søndag 3. desember 2017

Månedsoppsummering november

November har betydd en oppsving for leselysten. Ikke fordi det egentlig har roet seg ned på jobb, men mer fordi jeg har vært engasjert i bøkene jeg har lest og dermed valgt dem foran å skru på TV'en. For lydbok-konsumet har det helt klart hjulpet med to uker med buss for tog til jobb, selv om jeg på slutten ga opp hele lydbokprosjektet og gikk over til musikk fordi jeg bare sovnet så fort jeg satt meg ned likevel.

Ellers var måneden preget av to ting:
1) Non-Fiction November, en kampanje på YouTube dratt igang av Abookolive og Non Fic Books der målet er å lese mer nonfiction i denne måneden enn du vanligvis gjør.
2) Lesing av norske bøker med tanke på nominering til Bokbloggerprisen 2017

Totalt ni titler fullført:

  • Hilde og Ylva Østby - Å dykke etter sjøhester 
  • Marjorie Liu og Sana Takeda - Monstress #2: The Blood
  • Amy Liptrot - The Outrun 
  • Neil Gaiman - Norse Mythology 
  • Erika Fatland - Grensen 
  • Yuval Noah Harari - Homo Deus  
  • Olaug Nilsen - Tung tids tale 
  • Alfred Fidjestøl - Nesten menneske 
  • Kristin Brandtsegg Johansen - Jeg har levd i dette landet i tusen år

Seks fysiske bøker, tre lydbøker.
Seks sakprosa, en roman, en tegneserie og en bok med myter.
Fem på norsk, fire på engelsk.
Seks bøker av kvinner, tre av menn.

Fire av bøkene på denne lista er norske 2017-bøker og skal oppsummeres i et eget norsk-på-norsk innlegg. Den korte versjonen er at jeg likte alle fire, men Tung tids tale er klar favoritt.

Homo Deus er oppfølgeren til Sapiens, som jeg leste for noen år siden, men her er det ikke nødvendig å ha lest den første for å begynne på den andre. Sannsynligvis er det faktisk bedre om du ikke har det...
I Sapiens følger Harari menneskehetens historie helt fra den spede starten og opp til i dag. I Homo Deus tar han det ett steg lenger og bruker historien og tendenser i nåtiden til å tegne et mulig bilde av fremtiden. Det er en del interessante, og til dels skremmende, tanker her, men om du har lest Sapiens er veldig mye repetisjon av hva han sa der. Han bruker dessuten fryktelig lang tid på å komme til poengene sine. Det er litt som å spørre noen om veien, og i stedet for å svare deg at det er første til høyre og andre til venstre insisterer de på å bære deg dit på ryggen fordi de tror du ikke vil komme deg dit på egenhånd ellers. Med andre ord: litt blandede følelser for denne.

Norse Mythology var jeg veldig skeptisk til, men valgte likevel å prøve meg på lydboka via Storytel. Dette er historier jeg kjenner veldig godt, og jeg var usikker på hva Gaiman kunne tilføre. Men å høre dette som lydbok var helt perfekt. Historiene er jo egentlig en del av en muntlig tradisjon, og de hadde godt av å bli fortalt på denne måten, med litt mer kjøtt på beina gitt av fortelleren.

The Outrun er Amy Liptrots memoarer om kampen ut av alkoholismen og om å komme hjem til Orknøyene der hun er født og oppvokst. Hun kombinerer naturskildringer og egne erfaringer på nydelig vis, og fletter sammen ytre og indre elementer til en større helhet. Som et ekstra pluss fikk jeg nå plutselig veldig lyst til å feriere på Orknøyene. Denne anbefales helhjertet!

Monstress #2 var akkurat like fascinerende som forgjengeren. En god historie og de beste illustrasjonene jeg har sett i en tegneserie så langt.

Å dykke etter sjøhester er en av fjorårets norske bøker det irriterte meg at jeg aldri kom til i fjor. Det fascinerer meg å lese om hvordan hjernen fungerer, og en bok om hukommelse høres helt perfekt ut. Begeistringen nå er imidlertid begrenset. Mye tror jeg skyldes av at jeg ikke likte lydboka, og at jeg hadde hatt et annet inntrykk om jeg leste boka selv. Men jeg følte at mye av budskapet druknet i metaforer og fikse formuleringer, det ga meg følelsen av at boka snakket ned til meg - at jeg ikke kunne forstå dette uten at noen gjorde det veldig, veldig tydelig og lettfattelig. Og litt morsomt.

Til slutt, måloppnåelse med én måned igjen av året:
Fire av bøkene var norske 2017-utgivelser og gir kryss for det. Grensen var i tillegg godt over 500 sider. Nesten mennske er mitt bidrag til desembers biosirkelrunde, og sørger for at det målet nå er fullført (må bare skrive innlegg).

