torsdag 10. juli 2014

Lesemåneden juni (Eller: jeg var ikke så tilbake som jeg trodde jeg skulle være)

Juni var en god lesemåned, men en dårlig skrivemåned. Jeg har lest syv bøker, pluss store deler av en murstein på over 1000 sider, men bare skrevet om én. Hoveddelen av forklaringen er at jeg er så sulteforet på lystlesing at jeg ikke har tid til å skrive. Eller lyst. Dessuten er det fotball VM. Og for varmt til å sitte inne foran en PC. Unnskyldninger har jeg i hvert fall nok av, om ikke annet.

Men altså, i juni har jeg lest følgende titler:

31: Martha Breen: Født feminist
30: Alice Munro: Dear Life
29: Édouard Levé: Selvportrett
28: Sarah Bakewell: How to Live - A Life of Montaigne in one question and twenty attempts at an answer
27: Agnes Ravatn: Folkelesnad
26: Junot Diaz: This is how you lose her
25: Neil Gaiman: Neverwhere 
Om dette utvalget kan jeg si følgende:
  • Fire lest på engelsk, tre på norsk
  • Fire kvinnlige og tre mannlige forfattere
  • En roman, to novellesamlinger, ei bok det er vanskelig å sjangersette og tre sakprosabøker
  • Samtlige bøker er kjøpt i 2014
 Dette gir også følgende måloppnåelse så langt:
  • 1/15 av bøkene på 1001 lista
  • 8/15 off the shelf bøker (definert som bøker som sto i bokhylla pr.31.12.13)
  • 3/5 novellesamlinger
  • 10/8 fagbøker som ikke er pensumbøker
  • 2/15 norske bøker utgitt i 2014
  • 1/4 bøker på fransk (godt hjulpet av pensumbøker)
  • 0/10 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 1/1 bok av Kim Newman (Norcon æresgjest)
  • 0/1 bok av Pat Cadigan (Norcon æresgjest)
  • 0/2 begge Eirabu bøkene til Kristine Tofte, for henholdsvis tredje og andre gang (Norcon æresgjest)
Så får vi se, om juli blir måneden der jeg finner igjen skrivelysten også, og skriver noe annet enn lister...

1 kommentar:

  1. hehe... jeg har nettopp krøpet ut av transen jeg også - bare lesing, NULL skriving... Jeg har troen på at man skal gjøre det man føler for når man føler for det. Du har jo fått lest! Og vi har lest Neverwhere begge to. Det er da noe :o)

    SvarSlett