Well-written, dead novels are published a thousand times a year. The sentences are pretty and the dialogue is "true to life," but the books themselves are, more often than not, lifeless. Then there are novels that sometimes aren't so well written but have a pulse to them. You can tell the author isn't sitting in class waiting for his A to be given to him. And then there are the rare novels that fall somewhere in between.
Sitatet er fra et intervju med Bret Easton Ellis i the Paris Review nummer 200, som dumpet ned i postkassa mi rett før påskeferien. Det er ikke et sånt utsagn som slår ned i meg som en åpenbaring når jeg leser det. Snarere er det snakk om en påminnelse av noe jeg har hørt før, noe jeg har tenkt før, men som slo rot i meg akkurat nå fordi jeg leste det på rett tidspunkt. Jeg var mottakelig for denne tanken, den passet inn blant tankene som allerede kvernet rundt der inne, hvor nå enn dette "inne" egentlig måtte befinne seg.
For noen uker siden ble jeg sittende å prate om skriving med en lesende kollega. Etter at jeg gikk over til å jobbe deltid, er skriveambisjonene mine blitt en langt mer offentlig affære enn før. Folk rundt meg tar det seriøst, mer seriøst enn jeg selv gjør, tar jeg meg selv i å tenke i blant. Uansett. Der andre spør "hvordan går det med boka", spør akkurat denne kollegaen "hvordan går det med skrivingen", og hun henger på et "bare si ifra om du ikke vil snakke om det" etter spørsmålet. Det i seg selv er nok til at det plutselig blir helt greit å snakke om.
Jeg fortalte at det ikke går så bra. At jeg stadig kommer til det punktet der alt stopper opp. At jeg begynner på nytt og på nytt og på nytt, men altfor sjelden fullfører. Jeg begynner på noe med stor entusiasme, jeg ser det vide seg ut foran meg etterhvert som jeg skriver, jeg skriver ei side, to sider, kanskje tre sider, så er det plutselig bråstopp. Jeg går meg fast i språket. Går tilbake og begynner å redigere. Forkaster alt og begynner helt på nytt. Jeg var på et arrangement på Litteraturhuset der Jan Kjærstad sa det finnes to typer forfattere: Den typen som kan sette seg ned og bare skrive i vei, og den typen som setter seg ned, skriver en setning og bruker den neste halvtimen på å irritere seg over at det første ordet begynner på B. Jeg lo da, sammen med de andre i salen, men det var en gjenkjennelsens latter.
"Jeg tror ingen lesere legger merke til hvilken bokstav det første ordet begynner med," sa min kollega. Selvsagt vet jeg at hun har rett i det, og selvsagt visste vi begge at Kjærstads utsagn er satt på spissen og ikke skal tolkes helt bokstavelig. Samtidig greier jeg ikke riste av meg trangen til å finne det rette ordet, ordet som mest presist forklarer det jeg vil si, som gir den rette følelsen, stilen, rytmen. Leseren tenker ikke over det når det er riktig, tenker jeg, men om det er feil, vil de kanskje ikke kunne sette fingeren på hva det er som ikke stemmer, men de vil kunne plukke opp dissonansen. Og viktigere: jeg plukker opp dissonansen og kan ikke gi meg før den er borte. Dermed blir jeg sittende å flikke helt til jeg plutselig har mistet all interesse for min egen tekst og konkluderer med at det var ikke dette jeg skulle skrive likevel og begynner på noe nytt.
"Det er for mye fokus på språk i norsk samtidslitteratur, det er derfor jeg nesten har sluttet å lese det," sa kollegaen min, og fortsatte: "Det hjelper ikke om ei bok er godt skrevet når den ikke handler om noe." Essensen i dette er det samme som i Bret Easton Ellis sitatet jeg startet med, og jeg er langt på vei enig. Jeg har lest mange bøker jeg synes er godt skrevet, men som jeg veit jeg vil glemme etter ei uke fordi de ikke beveger meg på noe plan. Kanskje er det derfor jeg det siste året har gravd meg mer og mer ned i fantasy-sjangren igjen - jeg lengter etter bøker som handler om noe, som prøver å ta tak i ting. Og både fantasy og science fiction er sjangre som gjerne tar tak i de virkelig store spørsmålene, spørsmålene såkalt "seriøs" litteratur som oftest ikke vil ta i.
