onsdag 7. august 2013

Sove kan man gjøre når man er gammel....?

I fjor på denne tiden var jeg veldig spent. Lar egentlig et fulltids universitetsstudium seg kombinere med nesten full jobb?

Ett år inn ser jeg at det fungerer. Jeg har gode resultater å vise til, men lite fritid. Tidvis har det vært både stressende og slitsomt, og jeg ser jo at det går på bekostning av andre ting.
Men jeg er for sta til å gi meg, og denne høsten løser jeg problemet med for mye å gjøre med å pøse på med mer.

Logikken?
Om jeg tar litt ekstra nå, blir jeg enten raskere ferdig, eller kan ta det litt mer piano neste år. Derfor blir det 40 studiepoeng i stedet for 30 dette semesteret. Fungerer det, gjør jeg det samme til våren. Fungerer det ikke, tar jeg neste semester på spa!

Og forresten...
Nevnte jeg at store deler av årets pensum er på fransk? Og at jeg egentlig ikke kan fransk?



Ser i hvert fall ut som at målet om å lese ei bok på et språk jeg egentlig ikke kan vil være i boks i løpet av året...

(Og Knirk, jeg husker fremdeles at du lovte stå på hodet i snøen om jeg greide lese ei bok på fransk, det er høstens motivasjon!)

13 kommentarer:

  1. Det virker som du vil ha det så travelt at du slett ikke har tid til å være syk, er det litt av STRATEGIEN? Får du tid til å reise på bloggtreffet`?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bokbloggertreffet er plottet inn i kalenderen for lenge siden, så dit kommer jeg!

      Og tror egentlig ikke jeg har det mer travelt enn de fleste. Jeg lager tidsklemma med et studium ved siden av jobb, andre gjør det ved å være småbarnsforeldre. Og jeg synes jo det jeg studerer er spennende, så jobben består i å lese om ting som interesserer meg.

      Litt skeptisk til å lese på fransk er jeg nok likevel ;)

      Slett
  2. Er helt imponert!:) Har det også utrolig travelt, men liker det ikke, også er jeg ikke så flink å sjonglere flere ting på en gang, så jeg blir litt imponert over de som greier det. Selv skal jeg prøve å finne en balanse mellom jobb, studie og blogging. Ikke lett:) Misunner de som greier det. Lykke til med å lese på fransk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg høres det ut som du er god til å sjonglere når du får rom til både jobb, studie og blogging :)

      Slett
  3. Whohaa! Ser ut som du er kommet inn i en god steam! Tror det faktisk er smart å fylle på når du skal gjøre noe slikt. Har samme erfaring selv. Gi deg selv så lite tid til "fritid" som mulig, da glemmer du etterhvert hva det vil si å slappe av ;) Faktisk ingen spøk heller - det funker! Jeg er imidlertid fryktelig imponert! På fransk? Når du ikke kan fransk? Ett ord: JØSS! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså, jeg hadde fransk to år på videregående. Men det er noe sånt som 14 år siden, og siden da har jeg ikke brukt det særlig mye. Planen var å være effektiv i sommerferien og komme meg opp på et akseptabelt nivå før studiestart 19. august. Men så langt har jeg aldri kommet, og nå er det bare 1,5 uke igjen. Så da blir læringskurven bratt fremover.

      Det er for øvrig to bøker som er på fransk: en roman og ei fagbok. Romanen har jeg i løpet av ferien lest på norsk (Camus Den fremmede), tenkte det ville bli lettere da. Fagboka har jeg lest det første kapittelet, og forstod overraskende mye. Den er skrevet på fransk for norske studenter, så er nok ganske enkel i språket. Satser på det går bra.

      Og er for øvrig helt enig: Skal man først være travel, så gjør det skikkelig og over tid så man venner seg til det. Da MÅ man være strukturert for at det skal gå opp. Jeg er ganske flink til det når jeg bare går inn for det.

      Slett
  4. Ambisiøst! Eg har eigentleg som mål å lese ein roman på tysk (som eg hadde som B-språk på vidaregåande, men ikkje har halde ved like) i løpet av året, og eg synest det er tøft nok. Eg gleder meg og til å sjå Knirk stå på hovudet i snøen.

    Kjekt å sjå at du skal på treff - eg gleder meg til å treffe deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gjenstår det å se om det er -for- ambisiøst, den fasiten har jeg til jul.

      Gleder meg til å treffe deg også! Fjorårets treff var en knallkveld, forventer intet mindre i år :)

      Slett
  5. Imponerende! Stå på. Ganske sprekt å lese på fransk ettersom du ikke har hatt det siden videregående. Jeg forsøker å lære med å lese tysk.. Det tar tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg så vidt begynt, og er faktisk positivt overrasket over hvor mye jeg skjønner av det som sies på forelesningene. Kanskje det faktisk kan gå bra dette også.

      Slett