onsdag 9. desember 2015

Månedsoppsummering november

Under mottoet bedre sent enn aldri: Her kommer oppsummeringen av lesemåneden november.

November var en måned der andre ting enn bøker spilte hovedrollen. Jeg flyttet 5. desember, så mye av måneden gikk naturlig nok til pakking og forberedelser. Jeg greide likevel å lese åtte bøker, og bøker av normal størrelse denne gangen etter å vært gjennom alle de korteste i lesebunken i løpet av oktober.

Dette er bøkene jeg leste i november:
  • Morten A. Strøksnæs - Havboka eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider
  • Lars Mæhle - Bouvetøya 2052 
  • Anne Valente - By Light We Knew Our Names
  • Roskva Koritzinsky - Flammen og mørket
  • Tonje Tornes - Hulder (Kire2)
  • Ann Leckie - Ancillary Mercy 
  • Caitlin Moran - How to Be a Woman (lydbok)
  • Ta-Nehisi Coates - Between the World and Me (lydbok)
Totalt 8 bøker.
Fire på engelsk, fire på norsk.
Tre sakprosa, en novellesamling, to sci-fi, en fantasy og en realistisk roman
Tre menn, fem kvinner

Det mest oppsiktsvekkende med denne lista er at jeg har fullført to lydbøker, noe som selvsagt henger sammen med pakking og maling av vegger. Jeg har aldri blitt helt fortrolig med lydbøker, men det begynner å komme seg. Det ser ut som jeg har funnet min nisje: Memoir-bøker fortalt av forfatteren selv. Jeg likte begge jeg hørte denne måneden. Between the world and me var den beste boka, men How to be a woman var den mest underholdene og ga meg nesten lyst til å ta oppvaska bare for å kunne høre på.

Ancillary Mercy er den avsluttende boka i Ann Leckies prisvinnende trilogi, og skuffet ikke. Tror hele denne trilogien fortjener en plass på lista over de beste bøkene jeg har lest i år. By light we knew our names er en novellesamling der noen av novellene er realistiske mens andre best kan klassifiseres som magisk realisme. Jeg likte den veldig godt, alle novellene satte i sving følelsene, og det er vanskelig å plukke ut en favoritt. Kanskje er det likevel tittelnovella jeg husker best - en tekst om en gruppe jenter som alle har problemer med voldelige eller kontrollerende menn som møtes hver uke under nordlyset for å lære seg å slåss.

De resterende bøkene er norske 2015-bøker som jeg skal oppsummere i et eget samleinnlegg.

Måloppnåelse

Og hvordan gikk det med kryssene i måneden som gikk?
Fire var norske 2015 bøker, noe som gjør at jeg har passert målstreken i den kategorien.
To går som biografier og en som sakprosa, begge kategorier jeg allerede hadde fullført.
To var norskskrevet fantasy/sci-fi. Da ser lista slik ut:
  • 23/20 norske bøker utgitt i 2015
  • 16/15 bøker off the shelf, det vil si bøker som sto i bokhylla per 1. januar 2015
  • 6/8 bøker på 1001-lista, som oppgitt hos Lines bibliotek
  • 9/6 biografier (dvs full deltakelse i Moshonistas biografisirkel)
  • 8/6 andre faglitterære bøker
  • 3/5 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 6/5 novellesamlinger
  • 0/1 bok på fransk
  • ?/? faktisk lese i hvert fall deler av alle litteraturmagasinene jeg abonnerer på
Med andre ord må jeg i desember lese 2 bøker på 1001-lista, 2 norske fantasy/sci-fi bøker og 1 bok på fransk for å greie lesemålene mine. Det burde være overkommelig, hadde det ikke vært for den nevnte flyttingen. Per 9. desember har jeg bare fullført ei bok og er litt over halvveis i neste, og ingen av dem gir kryssene jeg trenger. Men det er mange dager igjen enda, og jeg begynner å få kontroll på rotet, så jeg har på ingen måte gitt opp!

6 kommentarer:

  1. Har troa på at du ror i land lesemålene.

    Høres også på fryktelig mye selvinnleste memoarer for tiden (Amy Poehler, Tina Fey, Jenny Lawson), akkurat passelig lettfordøyelig non-fiction. Selv om jeg egentlig er veldig skeptisk til forfattere som insistere på å lese selv, ser ut til å funke ok hvis de egentlig er underholdere. Nå noterte jeg meg How to Be a Woman, må bare sjekke hvor lang den er først - alt over syv timer i utgangspunktet uakseptabelt. Flytter selv den 18. desember (og skal rekke 13 bøker til først).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra du har troa. Skal innrømme det vil føles som et nederlag ikke å komme i land i år når jeg er så nære. 13 bøker med flytting er imponerende om du får til, jeg heier på deg. Og du som er mer lydbokvant enn meg, greier masse lydbøker mens du pakker.

      Jeg likte Moran som innleser, men tror den var så vidt over 8 timer.

      Slett
  2. Fin og oversiktelig oppsummering. De eneste bøkene på lista di som jeg har lest er Hulder av Tonje Tornes og boka til Caitlin Moran.

    Som i årene før har jeg bare et lesemål og det er å lese 100 bøker i året. I fjor leste jeg 102, og så langt i år har jeg bare lest 91 bøker så det ser temmelig mørkt ut. Jeg må lese sabla for hvis jeg skal klare det;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde et mål på Goodreads om å lese 80 bøker, noe som var 2 mer enn i fjor og jeg trodde det skulle bli vanskelig. Men nå har jeg passert 100 for lenge siden, så dette ble et ekstremår i antall. Noe som er grunnen til at de andre lesemålene plutselig er innen rekkevidde også.

      Slett
  3. Det er "godt" å se at jeg ikke er alene. Jeg hadde tre måneders oppsummering i oktober. Så du er raskere ute enn meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nå en gang sånn at den eneste som venter på min månedsoppsummering, er meg selv. Så litt forsinkelse spiller liten rolle ;)

      Slett