tirsdag 31. januar 2017

Månedsoppsummering januar

Januar har vært en overveldende god lesemåned. Jeg har fullført hele 11 bøker, noe som er mye til å være meg. Eventuelt bare generelt mye. Og jeg fant endelig ei ny bok å gi fem stjerner på Goodreads gjennom Sorgensoveralt.

Jeg kunne sagt at kvantiteten kommer av at det er årets første måned og motivasjonen på topp, men svaret er egentlig enda enklere: Lydbøker! Jeg og lydbøker har aldri helt kommet overens, men jeg har bestemt meg for å gi dem en skikkelig sjanse i januar og februar. Så langt må eksperimentet sies å være vellykket da 5 av 11 "leste" i januar er lydbøker, og i tillegg er jeg nesten ferdig med en sjette. Jeg vil ikke si mer om det akkurat nå, da jeg har planer om å skrive et eget innlegg om dette. Jeg nøyer meg i stedet med å liste opp bøkene jeg har hørt på i januar:

  • Knut Nærum - Norsk litteraturhistorie fritt etter hukommelsen
  • Yeonmi Park - In order to live
  • Carlo Rovelli - Seven Brief Lessons on Physics 
  • Helen Fielding - Bridget Jones's Diary 
  • Sue Perkins - Spectacles 

De som er kjappe i hoderegning, har da allerede konkludert med at antallet leste bøker denne måneden er seks, det ligner mer på min vanlige statistikk:


Tallenes tale sier da 4 menn og 7 damer. 
6 på norsk, 5 på engelsk.
1 diktsamling, 1 sci-fi, 4 romaner, 4 sakprosa og 1 sakprosa/tegneserie.

Det aller mest imponerende med januar er at jeg faktisk har skrevet om tre av bøkene jeg leste. De resterende tre var jokerbøker til Bokbloggerprisen som jeg hadde planer om å skrive et samleinnlegg om forrige uke, men det rakk jeg ikke. Siden stemmefristen nå har gått ut, nøyer jeg meg med å si at jeg likte alle tre veldig godt, og at jeg hadde store problemer med å rangere dem. Heldigvis spilte ikke min rangering noen rolle, da de 60 damene jeg skulle ha møtt knuste all motstand og vant overlegent. 

Til slutt, måloppnåelse:
Goodreads målet på 80 bøker fikk en flying start med 11 i januar. 
Det jeg derimot ikke gjorde så mye av var å lese fra egne hyller slik jeg skulle. Januar pleier å være den beste måneden for den type kryss, i år ble det bare to og jeg henger allerede bakpå. I stedet har jeg hørt bøker på Storytel og lånt på biblioteket, og jeg har faktisk bare kjøpt én bok i januar. Sorgensoveralt var nemlig så god at jeg bare måtte kjøpe den etter først å ha lest på eBokBib. 

Sorgensoveralt var også det eneste andre krysset jeg fikk denne måneden i og med at den var årets første diktsamling. I hvert fall var den det helt til jeg bestemte meg for å gjeninnføre kryss for biosirkeldeltakelse, der jeg til februarutgaven allerede har lest ferdig In order to live.

Kyrre Andreassens bok var irriterende nok 480 sider, og manglet 20 på å gi kryss som 500 siders bok, og månedens 1001 valg, Brødrene Karamasov, har foreløpig strandet på side 88 da jokerlesingen tok overhånd. Da ser totalen slik ut etter januar:

  • 11/80 bøker
  • 2/40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • 0/20 norske bøker utgitt i 2017
  • 0/12 bøker på 1001-lista
  • 1/10 diktsamlinger
  • 0/5 bøker over 500 sider
  • 1/6 biografier til Ingalills biosirkel


18 kommentarer:

  1. Så kjekt med ein flying start! Eg har lest 12 og er dermed i rute til Goodreads-challenge ;-)

    Liker liker liker at du bruker Storytel :-D Lykke til vidare med prosjektet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det jeg liker best med lydbøker per nå er at bare legger seg oppå vanlig lesing. Jeg kan konsumere bøker på tidspunkt der jeg vanligvis ikke leser - som når jeg tar buss (blir bilsyk av å lese), trener eller gjør husarbeid. Effektiv bruk av tid.

