mandag 27. juli 2009

Bokhandling i Riga


Jeg har tilbragt helgen i Riga. Såre bein vitner om mye trasking gatelangs, mest på ujevnt underlag i gamlebyen. Mange flotte bygninger, dagens konstruksjoner i stål og glass blir på ingen måte det samme.


Selvsagt ble det også flere bokhandelbesøk. Utvalget som var aktuelt for meg, begrenset seg selvsagt endel. Ikke kan jeg lese latvisk, og på tross av tre års undervisning på videregående, kan jeg heller ikke nok russisk til å kunne lese bøker på det språket (men det har jeg lyst til å gjøre noe med).


Litt handel ble det likevel. Plukket med meg Kenneth Grahame: The Wind in the willows og Anne Brontë: Agnes Grey på engelsk i veldig billig paperback.

Jeg pleier også å kjøpe ei historiebok fra stedet jeg er når jeg er ute og reiser. Denne gangen ble det Arnolds Spekke: History of Latvia - an outline.

I tillegg kjøpte jeg Люис Кэррoл: Алиса в стране чудес (Lewis Carrol: Alice in Wonderland), en bok laget som lærebok i engelsk for russisktalende. På venstre side står teksten på engelsk, til høyre på russisk. Dermed kan jeg fint bruke den motsatt vei også.

3 kommentarer:

  1. Anne Brontë? Må da vel være en slektning av Charlotte Brontë, eller hva? Uansett, jeg har ikke lest noe av dem, ble bare plutselig nysgjerrig.
    Vennlig hilsen Sjëldnërë ënn sortë svanër.

    SvarSlett
  2. Ja, hun er en av Brontë søstrene. Den yngste så vidt jeg vet.

    SvarSlett
  3. Å, nå fikk du meg til å lengte til Riga! Har vært der flere ganger og er veldig glad i byen. Har til og med forsøkt å lære meg latvisk (på egen hånd), men det har gått heller dårlig...

    SvarSlett