fredag 28. januar 2011

Sette press på meg selv

Én ting har jeg lært om meg selv opp gjennom årene: Jeg jobber best om jeg har en deadline å forholde meg til.

Jeg satt meg selv ganske hårete mål for leseåret 2011, og har liten tro på at jeg kan si 10/10 når rakettene har stilnet neste vinter. Men det er fremdeles januar, og selvbedraget lever i beste velgående.

Ett av målene mine var å lese mer faglitteratur, nærmere bestemt lingvistikk, historie og filosofi. Så langt vil jeg si det går ganske bra, to av fem bøker så langt faller innenfor den kategorien. Men for at det skal fortsette sånn, fant jeg ut at jeg trengte en deadline. Og har nå registrert meg som enkeltemnestudent ved UiO, og gitt meg selv Ex Phil-eksamen i bursdagspresang den 10. mai. Sant, jeg risikerer et visst stigmata i vennegjengen ved å bli hun som tar Ex Phil fordi hun har lyst, men det får så være.

Som en bonus fikk jeg i går studentbevis i posten, og pendler billigere til jobben fram til mai.

5 kommentarer:

  1. Ex.phil er jo morsomt, i hvert fall hvis det ligner på sånn som det var i 1998 da jeg tok det!

    ... urk, der avslørte jeg at jeg begynner å bli skikkelig gammel også, gitt. Men helt sant, ex phil ER morsomt!

    SvarSlett
  2. Sprekt gjort! Jeg tok ex-phil i 1993 (jikes jeg er gammel!) og det var veldig gøy med filosofien og ikke fullt så gøy med logikk.

    SvarSlett
  3. Fantastisk! Det kommer til å bli super spennende vil jeg tro. Ble litt misunnelig kjenner jeg. Kan man ta ex phil to ganger?
    Ååå, nå fikk jeg så lyst til å ta et fag på Blindern. Alltid morsomt å lære.

    SvarSlett
  4. Så bra! Dette høres veldig artig ut!
    Joda, man må sette hårete mål, hvis ikke sklir det meste ut i sanden.
    Lingvistikk - så spennende. Du har sett at godeste lingvistikksjefen over alle sjefer Kjell Lars Berge er gjesteblogger på bloggen min?

    SvarSlett
  5. Janke: Ja, har sett det. Og leser med spenning.

    Og jeg tror Ex Phil blir spennende. Skal ikke se bort fra at det blir noe nytt til høsten. Jeg liker å lære nye ting, men kjenner jeg ikke er helt morivert for å bli fulltidsstudent.

    SvarSlett