mandag 31. mai 2010

Påfyll

Min litteraturfestival ble litt annerledes enn opplevelsen jeg har lest om i andre blogger. Først og fremst fordi jeg knapt så noe til den, der jeg satt på Nansenskolen og skreiv. Og skreiv. Og skreiv litt til.

For å svare på spørsmålet flere rundt meg har stilt: Nei, jeg tror ikke et skrivekurs kan lære meg å bli forfatter. Og nei, jeg har ikke lært noe på kurs i helga. Men føler jeg at jeg har sløst bort tre fridager og kastet penger ut av vinduet av den grunn? Overhodet ikke.

Jeg har hatt mange gode samtaler. Om det å skrive. Om det å lese. Om hvordan verden henger sammen. Jeg har møtt spennende mennesker med historier de ville fortelle og noen de ikke ville fortelle. Jeg har hørt en ny sang. Jeg har fått utfordringer som har resultert i ideer jeg aldri i verden ville fått om jeg satt hjemme alene og så på en blinkende strek i et tomt dokument. En eller to av dem vil jeg kanskje gjøre noe mer med. Jeg har fått bekreftelse og klapp på skulderen.

På lørdag fikk jeg også drukket vin og hørt foredrag om vampyrer.
Neste år får jeg kanskje sett og hørt mer av alt det andre som foregår på ulike scener i Lillehammer. I år føles det helt greit å ha tilbragt ei helg i mitt eget hode.

3 kommentarer:

  1. Min oppsummering kunne lignet litt på denne.... Men jeg følte ikke at jeg bare var inne i mitt eget hode. Jeg følte jeg var inni andres hoder også. Nå skriver jeg. Og jeg har lest startnovellen i Helle Helles "Bilder og dyr" sånn cirka seks ganger. Anbefales. Tror du vil like den. Det var forresten veldig trivelig å treffe deg.

    Klem fra skravlemarianne som har lest masse rundt i bloggen din og bare later som hun er anonym

    SvarSlett
  2. Selvsagt har du rett, det handler like mye om å bli invitert inn i andres hoder som å være inne i mitt eget.

    Men det er tiden tilbragt i eget hode som skiller seg mest ut i løpet av en sånn helg. Å bli invitert inn i andres, skjer hele tiden gjennom det å lese.

    Det var veldig trivelig å treffe deg og. Håper vi sees igjen i Oslo om ikke altfor lenge.

    SvarSlett
  3. Åh! Så fint! Men, då var me på vampyrkveld saman. Og det var jaggu kulast av alt.

    SvarSlett