fredag 31. desember 2010

Litterære nyttårsforsetter?

Det er nyttårsaften. Den store dagen for to ting: årskavalkader og selvbedrag. Jeg velger meg sistnevnte, og følger i mange bloggeres fotspor når jeg lager en liste over mine tanker om litteraturåret 2011.

1) Jeg skal lese flere av bøkene som allerede står i hylla
Dette er en klassiker. Bøkene står der fordi jeg på et eller annet tidpunkt har hatt lyst til å lese dem. Og for all del, det er mye god litteratur som venter på meg her. Men i 2010 har jeg lest ca 60 bøker. Jeg har sannsynligvis anskaffet ihvertfall det dobbelte. Å tro at noe annet enn det er fasiten etter 2011 også, er bare naivt.

2) Jeg skal lese mer faglitteratur.
Når jeg tenker tilbake på 2010, ser jeg at flere av bøkene jeg har hatt størst glede av har vært faglitteratur. I 2011 har jeg planer om å lese mer historie, mer lingvistikk og mer filosofi.

3) Jeg skal lese mange noveller.
Det skrives mye bra i kort format. Jeg prøver selv å skrive noveller. Les og lær.

4) Jeg skal delta på Nanowrimo i november.
Og i 2011 skal jeg ha en idé før jeg begynner, og skrive sammenhengende tekst. Det naturlige steget videre fra hva jeg gjorde i år.

5) Jeg skal sende fra meg minst tre tekster.
Til konkurranser, til forlag, til tidsskrifter. Akkurat hvor er ikke det viktigste. Det er handlingen som teller. Og å sende tekster i posten til en venn, er juks og teller ikke.

6) Jeg skal jobbe mot å kunne lese bøker på et sjette språk.
Nå leser jeg på bokmål, nynorsk (ja, det er to ulike litterære språk), engelsk, svensk og dansk. Naturlige valg for språk nummer seks er spansk, fransk eller russisk, som jeg alle har basiskunnskaper i.

7) Jeg skal dra på skrivekurs.
Fordi det er gøy. Trenger ingen annen begrunnelse.

8) Jeg skal tilbringe mer tid på biblioteket.
Dette forsettet motvirker sannsynligvis det første. Men jeg liker meg på biblioteket. Jeg vil gi meg selv tid til å være der. Ikke bare gå inn og ut med en viss målbevissthet.

9) Jeg skal reise vekk alene, ihvertfall en helg.
Med bøker og laptop i kofferten.

10) Jeg skal skaffe meg lesebrett.
Nå har jeg tenkt på det i halvannet år. Jeg er ikke papirnostalgiker i den forstand. Ja takk, begge deler, mener jeg. Men jeg greier ikke bestemme meg. Vanlig lesebrett eller iPad? Akkurat nå heller jeg mot lesebrett. I morgen er det kanskje annerledes. En gang i løpet av 2011 skal jeg bestemme meg.

Godt nyttår folkens!

4 kommentarer:

  1. du har mer enn nok å fylle året med ja... Godt nyttår til deg!

    SvarSlett
  2. Skaff deg lesebrett, du kommer ikke til å angre =) Jeg ville valgt (og har forsåvidt valgt) lesebrett over Ipad, men det kommer jo an på dine behov. Jeg foretrakk en skjerm som var behagelig å lese på, fremfor massevis av funksjoner.

    Jeg vil også kunne lese bøker på et sjette språk. Planen var alltid å lære meg fransk, et språk jeg har basiskunnskaper i, men etter at jeg engasjerte meg for Latin-Amerika i fagsammenheng har jeg tenkt at det nok vil være lurere å lære meg spansk. Russisk hadde vært veldig spennende, men det er nok også det vanskeligste valget for min del.

    Lykke til med alle målene =)

    Jeg likte forresten mål nr. 9.

    SvarSlett
  3. Puh, du er sannelig ambisiøs! :) Gleder meg til å følge med her!

    Jeg har også planer om å lese det som står ulest i hyllene her, og har kommet godt i gang med det etter et selvinnført kjøpestopp på bøker i høst.

    Men nå har jeg bestilt meg nye bøker da, både på norsk, engelsk, svensk og dansk. Er spent hvordan det går med svensk og dansk, siden jeg ikke har lest mye på de språkene tidligere.

    Jeg har lastet ned Kindle for Mac (for å avhjelpe iPad-fantasiene mine) og er i gang med å lese ebøker der, men kjenner at jeg foreløbig er mest fortrolig med papir.

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  4. Ambisiøst? Jeg tror ordet "selvbedrag" er stikkordet her ;) Men vi får se når 2011 er over.

    SvarSlett