søndag 2. november 2014

Lesemåneden oktober - norsk for alle penga

I oktober fortsatte den gode lesetrenden fra september, og jeg fullførte sju bøker. Hele seks av dem er norske bøker gitt ut i 2014 lest med tanke på nominasjon til neste års Bokbloggerpris, den siste var Americanah som jeg var godt over halvveis i da måneden begynte. Jeg har vært kresen i utvalget jeg har lest, og har også denne måneden truffet min egen smak bra. Noe mer enn det har jeg ikke tenkt å skrive om bøkene akkurat nå, siden jeg har planer om å skrive egne innlegg om alle sammen. (Eller kanskje mer realistisk - samleinnlegg i en eller annen form.)

Her er lista:
  • 61: Ørjan Karlsson - Huset mellom natt og dag
  • 60: Ida Hegazi Høyer: Unnskyld
  • 59: Lise Forfang Grimnes: Kaoshjerte
  • 58: Carl Frode Tiller - Innsirkling 3
  • 57: Ida Jackson - Morfar, Hitler og meg
  • 56: Maria Kjos Fonn - Dette har jeg aldri fortalt til noen 
  • 55: Chimanda Ngozi Adichie - Americanah

Målmessig gir dette utslag på hele fire av årets lesemål, nemlig norske bøker utgitt i 2014, novellesamlinger, fagbøker og norskskrevet fantasy/science fiction. Dobbeltkryss er tingen! Bunken med bøker som ligger og venter, lover mer av det samme i november.
  • 6/15 av bøkene på 1001 lista
  • 9/15 off the shelf bøker (definert som bøker som sto i bokhylla pr.31.12.13)
  • 4/5 novellesamlinger
  • 11/8 fagbøker som ikke er pensumbøker
  • 11/15 norske bøker utgitt i 2014
  • 1/4 bøker på fransk (godt hjulpet av pensumbøker)
  • 3/10 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 1/1 bok av Kim Newman (Norcon æresgjest)
  • 0/1 bok av Pat Cadigan (Norcon æresgjest)
  • 0/2 begge Eirabu bøkene til Kristine Tofte, for henholdsvis tredje og andre gang (Norcon æresgjest)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar