lørdag 1. juli 2017

Månedsoppsummering juni

Juni har vært en travel måned, og jeg var i ferd med å skrive at den derfor var årets første måned uten blogginnlegg utover månedsoppsummeringen for mai. Helt til jeg innså at det er løgn - jeg har like mange innlegg som jeg pleier, de kom bare alle i løpet av måndens fem første dager.

I juni har jeg stort sett vært bortreist. Den første helgen var jeg på Litteraturfestivalen på Lillehammer, den andre helgen var jeg på fjelltur med kollegaer, den tredje helgen dro jeg en uke til Kroatia med foreldrene mine. Så var jeg hjemme i to dager før jeg dro til Stockholm for en uke på ferie helt alene. Og de få dagene jeg faktisk har vært hjemme, har tiden stort sett gått med til å pakke siden jeg overtar ny leilighet dagen etter at jeg kommer hjem fra Stockholm.

I juni har jeg lest mye, men fullført lite. Det er ganske typisk. Når jeg er stresset, har jeg ikke ro i meg til å fullføre. Jeg vil lese alt på en gang, og jeg begynner derfor på masse. Jeg tror jeg er oppe i åtte bøker registrert som currently reading på Goodreads per i dag, og jeg har alle intensjoner om å fullføre alle åtte. Det kommer til å komme et tidspunkt der hjernen min krever avslutning og der jeg systematisk vil fullføre én etter én. Men det punktet har ikke kommet enda, så listen over bøker fullført i juni ser slik ut:

• Nnedi Okorafor - Lagoon

4 på papir, 2 lydbøker.
5 kvinner, 1 mann.
4 romaner, 2 sakprosa.

Jeg fortsetter reisen gjennom Harry Potter-universet som lydbok, og jeg fortsetter med å gi bøkene fire stjerner på Goodreads, mest fordi jeg føler jeg vil bli hengt om jeg ikke gjør det. Strengt tatt begynner jeg nå å bli litt lei, og skal jeg være helt ærlig synes jeg bøkene er fin underholdning og ikke mye mer. Men jeg er villig til å gi dem den ekstra stjernen for Stephen Frys innlesing.

We Should All Be Feminist var månedens andre fullførte lydbok, og den var også helt grei. Lite banebrytende nytt, men vanskelig å være uenig i noe av det hun sier.
M Train var imidlertid et høydepunkt. Dette er ment å være min biografi til junis biosirkelrunde, og mitt innlegg er langt på overtid, men det kommer.
The Essex Serpent er ei bok jeg har hørt veldig mange overstrømmende omtaler av, noe som kanskje er forklaringen på at jeg ble litt skuffet. Jeg leste boka på stranda i Kroatia, og koste meg med den mens jeg leste. En sjarmerende fortelling om vennskap og sjøormer med mange artige karakterer, men jeg ble aldri helt følelsesmessig engasjert slik det var meningen jeg skulle bli.
The Sister Brothers var også et høydepunkt. En form for roadtrip på hesteryggen gjennom gullrush-tidens USA, en quest fram og tilbake med to brødre som hadde gått rett inn i en Joe Abercrombie roman. Jepp, dette var definitivt helt i min gate.
Lagoon er ei bok i krysningspunktet science fiction/fantasy/magisk realisme, noe som for meg ikke egentlig er et selling-point. Men jeg likte den godt likevel. Forfriskende med en invasjon fra verdensrommet som finner sted i Lagos i Nigeria heller enn i New York, noe som også ga en langt mer interessant historie.

Helt til slutt kommer som vanlig oppsummering av krysslista:
6 nye bøker tilsier at jeg har lest 57 bøker i årets første halvdel.
3 nye bøker er lest fra egne hyller denne måneden, totalt 15 så langt i år.
1 ny bok over 500 sider, det er Harry Potter som lydbok denne gangen også. Til mitt forsvar er jeg nå godt underveis i to papirbøker over 500 sider også.
I tillegg er biografien til Ingalills biosirkel lest, om ikke beblogget, så jeg der er på 3/3 for første halvår.

