lørdag 26. januar 2013

Haruki Murakami - teaserinnlegg

I morgen skal jeg blogge om Haruki Murakamis Kafka på stranden. 

Hvis jeg får det til.

Jeg har nemlig for n'te gang slettet hele innlegget jeg hadde skrevet ferdig. Jeg har aldri skrevet en bokomtale så  mange ganger som jeg har skrevet denne. Det er tre hovedgrunner til dette:

1) Datoblogging - Jeg har sagt jeg skal blogge om denne boka til en bestemt dato, og for en gangs skyld var jeg tidlig ute. Dermed har jeg hatt tre uker på meg til å skrive et blogginnlegg. Eller i dette tilfellet - tre uker til å forkaste blogginnlegg og skrive nye.

2) Forfengelighet - Dette er første gang jeg er med i Lines lesesirkel, og jeg vil at min første omtale skal være usannsynlig velskrevet. Så får andre vurdere hva slags tvangstanker som ligger bak det motivet, eller forklare meg hva jeg synes er så skummelt med Line og hennes lesere.

3) Saklighet - Jeg skriver side opp og side ned, men greier ikke komme til poenget, greier ikke være sakelig og bruker altfor mange sarkastiske vokaler. (Jeg mener, det er en dyyyyyyyp bok, det her...)

Nå gleder jeg mest av alt til omtalen er publisert. Da kan jeg kanskje få til å skrive blogginnlegg om noe annet igjen. Stay tuned.

4 kommentarer:

  1. Du er inne på farlige veier der du risikerer at ingenting er godt nok, i dine egne øyne. Du skriver imilertid noen av de beste blogginnleggene jeg leser, og du må rett og slett tenke på at dine takknemlige lesere synes du skriver veldig godt og finner det meningsløst at de ikke får lese noe fordi det (kanskje) kunne vært enda bedre! Gleder meg til snart å lese hva du skriver om 'Kafka på stranden'. (Ta en titt på mitt så er du hvor overfladisk jeg tillater meg å være!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en kjent vei du skisserer, en jeg har gått på i mange år, med enkelte behagelige avstikkere innimellom.

      Stort sett greier jeg å legge lista litt lavere for blogginnlegg. Unntakene er de gangene jeg har noe helt spesifikt jeg ønsker å si, altså de gangen ei bok har gjort et sterkt inntrykk på den ene eller den andre måten. Dette er bok nummer to denne måneden som har vært sånn, men med motsatt fortegn av Monstermenneske.

      Men nå er i hvert fall omtalen ferdig. Og lagt til publisering i morgen. Da er jeg endelig ferdig med Kafka på stranden. Og Murakami. For godt.

      Slett
  2. Høres bra ut, dvs at du har lagt innlegget bak deg, men ellers skjønner jeg jo såpass som at dette ikke blir en del av heiaropene som har fulgt denne forfatteren en stund. Ser desto mer fram til innlegget ditt, for ingenting er bedre enn et godt underbygget innleggg som forfekter et syn en ikke har selv, 'da skjerpes greiene!' Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  3. I morgen! Åh, nå fikk jeg en på trynet! Jeg har lest ferdig boken, men tenkte at innlegget skulle postes i neste uke (slutten av måneden). Akk o ve, takk for påminnelse :)

    Gleder meg til å lese omtalen din!

    SvarSlett