane Eyre på nytt i år, kanskje jeg slenger på denne etterpå. Har forøvrig alltid trodd den het With the Sargasso Sea

    Eimear McBride A Girl is a Half Formed Thing , han har fine tittler den godeste McBride, men jeg lar meg fremdeles ikke overtale. Tror Linn har skrevet en omtale av denne?

    The Earlie King & The Kid in Yellow , aldri hørt om.

    The Art of Memoir , notert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg burde brukt et år bare på å lese bøkene jeg har kjøpt på boktur. Så kanskje jeg kunne gjort et lite innhogg i ulest-delen av bokhylla. Prøver å jobbe med det i år. Har foreløpig fullført 3/29 kjøpte titler, og er greit fornøyd med det etter bare to uker. Så får vi se hvor mange jeg har lest når året er omme.

      Ellers, angående Lessing:
      "The Grass is singing" er debutboka, og langt fra Lessing på sitt beste. Av det jeg har lest er det ingenting som kan måle seg med "The Golden Notebook". Det er en av mine favorittbøker, punktum. Men usikker på om du vil like. Feminisme, kommunisme og skriving i Thatcher-England, høres det interessant ut?

      Tror egentlig mine anbefalinger til deg er: Under the Skin, som er del 1 av hennes selvbiografi. Den er veldig god og handler om kolonitiden på en mer personlig og interessant måte enn det syngende gresset.

      Og tror kanskje også du kan like "Mara and Dann", som jeg ikke hører mange snakke om. Det er en form for sci-fi, langt inn i fremtiden, om et søskenpar som flykter fra ekstremtørke i midt-Afrika under en ny istid. Jeg leste den ikke lenge etter at jeg startet å blogge, så 8-9 år siden, og jeg tar meg stadig i å tenke på den enda. Lurer på om det er på tide med en gjenlesing snart.

      Slett
  8. I'm Your Man: The Life of Leonard Cohen , jeg kommer i hvertfall til å snike denne inn som gretten gubbe (hei Ingalill).

    Nabokov in America jeg har bare lest Lolita (når jeg var 18), og den elsket jeg så høyt at jeg nok aldri kommer til å lese noe annet av (eller om) Nabokov.

    Descender kjøpte du et par nummer av forrige gang du var på boktur også. Jeg har lest det første volumet som jeg ikke likte noe særlig, men er ganske sikker på at både du og Mari hevder at det tar seg opp etterhvert...så jeg burde sikkert gi det en sjans til.

    Memory Theatre , jeg kjøper nesten aldri fysiske bøker lenger (shame!) og kan ikke huske sist jeg var i en bokhandel for å kjøpe noe annet enn dinosaursbøker til ett-åringen. Liker å tro at jeg ikke går glipp av noe ved å holde meg til internett/e-bøker, men når jeg leser om disse tilfeldig litt sære bøkene du har plukket opp fra tilbudsbord tenker jeg at jeg egentlig savner bokshopping.

    Madame Zero , aldri hørt om.
    rende ut.

    Blue Nights enn at jeg ikke har lest denne enda.

    What makes this book so great den tør jeg ikke å lese, er altfor lettpåvirkelig.

    To the River notert. ETA: fant den ikke på goodreads, så, ikke notert allikevel.


    The Trip to Echo Spring , samme som over.

    Herregud, enda en dag? Trodde jeg var ferdig.

    Good Bones har dårlig samvittighet for hvor lite Atwood jeg har lest, så hopper fort videre.

    Proust and the Squid , fin tittel.

    Anita Brookner - Hotel du Lac
    På tidligere turer har Silje hamstret Brookner-bøker, en forfatter jeg egentlig ikke har noe forhold til. Men så leste jeg Howard's End is on the Landing, der det blant annet snakkes om Brookner, og jeg ble nysgjerrig. Denne boka vant Booker-prisen, og jeg tenker det kan være et bra ste å begynne.

    The Bell Jar , er jeg mindre begeistret for en folk flest.

    Takk for meg.
    (Vet ikke hvorfor jeg valgte å sette komma+mellomrom bak alle titlene, men orker ikke å endre).

    SvarSlett
  9. Alt jeg går glipp av når jeg ikke sjekker blogglisten jevnlig. På tide å innføre gode bloggrutiner igjen. Turen fikk jeg for øvrig med meg, bare ikke innlegget. Først og fremst må jeg si jeg er litt misunnelig på selve turen. Har vært i Dublin en gang for 13 år siden og har veldig lyst til å reise tilbake. Kanskje det må bli neste ferielanghelg.

    Jeg gleder meg til du har lest mer av McGregor, for jeg mistenker at jeg burde gjøre det samme, men da kan jeg først lese din dom. Jeg likte heller ikke The Fifth Child, men synes The Grass is Singing er strålende. Ben in the World blir neppe den jeg fortsetter med av henne, men The Golden Notebook er et godt tips. Toni Morrison har jeg fremdeles på samvittigheten.

    Eimear McBride er en kvinne? Tror jeg må begynne å Google forfattere med rare navn slik at jeg slipper kjønnsforvirringen.

    Danny Denton notert. Har oppdaget at irske forfattere generelt ser ut til å være min greie, så jeg gambler på at jeg kan fortsette med en slik generalisering uten problemer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dublin anbefales! En veldig hyggelig by med flere gode bokhandler, perfekt langhelgs by. Så er det selvsagt enda et hakk hyggeligere når det ikke er snøstorm :)

      The Golden Notebook er min go to anbefaling - jeg synes den er fantastisk. I hvert fall den ene gangen jeg leste den. Kanskje påskens prosjekt skal være gjenlesing av den for å se om jeg fremdeles er enig med meg selv? (Men hva da med alle de nye bøkene jeg også skal lese??)

      Nå måtte jeg google Eimear McBride selv for å dobbeltsjekke at jeg ikke lurer deg, selv om jeg visste jeg hadde rett. Har til og med sett intervju med henne ;)

      Er ferdig med Danny Denton nå. Likte den godt, selv om det kanskje er litt mye gimmick i måten den er skrevet på. Tok litt tid å komme inn i bare, skjønte ikke helt hvem som var hvem i starten.

      Slett