Den første uka på Forfatterstudiet i Bø, gikk vi gjennom et utvalg av tekstene hver elev hadde sendt inn som opptaksprøve til skolen. En av tekstene mine som ble gått gjennom var ei novelle jeg hadde skrevet som skolestil på videregående ("Skriv ei novelle om temaet kulde") om ei jente som bodde alene i en leilighet hun aldri kunne huske å ha vært ute av. Hun levde livet gjennom PCen, bildet av faren på veggen var bildet av et reagensrør og hun hadde morens lik i fryseboksen. Når PCen hennes brøt sammen, fikk hun panikk, løp ut på gata og sprakk i sollyset, og det var flytende nitrogen, ikke blod som rant bortover gata. Jeg fikk ikke spesielt god kritikk, men det jeg husker best er rådet jeg fikk av Eldrid Lunden: Slutt å skrive om de store tingene, slutt å skrive symbolsk, gjør det mindre. Det rådet er spikret fast i underbevisstheten og er med meg hver gang jeg setter meg foran tastaturet for å skrive.
Og noen ganger, som i dag, tenker jeg at det er der jeg setter meg fast. At når det som står på spill blir for smått, er denne intense filingen på det språklige alt som står igjen. Det blir form uten innhold og jeg greier ikke en gang holde på min egen interesse lenge nok til å fullføre. I går leste jeg Henrik Langelands Fortellerkunst på jakt etter en eller annen form for inspirasjon, men fant den ikke. Jeg tenkte det var fordi boka lignet for mye på en oppskrift til at jeg kunne bruke den til noe. (Ta ett stykk protagonist. Tilsett to til tre antagonister og 30 hendelser med verdiforandringer og la det koke over 250 sider.) Alternativt er jeg bare barnslig og tenker Langeland ikke kan lære meg noe fordi jeg ikke likte Wonderboy.
Sannsynligvis er dette nærmere sannheten: Ei lærebok som fokuserer på det fortellertekniske kan ikke inspirere ei som har glemt at det hun holder på med er å fortelle en historie. Fram til jeg slutter å være prestasjonsprinsessa som sitter i klasserommet og venter på toppkarakteren for å ha skrevet pent, kommer jeg ikke til å komme videre. På et eller annet tidspunkt er jeg nødt til å innse at Eldrid Lundens ord ikke er en lov som gjelder fra de ble uttalt og til evig tid. Det er lov å skrive om de store tingene, det er lov med patos og symboler. Faktisk begynner jeg å tro at det er helt nødvendig for at jeg skal kunne holde interessen for mine egne tekster gående over mer enn tre sider.
Hmm, ser ut til at det blir en kort bok - i mine øyne er det alene (nesten) et kvalitetsstempel. Når det er sagt, kan du ikke bare skrive historien din uten å tenke verken på Ellis eller Lunden?
SvarSlettJeg lurer forsåvidt på en ting: Hvordan kan Ellis si at en bok er velskrevet hvis den ikke engasjerer? En velskrevet bok er vel en bok som treffer, ikke en som har bokstaver og ord i riktig rekkefølge?
Gleder meg til å lese boken når den kommer ut snart;)
Haha, takk for tilliten. Akkurat nå kjennes problemet mest som om historien ikke er der, det er bare en masse detaljer, alt dette små, at jeg skriver for å skrive, ikke fordi jeg har noe å fortelle. Det har en verdi det også, om ikke annet er det øvelse. Men det kan også føles som å banke hodet i veggen.
SlettSitatet er selvsagt tatt ut av sin sammenheng, og Ellis er litt mer nyansert enn det det ser ut til her. I bunn og grunn prøver han å sirkle inn dette ubestemmelige "noe" som gjør god litteratur god. Slik jeg forstår det mener han at ei bok kan være velskrevet - i betydningen at den følger alle "regler", men likevel ikke være god fordi den mangler dette "noe". Han snakker om motivasjonen for å bli forfatter, at det å skrive de bøkene du "må" skrive kan tilføre dette "noe", mens dersom grunnen til at man skriver er å bli en berømt forfatter kan dette "noe" mangle.