• 57/80 bøker
  • 15/40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • 8/20 norske bøker utgitt i 2017
  • 0/12 bøker på 1001-lista
  • 8/10 diktsamlinger
  • 2/5 bøker over 500 sider
  • 3/6 biografier til Ingalills biosirkel

1. Kjenner igjen det med mange påbegynte bøker i stressa /slitne perioder.. Hodet er liksom ikke helt der, så avgjørende hvilken bok man leser.
    I dag startet jeg på Anarchy in the UKR, men nå i kveld vil jeg begynne på Postkort fra Hellas.. lett sengelektyre. Anarchy krever mer, må lese den på dagtid, tenker jeg.

6 bøker- ikke værst, med tanke på at du har vært mye borte..
    Jeg havnet på 9, men er jo ferdig med flyttingen.

Jeg har lest 52 bøker så langt i år. Du leder.;)

Ha en god juli Elisabeth:)

1. Oi, har jeg lest flere bøker enn deg så langt i år? Det må være første gang noensinne, og sannsynligvis godt hjulpet av at du har vært på flyttefot. Pluss at jeg har begynt å høre lydbøker, det legger til mye på antallene.

Anarchy in the UKR har jeg vært litt nysgjerrig på også, spent på å høre din dom.

2. Hehe, ja flyttefot og ny jobb.. og ingen lydbøker, det hørte jeg mer på før da jeg reiste mye i jobben. Det gjør jeg ikke nå, og totalt så blir det færre bøker, enn de siste årene. Nå har jeg så mye lyd rundt meg om dagene, at jeg ikke makter å høre på lydbok i det hele tatt.

Så langt liker jeg Anarchy, men det er en bok som krever litt, så jeg sparer den til opplagte lesestunder.

2. Når eg blir stressa eller har ein sliten periode leser eg ingenting, men 8 påbegynte bøker blir for mykje sjølv for meg ;-)

Noko heilt utanom: Korleis er det å reise på ferie åleine? Eg hadde nok takla det, men eg trur foreldra mine muligens hadde lurt på om det var noko galt med meg. Når eg reiser på typisk bokbloggtreff må eg alltid forsikre dei om at joda eg skal treffe andre mennesker i helga ;-)

1. Dette er andre gang jeg har reist på ferie aleine, og for meg funker det veldig bra. Det er egentlig bare når jeg skal spise middag jeg savner reisefølge. Restaurantbesøk aleine blir mest en nødvendighet for å få mat, mens er man flere er det en hyggelig greie. Men her i Stocholm bor jeg på leilighetshotell, så de fleste dagene har jeg faktisk laget middag selv og spist på rommet, det er en grei måte og spare litt penger på også. Og på dagtid med kafebesøk går det helt fint å sitte med bok og lunsj.

Også er det deilig å kunne gjøre akkurat det jeg har lyst til og ikke måtte tilpasse meg noen andre. Utfordringen er bare å vite hva jeg har lyst til, jeg blir fryktelig ubesluttsom kjenner jeg. Men alt i alt, ferie alene anbefales! I hvert fall så lenge man er en som trives i sitt eget selskap, noe jeg vet du gjør :)

2. Eg ser absolutt fordeler med å reise aleine, eg gjer jo det når eg kjem til Oslo på treff og krimfestivalen. Forskjellen med dei gongene er at då har eg ein plan for dagen/dagene, også er kveldane som regel "mine". Eg ser det med restaurantbesøk, og eget kjøkken er både litt billigere med maten og ikkje så jeg-reiser-alene-følelse.

Reiser eg til Stockholm så har eg ei lang liste over ting eg vil sjå og gjere, så eg veit ikkje om eg hadde blitt så ubesluttsom, men det kjem nok an på interesser. Hvilket hotell bur du på, og kor lenge er du vekke på alene-ferie?

