mandag 6. juli 2009

Operatøren

Det hender ganske ofte at bøker jeg leser peker til andre bøker og på den måten "forstyrrer" planen jeg hadde for hvilken bok jeg skulle plukke opp neste gang. Denne gang fikk den også hjelp av en film.

Jeg har, som tidligere nevnt, lest Geert Maks: Europa - En reise gjennom det 20. århundret, en reise der to verdenskriger naturlig nok vies stor oppmerksomhet. I tillegg har jeg omsider sett Max Manus filmen.

Dermed var jeg penset inn på sporet av 2. verdenskrig, og i pappas bokhylle fant jeg på hans anbefaling Svein Sæter: Operatøren - Knut Hauglands egen beretning.
Knut Haugland var motstandsmann og radio-operatør under krigen. Han var sentral i Kompani Linge og var med på tungtvannsaksjonen på Rjukan, en aksjon som regnes som en av krigens mest vellykede sabotasjeaksjoner. Han forteller om overlevelse på vidda i vinter-Norge, om trening og rekreasjon i England, om nærkontakt med Gestapo der han to ganger kom seg unna med minste margin.

Men krigshistorien er bare halve boka. I 1947 var han en del av Thor Heyerdals Kon-Tiki ekspedisjon som tilbrakte 101 dager på en flåte seilende over Stillehavet.

Boka er ført i pennen av Svein Sæter, men det er Haugland selv som forteller, støttet på egne rapporter og dagboksnotater.
Det er vanskelig å bomme med memoarer når livshistorien til personen det gjelder overgår de aller fleste romaner.

Jeg hadde ihvertfall store problemer med å legge den fra meg, anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar