lørdag 2. mars 2013

Oppsummering februar

Årets andre måned er omme, og det er på tide med en kjapp oppsummering. Igjen med mine litterære nyttårsforsetter i bakhodet.

  • I februar har jeg fullført fire bøker
  • 3 av dem er fra egne bokhyller, 1 fra biblioteket
  • 1 var delvis skrevet på nynorsk. Dermed har jeg i år lest bøker på bokmål, engelsk og nynorsk. Jeg skjønner for øvrig ikke hvordan jeg kom fram til at jeg kan lese bøker på seks språk. Nynorsk, bokmål, engelsk, svensk og dansk blir ikke mer enn fem. Det vil jo si at jeg skal ha et forsøk på språk nummer seks, ikke språk nummer sju.
  • Ingen novellesamlinger eller amerikanske, realistiske romaner lest. Har derimot fullført norskrevet fantasy samt ei bok til i Lines lesesirkel, så der er jeg 1/8 og 2/6 i følge målsettingen.
  • Skriving? Niks og nei. Leverte ikke nyskrevet tekst til forrige skrivegruppe. Har derimot skrevet etter det, slik at til neste skrivegruppe har jeg noe nytt å komme med. Teknisk sett er jo dette skrevet i februar. Når det gjelder blogginnlegg har jeg hatt mer enn nok med å greie skrive noe som helst, og det har langt i fra lignet de blogginnleggene jeg satt meg mål om å skrive. Sånn er det når ingen velvillig millionær vil finansiere skrivetiden min.
  • Så var det tilveksten i bokhylla. Jeg var på +10 forrige måned. Med tre leste fra den lista, var jeg nede i +7. Men februar er Mammutmåned, og i tillegg fikk jeg tre bøker fra Vendetta pluss brukte opp gavekort jeg hadde liggende på Amazon og måtte kjøpe ei bok til mitt eget samlesningsprosjekt. Jeg har dessuten kjøpt den siste pensumboka som ikke var tilgjengelig før nå. Dermed er status etter februar +18. Joda, dette går veien.... not!

For øvrig lurer jeg litt på om det er juks å regne pensumlesing som forsøk på å lese bok på språk nummer seks? Nå om dagen sitter jeg nemlig og staver meg gjennom ei bok som på engelsk har tittelen Funny little stories. Å kalle det ei novellesamling vil være å ta i, og jeg nøler med å kalle det kortprosa. Det er en samling kort-korte fortellinger, eller anekdoter om du vil - og ved hjelp av ordlister og forelesninger hver fredag kommer jeg meg gjennom dem på et vis - på cree! (Om noen lurer - cree er et nordamerikansk språk fra den algonkinske språkfamilien, og snakkes av rundt 170.000 mennesker i Canada.)


Så, hva er status? Er dette juks, eller gir det et halv poeng i margen?

2 kommentarer:

  1. Dette gir garantert ett poeng ;) Litt snill skal man være mot seg selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes! Er ikke sååå flink til å være snill med meg selv, men nå har du gitt meg lov, så da er det gret ;)

      Slett