fredag 28. august 2009

Innkjøpsstopp

Idag fikk jeg pakke i posten fra Audiatur Nettbokhandel.

Dette er hva den inneholdt:
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Helikopter igjen
Haruki Murakami: Dans, dans, dans
Haruki Murakami: Trekkoppfuglen
Erland Kiøsterud: Det første arbeidet
Kjell Askildsen: Alt som før, noveller i utvalg
Jens Bjørneboe: Før hanen galer
Rainer Maria Rilke: Malte Laurids Brigges opptegnelser

Spesielt gleder jeg meg til å lese den siste på denne lista. Den er det etterhvert mange som har anbefalt meg.

Med denne pakka tror jeg siste månedes bokjøp er oppe i noe sånt som 25 titler, så nå har jeg gitt meg selv innkjøpsforbud fram til jeg faktisk har lest noe av alt jeg har kjøpt. Og lånt på biblioteket.

For øyeblikket er jeg litt over halvveis i Doris Lessing: Mara and Dann, og koser meg stort. Lessing kan kusten å fortelle uten å undervurdere sine lesere.

4 kommentarer:

  1. Så du bestiller ingen nye før til søndag?

    SvarSlett
  2. Fin blogg du har. Jeg kjenner meg igjen, kjøper bøker og låner på biblioteket. Stablene følese høye som tårn. Lesekapasiteten matcher ikke fristelsene.Og nå har du fristet meg veldig med Pinnsvinets eleganse!
    Jeg måtte humre av din omtale av Den trettende fortelling. Når jeg først kom i gang slukte jeg boka og jeg husker ikke en enste kopp kakao :). Men jeg hadde tilsvarende opplevelse med Stieg larssons andre krim. Ergret meg over det jeg opplevede som merkevareplassering.

    SvarSlett
  3. Innkjøpsstopp, ja. Hvem kjenner ikke til det. Det har vel en tendens til å være like effektivt som røykestopp hos røykere. Akkurat nå har jeg en selvpålagt kjøpestopp hos Amazon som faktisk funker, men jeg slutter jo ikke å kjøpe bøker. Løsningen for meg er å motstå impulser og være veldig bevisst på hva jeg kjøper.

    SvarSlett
  4. Til KariE: Takk for det! Og det er merkelig det der, når man først henger seg opp i en ting i ei bok, er plutselig det det eneste man ser. Som med meg og kakaoen.

    Til Tehme Melck: Tror du har rett. Innkjøpsstopp kommer neppe til å være effektivt særlig lenge. Bare til neste gang jeg ser noe som virkelig frister... Men jeg kan leve i troen enn så lenge.

    SvarSlett