torsdag 6. august 2009

Sjón: Flisen fra Argo

Mitt første møte med Sjón resulterte ikke noen form for flammende entusiasme.

Boka handler om Valdimar Haraldson, en eksentrisk fyr som på sine eldre dager blir bedt med på en tur med et dansk handelsskip. Ombord på båten møter han flere snurrige mennesker, fremst blant dem styrmannen Kainev, historiefortelleren. Selve handlingen, det lille som er av den, ligger som en ramme rundt denne Kainevs mytologiske fortellinger.

Sjón skriver bra. Når jeg likevel ikke er begeistret, har det med fortellingene å gjøre. Det er de som skal løfte boka fram, men for meg funket det ikke helt. Jeg kjedet meg ikke, men ble heller ikke grepet. Denne boka vil for meg føye seg inn i rekken av bøker jeg har lest, men ikke husker.

Har derimot lyst til å lese Skugga-Baldur av samme forfatter.

Aftenpostens anmeldelse
Agderpostens anmeldelse
Bokavisens anmeldelse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar