søndag 12. mars 2017

Susan Hill - Howards End is on the Landing

Tittel: Howards End is on the Landing
Sjanger: Non Fiction
Forlag: Profile Books
Utgitt: 2009
Sidetall: 236 s.
Kilde: Kjøpt selv
Språk: Engelsk

Premisset for denne boka er enkel:
En dag går Susan Hill gjennom bokhyllene sine på jakt etter én bestemt bok hun ikke kan finne. Underveis blir hun klar over hvor mye bra lesestoff som finnes i egne hyller, hvor mye som er ulest og hvor mange gamle favoritter hun har lyst til å lese igjen. Hun bestemmer seg derfor for følgende prosjekt: Gjennom ett år skal hun kun lese bøker hun allerede eier. Denne boka er hennes fortelling om dette året.

Jeg kjøpte boka i Edinburgh fordi Silje dro den ut av en hylle og sa jeg måtte lese den. Men jeg skal ikke skylde på Silje, dette er en av de bøkene jeg har løftet opp og lagt tilbake i diverse bokhandler gjennom flere år. Bøker om bøker er alltid fascinerende, og prosjektet i denne snakker direkte til meg. Jeg har etter hvert blitt en person som hamstrer bøker som om jeg er redd for at bokhandlene plutselig skal gå tomme. Jeg kjøper bøker langt raskere enn jeg greier å lese dem. Jeg er kanskje bare halvparten så gammel som Susan Hill, men jeg teller allerede hundrevis av uleste bøker i hyllene mine. Jeg har selv satt meg et mål i 2017 om å lese minst 40 bøker som sto i mine hyller da året begynte, en miniviersjon av Hills prosjekt. (Jeg har fullført 29 bøker så langt i år, bare 5 av dem fra egne hyller.)
I wanted to repossess my books, to explore what I had accumulated over a lifetime of reading, and to map this house of many volumes. There are enough here to divert, instruct, entertain, amaze, amuse, edify, improve, enrich me for far longer than a year and every one of them deserves to be taken down and dusted off, opened and read. A book which is left on a shelf is a dead thing but it is also a chrysalis, an inanimate object packed with the potential to burst into new life. Wandering through the house that day looking for one elusive book, my eyes were opened to how much of that life was stored here, neglected or ignored. (s.2)
Boka er ikke spesielt systematisk og utover innledningen snakker hun ikke egentlig om selve prosjektet. I stedet skriver hun om bøkene hun finner, hva de har betydd for henne gjennom livet og minner knyttet til dem. Det er en veldig personlig fortelling om en kvinnes forhold til lesing og bøker, og jeg likte å være med på reisen. Der jeg i starten ble inspirert til å starte mitt eget, tilsvarende prosjekt fra mine hyller, blir jeg underveis i lesingen heller inspirert til det motsatte: Jeg vil lese bøkene hun skriver om, og mange av de bøkene finnes ikke i mine hyller. Hill skriver også om sine tanker rundt lesing og bøker generelt, for eksempel om hvorfor hun leser sakte eller hvorfor hun ikke vil lese praktutgaver.

Dette var en varm og sjarmerende bok som nesten føltes som en samtale med en likesinnet. Hun skriver om mange forfattere jeg ikke har hørt om, kanskje spesielt fra 50- og 60-tallet, noe som gjør meg nysgjerrig. Jeg liker bøker som dette, bøker som peker meg videre til nye bøker.

Og ja, jeg ser ironien i at ei bok om dette prosjektet var en av 38 kjøpt i løpet av fire dager. Jeg trøster meg med at min bokshopping nå, danner grunnlaget for min oppdagelsesferd i egne hyller på et senere tidspunkt.

4 kommentarer:

  1. Jeg tror veldig mange bokelskere har en forkjærlighet for denne typen bøker. Vi er jo stadig på jakt etter boktips, selv om vi allerede har altfor lange leselister, og vi kan definitivt identifisere oss med følelsene forfatterne har for bøkene sine. Hvilke av hennes bøker fikk du mest lyst til å lese? Julian Barnes har en bok om bøker også, jeg bestilte den nettopp sammen med tre andre av ham.

    SvarSlett
    Svar
    1. Av de hun skrev om ble jeg først og fremst overbevist om at jeg må lese Anita Brookner, en forfatter jeg før dette egentlig ikke visste noe om. Annet enn at Silje stadig vekk drar bøkene hennes ut av hyller i bruktbutikker og sier "her er denne av Anita Brookner" - og jeg later som jeg vet hva hun prater om. Muligens er det fra denne boka hun har fått det også? Og Henry James. Jeg fikk ei bok med fire av hans bøker samlet av Line til jul som jeg ikke har begynt på. Nå er jeg inspirert til å begynne.

      Slett
  2. Jeg er glad for at du ikke skylder på meg, og for at du likte boka!

    SvarSlett