Eg trives veldig godt i eige selskap, og har omtrent bestemt meg for at neste år blir det alene-ferie :-) Takk for at du tar deg tid til å svare på spørsmåla mine <3

3. Tok litt tid å svare, midt i flytting så blogg er ikke topp prioritet akkurat nå :)

Jeg bodde på et hotell som het Biz Apartments Hammarby. Det var helt nytt og veldig flott, og selv om det var leilighetshotell kunne du få inkludert frokost. Ulempen var at det ikke var fryktelig sentralt, men jeg kjøpte et ukeskort til kollektivtrafikken for 375,- og synes det fungerte veldig bra. Det tok ca 20-30 min inn til midt i sentrum, men kortere tid til Södermalm. Jeg var borte ei uke, og var litt nervøs for at det skulle kjennes lenge. Men det gikk kjempefort, og vurderer å utvide til to neste år.

3. Veldig gøy at du har lest The Sisters Brothers, tror det var min første store opplevelse i forbindelse med Bookerlesing. Vet ikke om jeg hadde forventet at den type bok kunne bli nominert til Bookerprisen da jeg begynte med Bookerlesingen i 2011. Ser for øvrig ut som om boken skal bli filmatisert. Spent på hvordan det vil bli.

Du ligger godt an med lesemålene ser jeg, med unntak av 1001-listen. Maratonlesing av klassikere i desember? ;)

1. Kan se for meg at The Sister Brothers er ei bok som kan fungere bra som film, den må jeg få med meg når den kommer. Jeg har ikke egentlig kommet i gang med Bookerlesing slik dere holder på med det, men leser jo noen av bøkene - bare mindre systematisk. Denne ble anbefalt meg i kommentarfeltet da jeg skrev om Tellemarck i fjor, og det var en god anbefaling!

1001-lesing har blitt fullstendig nedprioritert i år, så må gjøre en skikkelig innsats andre halvår om jeg skal komme i mål der. Og skal jeg komme i mål på andre ting også, må samtlige 1001-bøker hentes fra egne hyller. Noe som selvsagt er fullt mulig. Ideelt sett burde det også være korte bøker om jeg skal rekke to av dem i måneden. Da blir det brått litt verre. Men vi får se hvor hardt angrepet jeg blir av kryss-feberen etter som året går ;)

4. Ignorerer det du sier om HP.

Og, når jeg kommer opp i et høyt nok antall påbegynte bøker (ofte pga stress/indre uro her også), ender jeg som regel opp med å finne en helt ny bok - som jeg leser fra a til å, før jeg begynner å jobbe meg gjennom den påbegynte bunken.

The Essex Serpent , har jeg lenge vært nysgjerrig på, har litt dilla på sjørormer for tiden også. Hm, lurer på om jeg skal gi den en sjans.

1. Det med å finne ei helt ny bok og lese fra a til å er egentlig det jeg hlder på med nå også. Og nå har jeg lest snart fire bøker på den måten uten å komme noe særlig lenger i bunken med påbegynte. Men det er fordi jeg har vært på ferie, og ikke har villet ta med meg halvleste bøker på ferie. Så fra og med i morgen er det fullt fokus på de påbegynte. Eller bøkene jeg har kjøpt her i Stockholm. Nødvendigvis, siden alt annet er pakket ned.

Les The Essex Serpent, jeg vil høre hva du synes!

5. Skal si du ligger godt an på lesemålene dine, godt jobba! Jeg har ikke lest noen av dine bøker i juni, muligens med unntak av M Train, men bjellen klinger veldig svakt. Ønsker deg en strålende sommer Elisabeth!

6. Lagoon har jeg liggende også. Tror jeg må skyve den frem i bunken. The Sisters Brothers virker også interessant, og jeg kan alltids trenge mer western.

1. Anbefaler begge! Mer hadde jeg i grunnen ikke å si om den saken.