lørdag 17. april 2010

Jorden rundt - Indonesia

Blogging har gjort livet mitt rikere! Om jeg ikke hadde bestemt meg for å lage en blogg i fjor sommer, hadde jeg neppe begynt å lese en masse bokblogger heller. Da hadde jeg aldri hørt om Lyran eller hennes Jorden Rundt reise, og sannsynligheten er stor for at jeg heller aldri ville ha hørt om Pramoedya Ananta Toer.

Og da hadde jeg gått glipp av en stor leseropplevelse. For Menneskenes Jord, som er den første boken i Buru-kvartetten, traff meg akkurat der den skulle. Vi møter Minke, den eneste innfødte på en nederlandsk eliteskole på Java sent på 1800-tallet. Minke dras mellom sine javanesiske tradisjoner og sin europeiske utdannelse. Han møter Njai Ontosoroh, en innfødt kvinne tatt som konkubine av en nederlandsk forretningsmann, og Njai og hennes datter, Annelies, forandrer mye i Minkes liv.

Men det som i mine øyne gjør denne boken, er ikke handlingen. Det er menneskene og miljøet. De første sidene var alt så fremmed. Alle titlene, det strenge hierarkiet som ligger innarbeidet som en naturlig del av hverdagen for alle karakterene i boka, men som er helt fremmed for meg. Det myldrer av mennesker her, alle med sin egen historie, historier som antydes og halvfortelles der de krysses med Minkes egen historie. Å si at en bok har et rikt persongalleri, høres ut som en klisjé, men her vet jeg virkelig ikke hva annet jeg kan si.

Dette har vært spennende lesning, interessant lesning, skamfull lesning. Og da jeg nærmet meg slutten, skyndte jeg meg på biblioteket for å låne bok nummer to, Et barn av alle nasjoner, så jeg ikke måtte avbryte lesningen for en slik bagatell som at boka var slutt.

6 kommentarer:

  1. En gang imellem er det godt at opdage, at der findes en verden uden for den angelsaksiske/europæiske litteratur. Det gør jeg selv for sjældent :-)

    SvarSlett
  2. Jag blev också positivt överraskad, jag hade heller inte läst författaren innan Jorden Runt-resan :-)

    SvarSlett
  3. Det är fyra böcker i Burukvartetten, tre finns översatta på svenska, den senaste kom nyss! Hur det är i broderlandet Norge vet jag inte, men berätta gärna om du läser fler. Håller de måttet? :-)

    SvarSlett
  4. Hei, jeg er selv indonesisk og men bare har nettopp lest Menneskenes Jord i år, selv om jeg har hørt allerede om Pramoedya mange år siden, er det ikke rart? da jeg begynte å lese første boken, ville jeg bare fortsette til slutt...nå leser jeg den tredje boken :) men jeg leser enda på engelsk, vil så gjerne lese dem på indonesisk! vent til jeg kommer hjem :)

    SvarSlett
  5. "så jeg ikke måtte avbryte lesningen for en slik bagatell som at boka var slutt" - så fint skrevet. Den likte jeg kjempe godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :)
      Denne serien var så bra! Selv om jeg husker siste boka irriterte meg.

      Slett