      12 bøker er bra. Men for deg er vel det bare en vanlig måned? :)

      Slett
    2. Eg høyrer lydbok når eg går til jobb (15-20 min), når eg lager mat (viss eg er i humør) og på bussen (den einaste transporten det går an å lese på utan tabletter er fly har eg funnet ut).

      10-12 bøker er nok ein vanleg månad :-)

      Slett
  2. Tipper det blir 11 bøker på meg også, blir ferdig med den ellevte før midnatt hvis jeg legger fra meg dataen snart.
    Lydbøker har jeg ikke orket på lenge.. sist var vel d jeg var i Hellas i august, og litt etterpå.. men den boka er jeg ikke ferdig med enda. Det blir nok å lese den ferdig i papir, tenker jeg.
    60 damene- ang dem; Toppers!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de 60 damene var ei kul bok. Jeg endte opp med å nominere den som nummer tre, bak de to andre nevnt her, men det var litt elle-melle følelsen. Alle tre var gode, og jeg ville vært fornøyd uavhengig av hvilken av dem som ble joker.

      Ellers er jeg fornøyd med å for en måned være oppe på ditt nivå i antall bøker lest. Selv om jeg egentlig i fjor sa jeg skulle lese færre bøker, ikke flere. Men per nå er alt det ekstra lydbøker, til min egen store overraskelse. Jeg har heller ikke fått til dette før nå.

      Slett
    2. Ja, det var den. VIktig å få slik historie ferm til nye generasjoner, selv om det blir enkelt og litt overfladisk, så er vel håper at det kan stimulere interessen til mer lesing.

      Mitt nivå? Ja, det ligger vel der sånn pluss minus ti. Skjønt jeg tror jeg går et par måneder i vente med litt færre bøker pga flytting .

      Ang diktsamlingen, ser at mange opplever, som Ingalill under her, det uforståelig og vanskelig det du har sitert i omtalen av den franske boka. Det synes ikke jeg. Ved første gangs gjennomlesing så gjør det det, det er litt rotete ubegripelig- men når jeg leser flere ganger så kommer rytmen og da skjønner i alle fall jeg godt meningen. Det er vel ofte slik med dikt, man må finne rytmen, bølgelengden med hvordan ord og mening er satt sammen.

      Slett
  3. Imponerende! Med jokerlesing og nyoppdaget Storytel er det ikke så rart at bokhyllebøker i mindretall. Jeg har allerede lest 4 av 15 bokhyllebøker og har fått den starten der jeg håpet, men du har vel et ganske mye høyere mål om jeg ikke husker feil. Jeg har også mursteinsmål for at de ikke alltid skal bli nedprioritert, men det nye nå er vel at bøker på 400+ blir valgt bort:-)

    Av dine har jeg lest Leiligheten nå i januar, og Bridget Jones for leenge leenge siden, og jeg likte den ganske så godt den gangen.

    Lykke til videre med målene!

    SvarSlett
    Svar
    1. 4/15 er en god start!

      Og du har rett, mitt mål er 40, noe som tilsvarer 3,3 per måned. Med andre ord henger jeg ikke veldig langt etter med 2 i januar, men tatt i betraktning at januar pleier å være årets beste måned for bokhyllelesing (i og med at alle julegaver etc blir bokhyllebøker), skulle jeg gjerne vært et stykke foran skjema i stedet. Må bare være flink videre fremover. Var bare ikke helt forberedt på at biblioteket og Storytel skulle ta over når jeg faktisk var flink og ikke kjøpte bøker.

