søndag 24. november 2013

Til min hemmelige nisse

Jeg har meldt meg på Hemmelig nisse på bloggen til Lattermild, og skal derfor svare på noen spørsmål som skal gjøre det litt enklere for den som er min nisse å vite hva jeg ønsker meg. Jeg er litt sent ute med dette innlegget, og beklager overfor den som venter på meg, men ble satt ut av spill denne uka av en blindtarmbetennelse og mitt aller første sykehusopphold. Men nå er alt 'back on track', så her kommer svarene:

* Hvilke(n) sjanger(e) leser du helst?
Jeg leser mye forskjellig, men de siste årene har jeg lest mest fantasy og science fiction. Men leser det meste av romaner, er glad i noveller og også fagprosa, særlig innen språk eller historie.

* Har du en favorittforfatter? Og har du/har du lest alt av ham/henne (altså: Er det noe poeng i å sende deg en bok av den forfatteren eller ikke)?
Tror jeg har favorittbøker mer enn jeg har favorittforfattere. Har noen favoritter innen fantasy, og der har jeg alt. Og er mange forfattere jeg er glad i og kjøper mye av: Doris Lessing, Trude Marstein, Thomas Espedal, Ola Wikander, for eksempel. Her tror jeg det er vanskelig å finne frem til de bøkene jeg ikke har. Har de siste månedene begynt å lese Margaret Atwood, det er en forfatter jeg vil bli mer kjent med. Alt jeg har av henne har jeg lest/kjøpt i år, så der kan man se hva jeg har ut fra oversiktene her på bloggen. Hertha Müller er også en jeg vil lese mer av, de to bøkene jeg har lest er registrert under leste bøker. 

* Leser du på andre språk enn norsk? Hvilke?
Ja, leser på engelsk, svensk og dansk. Og jober mot å kunne lese bøker også på fransk.

* Hører du på lydbøker? I hvilket format, i så fall?
Nei. 

* Samler du på bøker av noen spesifikk forfatter eller av en spesiell type eller med et spesielt tema?
Jeg har såvidt begynt å samle på science fiction bøkene i Lanterne-serien. Alt jeg har, har jeg kjøpt i år, så det er registrert (se neste punkt).

* Har du noen lister over hva du har lest og/eller hva du eier, i så fall hvor?
Jeg har en liste over alle bøker jeg har kjøpt eller fått i 2013.
Og jeg har en liste over bøker som står uleste i bokhylla.

* Hva er du ute etter når du leser? (Ut)dannelse, eventyr, romantikk, hjernetrim, nye erfaringer eller noe helt annet?
Vanskelig spørsmål. Kan jeg si ja takk, alt sammen? Jeg leser for å finne de gode historiene og karakterene som biter seg fast. Jeg leser for å utfordre språket mitt og for å lære nye ting. Virkelighetsflukt OG utdannelse, begge deler er like viktig.

* Finnes det noen sjanger eller forfattere du IKKE vil lese?
Jeg leser ikke krim, og veldig sjelden bøker med rosa omslag, litt fleipete sagt. 

* Hva har du lest (eller påbegynt) og tenkt «Aldri mer!» om?
Haruki Murakami har fått to sjanser og får ikke flere. Andreas Bull-Hansen. Paolo Coelho.

* Finnes det noen forfatter eller sjanger du har tenkt å lese, men som du ikke har kommet deg til ennå?
Mange! Problemet var å komme på hvem akkurat nå. Coetze er i hvert fall én av dem.

* Er det noen bøker du leter etter og som du skulle bli særlig glad for å få?
Nei, ikke som jeg kan komme på.


Også over til spørsmålene som ikke er bokrelaterte:


* Har du noen hobbyer utenom lesing?
Skriving, det er jo litt i samme gate. Og er ivrig fotballsupporter med Strømsgodset som favorittlag.

* Samler du på noe?
Notatbøker, aller helst ulinjerte. Ser aldri ut som jeg kan få nok av dem.

* Hva er favorittfargen din?
En kjapp titt i klesskapet ville gitt svaret svart. Men også glad i rødt.

* Har du noen favoritt-tv-serier eller favorittfilm?
Ok, her kommer min indre geek frem i lyset. 
Firefly. Doctor Who. Red Dwarf. Monty Python. 

* Foretrekker du te eller kaffe? Eventuelt hva slags?
Drikker ikke kaffe. Ikke veldig mye te heller, for å være ærlig, men de gangene jeg gjør det er det svart te med en eller annen fruktsmak.

* Hva slags snop liker du best?
Sjokolade! Heller melkesjokolade enn fancy og luksuriøst, jeg er enkel i smaken. Men svak for nougatfyll, det må innrømmes. 
Og bortsett fra sjokolade, er det salt lakris som gjelder i smågodtavdelingen.

* Hva er din marerittjulegave?
Har veldig sjelden mareritt om gaver jeg. Det måtte være om noen ga meg et fallskjermhopp eller noe sånt, den personen kunne forvente seg fullt trommesett og tuba i julegave til sine unge håpefulle. 
Smykker og sminke er litt bortkasta fordi jeg bruker det så lite, og ting med søte katter på vil ta plass i gaveskuffen og bli gitt videre til noen som liker katter bedre enn meg. Men ikke akkurat nie jeg mister nattesøvnen over.

* Hva er din drømmejulegave?
Årets viktigste julegave pleier komme fra 'fotballnissen' i form av et sesongkort på Marienlyst stadion. Om alle andre gaver under treet var bøker eller sjokolade, hadde jeg oppsummert det som en god fangst. Ellers liker jeg 'all things geek' og ting som ser britiske ut. (Stua er dekorert med union jacks og røde London-busser). Og morsomme kontor-dingser. 

* Er du allergisk mot noe, eller er du for eksempel veganer
Nei, ingen allergier og er ikke veganer.

Sånn, det var alle spørsmålene besvart. Dette blir spennende! 
Nå gleder jeg meg til å komme meg opp av sofaen og ut av huset for å fylle pakken til den jeg er hemmelig nisse for. Gøy, gøy, gøy!

1 kommentar:

  1. Blindtarmbetennelse! Huff da. :( Godt å høre at du er back on track igjen.

    SvarSlett