  • 98/80 bøker
  • 19/40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • 16/20 norske bøker utgitt i 2017
  • 0/12 bøker på 1001-lista
  • 9/10 diktsamlinger
  • 8/5 bøker over 500 sider
  • 6/6 biografier til Ingalills biosirkel

Da er planen for desember å fullføre fire norske 2017 bøker, en av dem en diktsamling. I tillegg vil jeg lese ei bok som sto i hylla da året begynte så jeg kommer halvveis på det målet. 1001-bøkene har jeg gitt opp for i år for lenge siden.

12 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å se oppsummeringen din. Av dine bøker har jeg lest Olaug Nilssen og Brandtsegg sin flotte bok om Sigrid Undset, og likt dem begge to. Grensen har jeg liggende, men det spørs om jeg får lest den før nyttår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at Grensen kan være et prosjekt. Er tross alt over 600 sider. Men for min del fløy faktisk de sidene unna langt raskere enn jeg hadde trodd på forhånd. Tror jeg brukte under ei uke, og det er sjeden kost for ei så tjukk bok, ble veldig engasjert. Undset boka var også god, men holder en knapp på Grensen av de to :)

      Slett
  2. Godt at leselysten er på vei opp. Har lest Nilssen og Fidsjestøl, og har startet på Sjøhestene, hørt litt på lyd, men kjøpte papirboka for noen uker siden, men har bare ikke kommet skikkelig i gang med den enda. Kjøpte også den andre hjerneboka; hjernen er stjernen samtidig.
    Har lest ferdig tre diktsamlinger siden jeg dro hjemmefra, fint å les til frokosten. Cecilie Løveid sin har jeg likt best så langt.
    Skal laste ned Thorleif Bjella sin på eBokBib bare jeg får kjapt nok nett..
    Grensen skal jeg lese i jula.
    Ha en fin desember:)

    SvarSlett
    Svar
    1. En fin desember til deg og! Kjenner jeg er mer enn litt misunnelig på den ferien din. Kanskje jeg leser Løveid sin. Siden sist har jeg fullført målet med å lese "Du bestemmer deg for at dette er et minne" av Marianne Teie. Men den kan jeg ikke nominere fordi jeg har vært testleser. Og har foreløpig ingen andre diktsamlinger jeg har likt godt nok til å sette på lista i år.

      Slett
  3. Grensen er så tjukk at jeg er usikker på om jeg skal ta fatt, eller gamble på at jeg får tak i lydboka før nyttår. Må trekke pusten hver gang jeg tar fatt på bok over 200s. Harda bud. Lite tid igjen av året.

    Yay for biosirkelmåloppnåelse!
    Alle jubler for Olaug Nilsen. Det er bra for da kan jeg hoppe over med god samvittighet. Hum kommer seg nok inn på langlista uten meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tjukk, men overraskende lett å komme gjennom. Gikk, som skrevet over her, på under ei uke. Men vil tro den funker veldig bra som lydbok og, om den er ute alt. Jeg synes også det ser ut som Olaug Nilsen er langlistemateriale, men man vet aldri. Det har kommet overraskelser før.

      Slett
  4. Norse Mythology står på vent her også, men jeg har vært litt skeptisk. Nå fikk jeg lyst til å flytte den frem i køen.

    Flere av de norske virker også interessante. Blir spennende å se hva du mener om dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Må bare få somla meg til å skrive det innlegget da, så du får vite ;)

      Jeg synes Gaiman kom bra ut av mytene, spesielt som lydbok. Det var historiene jeg kjenner, men med litt miljøskildringer etc som gjorde det mer levende. Pluss at han har satt sammen fra ulike versjoner av mytene. Det var som om gudene sto sterkere frem som personer når jeg hørte han fortelle. Jeg likte det.

      Slett
    2. Hmm. Det høres ut som Gaiman har gjort noe av det samme som Philip Pullman gjorde i Grimm Tales. Og den digga jeg.

      Slett
    3. Hmm, den hadde jeg ikke hørt meg. Notert på mental leseliste. Jeg ble for øvrig så inspirert at jeg gikk rett på "Mythos" med Stephen Fry som neste lydbok. De greske mytene vet jeg veldig lite om fra før, men vanskelig å gå feil med Fry merker jeg.

      Slett
  5. Amy Liptrot er ikke tilfeldigvis veldig hårete?

    Neida. Joda. Vurderer forøvrig å snike inn mytene (Gaiman) som bio. Hvis jeg bare kan slutte å sovne. Har hørt kanskje 30 min, men husker nada.

    Ellers er jeg veldig nysgjerrig på Tung tids tale , men kommer ikke til å rekke å lese den før nomeringsfristen. Milelange ventelister på biblioteket. Får bare satse på at mange nok av dere andre nominerer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du må tegne på henne et skjegg i så fall? Generalen har jo tidligere sneket inn Chaplin med løsbart, så alt er lov ;)

      Jeg blir overrasket om ikke Tung tids tale er med på langlista. De jeg har sett snakke om den har vært veldig positive. Men Jeg har blitt overrasket før, så det gjenstår å se.

      Slett