torsdag 1. januar 2015

Leseåret 2014

2014 er forbi, og det er på tide med den obligatoriske oppsummeringen av leseåret. På tross av et til tider svært hektisk år, har jeg faktisk lest flere bøker enn jeg har gjort noe år siden jeg startet å blogge i 2009. Det er faktisk litt overraskende.


Høsten har vært sterkt preget av fokus på norske bøker med tanke på neste års bokbloggerpris, og jeg rakk faktisk å bikke 20 leste titler innen året var omme. Det er jeg fornøyd med. Jeg synes også jeg har lest veldig mange gode bøker i år, både norske og utenlandske, så jeg kjenner på at nominasjonen faktisk kan bli en utfordring. 
Jeg pleier å kåre årets favoritt, eller i hvert fall topp tre. På tross av at jeg har lest mange norske bøker jeg har likt godt i høst, tror jeg likevel at ingen av dem får være med i årets trio. Jeg er også litt usikker på den interne rangeringen her, så tror jeg nøyer meg med å si at årets topp tre, i ikke rangert rekkefølge, er Hilary Mantels to bøker om Oliver Cromwell, nemlig  Bring up the bodies og Wolf Hall, samt Lena Anderssons Egenmäktigt förfaranda. 

Da gjenstår bare tallenes klare tale:

I 2014 har jeg lest totalt 77 bøker
Dette gjør at jeg kun nådde tre av lesemålene jeg hadde satt meg for 2014:
  • 6/15 av bøkene på 1001 lista
  • 11/15 off the shelf bøker (definert som bøker som sto i bokhylla pr.31.12.13)
  • 4/5 novellesamlinger
  • 11/8 fagbøker som ikke er pensumbøker
  • 20/15 norske bøker utgitt i 2014
  • 1/4 bøker på fransk (godt hjulpet av pensumbøker)
  • 5/10 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 1/1 bok av Kim Newman (Norcon æresgjest)
  • 0/1 bok av Pat Cadigan (Norcon æresgjest)
  • 0/2 begge Eirabu bøkene til Kristine Tofte, for henholdsvis tredje og andre gang (Norcon æresgjest)
… av disse er 33 skrevet av kvinnelige og 42 av mannlige forfattere, de resterende to er antologier
35 var på norsk, 39 på engelsk, 2 på svensk og 1 på fransk
53 er skjønnlitterære, 1 grafisk roman, 23 faglitterære
17 er science fiction/fantasy
50 har jeg kjøpt selv, 13 var anmeldereksemplarer, 2 har jeg både fått anmeldereksemplar av og kjøpt, 6 lånt og 6 gaver

De to nederste målene ble oppgitt allerede i mars, da tanken var å ha lest dette før Norcon. Å lese 4 bøker på fransk ble nedprioritert da jeg valgte bort franskemner for å gjøre høstsemesteret levelig. 1001-bøker og off the shelf tapte stand etter at norske 2014-bøker havnet ubestridt på toppen av leselista etter bokbloggertreffet i september. At jeg endte på 4/5 novellesamlinger må ses på som slurv, mens 5/10 norskskrevet fantasy/SF er manglende fokus. 

4 kommentarer:

  1. Dette var da ikke så verst! Du har fått lest masse og mye variert, synes jeg :-). Hva var den grafiske romanen?
    Godt nyttår, Elisabeth! Jeg gleder meg til å følge deg og bloggen videre I 2015! Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, synes dette har vært et veldig godt leseår. Har lest mer enn jeg trodde jeg kom til å gjøre, og lest veldig mye bra. Den grafiske romanen er en fortsettelse av Firefly TV-serien :)

      Slett
  2. Utrolig mye variert! Jeg er imponert! Selv har jeg vært mye mer smal i 2014. Som deg har jeg fokus på 1001-bøker og Off The Shelf. Nødvendigvis ikke de samme som i Lines Lesesirkel, og klarer jeg å finne bøker som dekker begge fokusområdene er jeg lykkelig. Det hender jeg finner perler i egne hyller :-) Ikke si slurv og manglende fokus - det er heller at du har lest andre bøker som har fristet mer der og da. Og de har jo gitt deg leseglede, vil jeg jo tro. Viktig å ikke bli altfor styrt av mål. Jeg vurderte å ha ett mål i år - Les etter innfallsprinsippet, men da ville det vel neppe blitt kalt utfordrende. Og DET må jeg ha :-) Godt nytt leseår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Slurv fordi jeg bare manglet én novellesamling, og det hadde vært såre enkelt og fikse det målet innen fristen. Kunne til og med valgt ut en 2014-samling og fått dobbeltkryss, her er man slavisk opptatt av sånt ;) Manglende fokus er det jo, det er ikke nødvendigvis ment som en negativ ting. Jeg er veldig fornøyd med leseåret 2014, og kan bare håpe at 2015 blir like bra :) (Og bacheloroppgave er ikke utfordring nok for deg? ;) )

      Slett