Å hekte seg opp i språket før man har et førsteutkast er synd. Det tar bort fokuset fra å fortelle historien. Språkpirking lønner seg i neste utkast, når du har en historie der som du ønsker å få frem. Førsteutkast bør egentlig skrives uten å tenke for mye på det man gjør, og særlig uten å tenke på språket. Få ned historien mens energien er der, så kan du skrive ut og pirke i vei av hjertens lyst. Da vet du jo også mer om hva du ønsker å si og det er lettere å finne riktig ord. Lykke til, og fortsatt god påske!
SvarSlettTakk for gode råd. Alt dette vet jeg selvsagt, men det er forskjell på å vite og å gjennomføre. Det nærmeste jeg har kommet å greie skrive på den måten var da jeg var med på Nanowrimo for snart to år siden. Da skreiv jeg 50 000 ord på en måned og redigerte ikke én gang underveis. Da skrev jeg derimot ikke sammenhengende tekst, så på en måte hadde jeg akkurat samme problem med bare å begynne på nytt og på nytt og på nytt da også.
SlettJeg tror en del av meg klenger seg til tanken på at det går an å gjøre redigeringen underveis. At jeg har lest i intervjuer at for eksempel Per Petterson jobber seg gjennom teksten en setning av gangen. Jeg liker redigeringsdelen, elsker å sitte og flikke. Men jeg ser jo at det ikke fungerer på den måten jeg gjør, fordi så fort jeg begynner med den delen av prosessen, stopper selve skrivinga opp. Jeg må rett og slett bli mer tålmodig, produsere mer før jeg begynner å forbedre.
Så var det dette med teori og praksis igjen da... God påske til deg også, om ennlitt på etterskudd.
Jeg har god nytte av to bøker om skriving. Stephen Kings On writing er den ene, og Elizabeth Georges Write Away er den andre. De to har totalt forskjellige måter å nærme seg skriving på, og nettopp det lærte meg at det ikke finnes en metode som funker for alle. Forfattere må finne sin egen. Kings bok leser jeg bare for inspirasjonens skyld. Georges bok har særlig vært nyttig når jeg strever med å bli ferdig med noe, nettopp fordi hennes metode er så pirkete og metodisk. Jeg tror Stephen King sier at du skal skrive førsteutkastet med "lukket dør". Det er bare for deg selv. Andreutkastet, derimot, kan du gi andre. Lykke til!
SlettTakk for det. Har lest begge de bøkene jeg også. Hadde et forsøk med Elizabeth Georges metode en gang uten at det var særlig vellykket. Lenge siden jeg leste On Writing, men husker den som inspirerende. Kanskje det er på tide å lese den om igjen nå.
SlettOm du ikke klarer å holde interessen for egen tekst gående i mer enn tre sider, så er det ingen lesere som holder interessen heller. Å skrive handler ikke om insprasjon. Det handler om hard og dispilinært arbeid, samt en stor dose vilje.
SvarSlettEnig med Natalie angående det å hekte seg opp i språk i et førsteutkast. Språkvask er det siste man gjør. Om man begynner å file på hvert ord, hver setning, før historien er bygget, så kommer man aldri i mål. Skulle man komme i mål, blir historien dørgende kjedelig. Skriv historien først, språkvask etterpå.
Jeg tenker at tre sider inn, på det tidspunktet burde jeg ikke en gang ha begynt å tenke på leseren. Da burde jeg ennå være altfor opptatt av selve fortellingen. Problemet er at jeg plutselig begynner å tenke på at noen skal lese det jeg skriver, og får prestasjonsangst. Det er litt som panikkryddingen jeg begynner med om noen ringer og sier de kommer på besøk om en halvtime. Om jeg bare kan lære meg at det er lov å rote så mye jeg vil i et førsteutkast fordi ingen andre enn meg skal befinne seg i akkurat det rommet....
Slett... da hadde jeg bare manglet selvdisiplinen, så hadde alt vært på stell. ;)