mandag 22. januar 2018

Månedsoppsummering desember 2017

Bare for å demonstrere hvor hardt tvangstankene råder, kommer jeg i dag med min månedsoppsummering for desember 2018.

Jeg har flere blogginnlegg jeg har planer om å skrive, men jeg greier ikke skrive noen av dem fordi jeg vet jeg har skrevet månedsoppsummeringer for 11/12 måneder i 2017. Det er et gapende hull i kronologien, og nå gir jeg etter og fyller dette hullet i håp om at jeg da kan komme videre. (Jeg konkluderer også med at jeg IKKE skal ha månedlige oppsummeringer i 2018 - jeg trenger færre innlegg jeg føler meg forpliktet til å skrive og flere jeg har lyst til å skrive.)

Dette er bøkene jeg leste i desember:

  • Maggie Nelson - Argonautene
  • Gøhril Gabrielsen - Ankomst 
  • Philip Meyer - American Rust 
  • Mari Tveita Stagrim - Det jeg leter etter, finnes ikke her  
  • Lars Petter Sveen - Fem stjerner 
  • Lotta Elstad - Jeg nekter å tenke 
  • Marta Norheim - Oppdateringar frå lykkelandet: Røff guide til samtidslitteratruen 
  • Marianne Teie - Du bestemmer deg for at dette er et minne

Åtte bøker. Sju lest på norsk, en på engelsk.
Seks kvinner, to menn.
En diktsamling, to non-fiction og fem romaner.

Månedens favoritt var Du bestemmer deg for at dette var et minne, men generelt var desember en måned for gode bøker. Det var også en måned sterkt preget av norsk bokhøst og kort tid til nominering av kandidater til Bokbloggerprisen 2017.

For krysslista og total måloppnåelse for 2017 betyr det følgende:
Seks kryss for norske 2017 bøker gjorde at jeg greide totalmålsettingen der.
Ett kryss for Teies diktsamling gjorde at jeg fullførte målet om 10 diktsamlinger. 
Årets overraskelse for min egen del ble 0/12 bøker på 1001-lista, dette var året for nye bøker.
At jeg ikke greide 40 bøker som sto i hylla per 1/1-2017 sjokkerer vel ingen. Men jeg tror 19 er det høyeste tallet jeg har hatt på mange år, så jeg vil likevel påstå at ambisjonen har ført til noe godt.

  • 106/80 bøker
  • 19/40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • 22/20 norske bøker utgitt i 2017
  • 0/12 bøker på 1001-lista
  • 10/10 diktsamlinger
  • 8/5 bøker over 500 sider
  • 6/6 biografier til Ingalills biosirkel

8 kommentarer:

  1. KJENNER MEG SÅ IGJEN!

    Måtte jobbe sikkelig med meg selv for å klare å publisere mål før jeg har skrevet årsstatistikk, og nå kan jeg jo ikke skrive januarstatistikk før jeg har skrevet både årsstatistikken og desemberstatistikken! Og det er bare å glemme å skrive noe slags form for omtaler før alt dette er ut av verden....

    Kanskje burde jeg dra den samme konklusjonen som deg, å droppe oppsummeringene, men jeg frykter det bare ville ledet til 0 innlegg fra min side.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å bekjenne sine tvangstanker i dette miljøet der man vet man aldri er alene ;)

      Slett
  2. Jeg erkjenner, med blandende følelser, at disse tvangstankene er ganske svake hos meg. Jeg er ferdig med 2017 og måtte tvinge meg selv til å skrive et oppsummeringsinnlegg med favoritter fra 2017. Men desemberinnlegg og årsstatistikk kommer mest sannsynlig ikke, og det til tross for nesten full måloppnåelse. Tror jeg kommer til å fortsette innleggene siden jeg får skrevet om alle bøkene på den måten, og det blir jeg ofte veldig glad for etterpå, men innser at desemberinnlegget mest sannsynlig alltid kommer til å drukne i det nye året:-) Gleder meg til de kommende innleggene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker det må være ganske deilig å mangle tvangstankene. I akkurat dette tilfellet har det vært ganske plagsomt.

      Nå er deler av grunnen til at det plutselig gikk 20 dager uten innlegg at jeg det på nytt ble mye overtid på jobb, og at jeg brukte de to helgene på bokbloggerprisen med telling, pressemelding og innlegg til den bloggen i stedet for min egen. Men det skyldtes også at jeg ikke greide skrive noe annet før dette innlegget var skrevet, og jeg hadde ikke spesielt lyst til å skrive dette. På tross av at dette er skikkelig lavterskel og sikkert tok omtrent ti minutter.

      Slett
  3. Det er godt det er flere som lider av kronologi-syken. Her er en til :-) Men jeg klarer (foreløpig) ikke å få skrevet måneds-innlegg i det hele tatt. Og har den gode forklaringen at jeg er student på 2 skoler. Når jeg skriver "foreløpig" er det fordi hodet mitt ville elske om resten av kroppen var med på å skrive måneds-innlegg, så jeg har ikke gitt opp :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes "student på to skoler" er en god unnskyldning. Min er, som nevnt til Silje over her, overtid. Men jeg tenker også fremover at jeg må lage litt færre regler for meg selv, så jeg ikke tvinges inn i en kronologi. Må finne et format på dette som gjør at jeg kan skrive det jeg har lyst når jeg har lyst - jeg tror både motivasjon og innhold blir bedre av det.

      Slett
  4. Til å være manisk kronologislave tar jeg forbausende lett på oppsummeringsinnlegg, har ikke skrevet månedlig på flere år, og til tross for gode intensjoner om detaljert telling og planlegging sklir det ofte ut i sand. Skal legge fram mål i mars (som tidligere), det hjelper på pusten og da har jeg lystlest i 3mnd slike at jeg kan late som om valget bøker var en del av et en større plan. Id hjelper ego.

    Høydepunktet i dette innlegget var at du ikke greide ei eneste 1001bok. Det er nesten like ille som da jeg skulle lese 2 diktsamlinger og leste 0. Jeg har likså godt startet året med en eskalerende internettvegring. Svært lite matnyttig..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen, så snart du ikke har begynt, trenger du heller ikke fullføre. Det er jo det geniale med ikke å begynne! Som er planen min for i år. Jeg kan godt oppsummere litt i ny og ne når jeg føler for det, men ikke fast hver måned. Jeg er tross alt et listemennske som har forelsket seg i excel-versjonen av leselista mi, så telleinnlegg vil dukke opp, rest assured!

      Null 1001-bøker er helt merkelig. Så mange jeg har stående som jeg har lyst til å lese. Men på et eller annet tidspunkt bare ga jeg opp målet, og da trengte jeg aldri begynne. Med fordelene som nevnt over.

      Forresten: I går så jeg plutselig at det var kommet enda flere New Girl episoder på Netflix. Og disse hadde jeg ikke sett. Perfekt timet til influensasesongen!

      Slett