mandag 10. april 2017

Leseliste Lillehammer

Årets program til Litteraturfestivalen på Lillehammer er lagt ut, hotellrom er bestilt og jeg har så smått begynt å legge planer.

Ved første øyekast var det mindre åpenbare valg av arrangementer i år enn det har vært de to siste årene. Men etter å ha lest programmet en gang til endte jeg likevel opp med en lang liste med flere konkurrerende programposter og ingen tid til å spise. Alt er med andre ord som det pleier.

Jeg skal lage en tentativ plan over hva jeg vil få med meg, men det kommer nærmere festivalstart som for min del blir onsdag 31. mai. I dag tenkte jeg i stedet jeg skulle dele en liste over bøker jeg har planer om å lese før festivalstart. Den observante leser vil kanskje bemerke at dette er i overkant ambisiøst på en drøy måned, og jeg er ikke uenig. Men som en bunke å velge fra, burde det være et godt utgangspunkt.


  • Vigdis Hjorth - Arv og miljø
    Denne skulle jeg strengt tatt lest til samlesingen i februar, men da hadde jeg ikke boka tilgjengelig. Nå har jeg lånt den av en kollega, og har planer om å få lest den ganske snart så jeg kan levere den tilbake. Og jeg regner med det kan være greit å ha lest denne om jeg skulle dukke innom en av mange programposter som har Hjorth som deltaker.

  • Max Porter - Grief is a Thing with Feathers
    Dette er ei bok jeg hørte veldig mye om på YouTube i fjor, og som Labben har skrevet fint om.
    Porter kommer til Lillehammer, og jeg har lånt boka av Silje for å være forberedt. Dette er ei tynn flis, så såpass må jeg få til.

  • Ngugi wa Thiong'o - Hvetekornet
    Denne boka fikk jeg i Solum Bokvennens bokboks i fjor, og har egentlig hatt planer om å lese den siden. Jeg har lest ei bok av forfatteren tidligere og likt den godt, så her er det egentlig ingen unnskyldning. Bokhyllekryss gir den også!

  • Åsne Seierstad - To søstre
    Denne boka har ligget halvlest på nattbordet mitt siden januar, men det er på tide å få ut finger'n og fullføre. Jeg likte boka, jeg tok bare en pause for å lese noe annet, og så har pausen vart lenger enn planlagt.

  • Demian Vitanza - Dette livet eller det neste
    En annen halvlest bok, denne gangen fordi jeg var for treg og boka ble automatisk levert tilbake til biblioteket. Men jeg har lånt på nytt og prøver igjen.

  • Claire-Louise Bennett - Pond
    Ei annen bok jeg har hørt mye om på YouTube som plutselig rykket mange hakk opp på leselista fordi forfatteren dukker opp på Lillehammer i år. Hun skal snakke med Knausgård om denne novellesamlingen, en samtale jeg antar jeg vil få mye mer ut av om jeg faktisk har lest boka først. Dette er imidlertid ei bok som per i dag ikke befinner seg i mine hyller, så mulig prioriteringer blir deretter.

  • John Freeman - How to Read a Novelist
    John Freeman var for meg en av de store positive overraskelsene under fjorårets festival, og jeg kjøpte denne boka da. Dette er strengt tatt ikke ei bok jeg trenger å ha lest for å få mer ut av hans samtaler på årets festival, det er bare en tanke om at det har gått et år siden jeg kjøpte den og jeg har hatt veldig lyst til å lese den siden da. Så hvorfor har jeg ikke gjort det? Det samme kan for øvrig sies om nummer to av magasinet hans, Freeman's. Jeg kommer sikkert til å kjøpe nummer 3 på Lillehammer, så jeg burde ha lest nummer 2 før det for å kunne handle med god samvittighet.

2 kommentarer:

  1. Vårens høydepunkt. Og rett rundt hjørnet.
    Jeg ser vi har tenkt beslektede tanker, hvis man kan kalle velpublisert innlegg og vage planer beslektede. Rett rundt hjørnet er jo så lenge til, så jeg utsetter litt til. MM, jeg benytter meg av di liste der jeg har en flying (tjuvstart). Har lest både Åsne, Vigdis og er ca 40% inn i Freeman (veldig lettlest, korte kapitler). Pond og Hvetekornet gjenstår, vet foreløpig ingenting om den Raven, avventer innlegg. Hvetekornet har jeg liggende. Pond får vente.

    Tenker også litt på de kvinnene til Hustvedt, ja og Vitanza, burde jeg vel lese, og kanskje noen Knausgård årstider. Og siste Selma. Hun skal lede Festaften, men der er jeg sikkert ikke, siden det krasjer med Nordisk i Slam. Gleder meg til å skrive program. (like morsomt som å møte opp -))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så noen snakke om Pond på YouTube igjen i dag, og ble plutselig inspirert. Men om jeg bestiller på nett nå, er det fremdeles tvilsomt at boka rekker fram i tide til at jeg faktisk får lest den før jeg drar. Pluss at jeg er usikker på om hodet mitt er mottakelig for den type tekst akkurat nå, jeg leste smakebiten hos Amazon.

      Har begynt på Freeman, og liker. Men er best i små doser, så leser to-tre intervjuer om dagen. Ikke helt ei bok som egner seg fra perm til perm. Det var derimot Max Porter boka. Den begynte jeg å bla i før jeg gikk ned trappa for å spise frokost i dag, og plutselig hadde jeg lest hele. Litt mer usikker på om det blir innlegg om den, les heller Labben sitt som jeg linket til.

      jeg har forøvrig også notert meg krasj med festaften og nordisk slam. Hvordan velge? Festaften pleier å være et av høydepunktene, men var veldig klar for nordisk i slam også. Heller mot det siste fordi forfatterne på festaften interesserer meg mindre i år enn de to foregående årene.

      Slett