lørdag 25. februar 2017

Hvor mange bøker går det i en koffert?

I morgen er det tid for en av mine absolutte favorittradisjoner - årets boktur med Silje!
(For det er lov å kalle det en tradisjon når det er tredje året på rad det skjer, og nummer fire allerede er planlagt, ikke sant?)

Det begynte i vinterferien i 2015 da Silje (selvsagt) skulle til Paris, og jeg beskjedent nok inviterte meg selv med på tur. Det ble en fantastisk ferie. Det viste seg nemlig at vi var veldig kompatbile som reisefølge. Endelig på ferie med noen som gjerne kan være inne i samme bokhandel i over en time uten å kjede seg. Og som er klar til å gå videre til neste bokhandel derfra.


Silje med stø kurs i Paris. Kjekt med en guide som vet akkurat hvor alle bokbutikkene som selger engelskspråklige bøker er.


I vinterferien 2016 var det derfor min tur til å vise fram min favorittby, London. Og om vi tilbragte mye tid i bokhandler i Paris, ble det om mulig enda mer i London. Det var Siljes første møte med denne byen, og da jeg spurte om hva hun ville se, var alt på lista hennes bokhandler. Nevnte jeg at hun er det perfekte reisefølge?


Et bittelite utvalg av bokbutikkene vi besøkte i London. Vi var der 5 dager, og hadde 4-5 butikker om dagen.


Jeg har et halvskrevet utkast til blogginnlegg fra den turen liggende, men det ble aldri ferdig. Innlegget ble nemlig altfor langt - selv om det egentlig bare var en oppramsing av bokhandlene vi hadde besøkt. Selv de dagene vi ikke hadde planlagt bokshopping, dumpet vi over nye butikker. Og Siljes sightseeing i London besto stort sett av å se Trafalgar Square og Big Ben i mørket når butikkene var stengt.


Sånn ser det ut når to bokelskere drar på shoppingtur sammen. Og jeg må innrømme: Vi kjøpte begge mer etter dette bildet.

I år går turen til Edinburgh, en by ingen av oss har vært i tidligere, men som blant annet er kjent for sine mange bokbutikker. Gjett om jeg gleder meg?!

Så jeg kan love at de som følger oss på sosiale medier vil den neste uken høyst sannsynlig få se flere bilder i serien #helanoghalvan på tur, og at det skal bli litt tid til forfriskninger mellom bokbutikkene også! Og denne gangen skal jeg til og med skrive innlegg når vi kommer hjem.

10 kommentarer:

  1. Haha, så perfekte ferier!

    Jeg skal faktisk på min første tur til Edinburgh om et par uker, så kanskje jeg får litt tips av deg før jeg reiser! Jeg har nok ikke fullt så bokentusiastisk reisefølge som deg, men et par bokbutikker skal jeg få til :)

    God tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, turen var fantastisk. Og går alt som planlagt kommer innlegg om bokbutikker i starten av neste uke :)

      Slett
  2. Jeg blir helt varm i hjertet av å se de bildene og å lese det du skriver. For noen fantastiske turer vi har vært på, og nå skal vi jammen meg på tur igjen! Jeg gleder meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og det ble like fantastisk en gang til :D

      Slett
  3. Jeg er dødsmisunnelig på de turene der, og at dere nå skal til byen-over-alle byer overgår selv grønne monstre :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste faktisk ikke at du var så glad i Edinburgh. Men kan skjønne hvorfor - jeg likte meg veldig godt og skal absolutt tilbake dit.

      Slett
  4. Høres ut som dere er et perfekt radarpar på tur, og det er det viktigste for gode opplevelser. Kos dere masse begge to!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det - og ja vi koste oss masse!

      Slett
  5. Ah, helan/halvan er favoritttaggen min. Keep'em coming.
    Det store, det very største spørsmålet kjeem no;
    Hvor mange av bøkene på bildet har dere lest?
    (Kun Didion?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg telte over, og av de 27 bøkene jeg kjøpte i London har jeg foreløpig lest 10. Noe som var mer enn fryktet, men mindre enn den det kanskje burde være.

      Slett