      Jeg synes Bridget Jones var kjedelig. Men mulig det ikke var en ideell bok å ta som lydbok siden den er skrevet i dagbokform.

      Slett
  4. Jeg er forsatt litt i ørska over din omtale av Sorgensoveralt. Jeg syns den i seg selv er nok til å krysse av på alt av lesemål :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, den krysset i hvert fall av på det å endelig få gi fem stjerner på Goodreads igjen.

      Slett
  5. For en flott lesemåned! Det skulle ikke vært lov å trykke bøker på 480 sider :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme det var litt irriterende med 480 sider ja ;)

      Slett
  6. Gleder meg til lydinnlegget. Mest spent på å høre hva du gjør når du hører. For meg går lydbøkene saktere enn papirbøkene for tiden, da jeg bare hører på trilleturer (= en time pr. dag, fem dager i uka). Skjønner forøvrig ikke hvordan de virkelig lydgigantene får det til (er nesten helt sikker på at Ingalill hører på lydbøker når hun sover).

    Gleder meg også til å høre hva du syntes om Spectacles (har ikke fått med meg at du har hørt, må ha oversett det på goodreads), jeg syns den var plagsom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg velger å ikke svare på det her for å bygge spenning.

      Jeg ga Spectacles tre stjerner på Goodreads. Synes den var helt grei, men fant ut underveis at jeg vel ikke var fryktelig interessert i livet til en kjendis jeg kun har sett som paneldeltaker på QI.

      Slett
  7. (Jeg absorberer lydbøkene gjennom huden, som en varescanner, det er bare å holde boka inntil så sklir den rett inn...)
    9 av 14 bøker i januar var lydbøker, og er selvfølgelig hele forklaringen på det høye antallet. Goodreads påstod i noen dager at jeg lå 5 bøker foran schedule på 130. Det sier seg selv at ingenting skriftlig produseres, (annet enn smalltalkinnlegg).
    Regner med å halvere antallet i Februar pga laaange bøker (Infinite Jest = 66t = mye må dobbelleses på brett).

    Selvfølgelig måtte bioene tilbake på krysslista, ikke mer å si om det. De franske diktene har jeg gløttet på (litt usikker på om jeg skal tørre hoppe i det, muligens varme opp litt Gundersen først, eller asyldiktene Solgunn anbefalte igår. De Ukjente, Bramnes, ikke på eBokBib, tror de er for deg). Men Kyrre, derimot har jeg lånt lydboka av på bib. Må bare rippe først. Litt tiltak.)

    (Ang. Spectacles (som jeg likte), hvis du gir den over 3 (må sjekke goodreads), altså 3,1+, er det Haruhi som mangler humoristisk sans, og ikke meg, som tidligere antatt)

    SvarSlett
    Svar
    1. Infinite Jest på lydbok høres ... drepende ut.

      Og jeg skjønner ikke hvorfor alle tror de franske diktene er så vanskelige at de ikke kan greie dem. Jeg har lest noe sånt som 10 diktsamlinger i mitt liv, så om jeg greier, burde andre greie. Du har jo til og med (nesten) master i litteraturvitenskap, så her godtas ingen unnskyldning.

      (Ang. Spectacles, se over)

      Slett
  8. Jeg er litt lettet over at du sier at lesing av Brødrene Karamazov har strandet, for jeg henger etter. Har veldig lyst til å lese den sammen med dere, tror jeg skal klare å få begynt på den i løpet av neste uke. Kanskje vi kan få i gang diskusjoner om ulike deler av boken etter hvert?

    Imponerende med elleve bøker lest på en måned. Og alt du ikke har fått lest i januar kan stå på leselisten denne måneden ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror Silje har kommet en del lenger enn meg, men 88 sider og standstill burde være mulig å ta igjen. Satser på at februar fortsetter en god trend. Skal til og med ha en uke ferie, så burde få lest litt da. Og drar med meg bokhyllebøker dit.

      Slett