søndag 31. januar 2016

Månedsoppsummering januar

Årets første måned har flydd forbi uten at jeg rakk registrere særlig mye av den, og jeg rakk bare fullføre fire bøker. Mye fordi den femte er en koloss på 833 sider som jeg tar med meg over i februar.
Og det er helt greit.

Da jeg satte meg mål for 2016 ønsket jeg mer fokus på fordypning. Jeg bestemte meg for å gjenlese samme bok flere ganger og for å fokusere på et forfatterskap. Det jeg ikke tenkte på da jeg satte målene var at også det å lese skikkelig tjukke bøker er en form for fordypning, og nå i store deler av januar har jeg kost meg med Michel Fabers The Crimson Petal and the White. Etter mange, mange korte bøker på rappen, hadde jeg nesten glemt hvor deilig det er å være i ei bok som lar deg bli hos karakterene over så lang tid. Men mer om den boka i februar, når jeg har lest den ferdig.

Bøkene jeg har fullført i januar er følgende:
To av dem er lest med tanke på Bokbloggerprisen, og begge havnet i Jokeravstemming. De Urolige var, som jeg har skrevet før, helt klart min favoritt blant de norske 2015-bøkene jeg rakk lese innen nomineringsfristen var ute. Bjorvand og Aisatos biografi om Astrid Lindgren er den vakreste. Et ord jeg må innrømme jeg veldig sjelden bruker, men som kjennes passende her. Månedens Lessing bok var en litt delt opplevelse, jeg likte deler av den og syntes andre deler var problematiske - siden jeg allerede har skrevet om den er det alt jeg sier her.

Den siste boka jeg leste var The faster I walk, the smaller I am, eller som den heter på norsk: Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg. Dette er aller første gang jeg har lest ei norsk bok i engelsk oversettelse, og jeg må innrømme det var en litt merkelig opplevelse. Alle de norske referansene som dukket opp, føltes smått surrealistiske når jeg leste dem i engelsk språkdrakt. Det er ikke hverdagskost at Einar Lunde eller Therese-saken dukker opp i bøker jeg leser på engelsk.

Grunnen til at jeg nå leste denne på engelsk er at jeg har meldt meg på noe som kalles 'Project Annotate' som arrangeres av den amerikanske booktuberen Brooke Lee. Du kan høre henne snakke om prosjektet i denne videoen, men kort fortalt går det ut på at hun har laget lesesirkler av menneskene som meldte seg på. Alle plukker ut hver sin bok, leser den i januar og tar notater i selve boka. I februar sendes boka videre til den neste på lista, og i mars leses boka du selv får i posten i februar, osv. Når året er omme skal du få din egen bok tilbake med alle de andres notater i teksten. Jeg syntes dette hørtes spennende ut, så jeg meldte meg på, og følte naturlig nok for å velge en norsk bok. Dette har vært en av mine absolutte norske favorittbøker de siste årene, så det føltes som et naturlig valg. Og ja, jeg likte den like godt på engelsk som jeg gjorde da jeg leste den norske utgaven.

Så, hvordan er måloppnåelsen etter årets første måned?
Tre av bøkene var kjøpt og betalt innen 31.12 og gir derfor off the shelf kryss.
I tillegg ga Doris Lessing boka både 1001-kryss og kryss for å være skrevet av henne, så hipp hurra for å starte året med trippelkryss. Utover det er det altfor tidlig på året til å stresse med noe av det andre.
  • 0/3 ganger har jeg lest Jane Eyre av Charlotte Brontë
  • 1/6 bøker skrevet av Doris Lessing
  • 0/5 essaysamlinger
  • 3/25 bøker off the shelf (det vil si som sto i hylla per 31.12.15)
  • 1/12 bøker på 1001-lista
  • 0/6 biografier (dvs full deltakelse i Moshonistas biografisirkel)
  • 0/20 norske bøker utgitt i 2016

12 kommentarer:

  1. Spent på om De Urolige får Jokeren i morgen. Antar den har gode sjanser... selv om jeg har en annen Jokerfavoritt.;)
    Jeg likte Doris Lessings bok, men jeg leste den da den var mer aktuell rundt 1980. Jeg var ihuga Lessingfan på den tiden og utover..Skjønner at den kan være annerledes å lee i dag.. Ha en fin februarlesemåned, med og uten fordypning.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen Joker på 'De Urolige' selv om jeg også var sikker på at den skulle vinne. Så sikker at jeg hadde skrevet ferdig pressemelding med det som utgangspunkt da den ledet da jeg gikk og la meg. Var veldig spennende å følge med på stemmene som kom inn.
      Satser på at februar blir en bra måned. Blir i hvert fall Zlatan biografi, resten av 'The Crimson Petal and the White' og kanskje første runde med Jane Eyre. Og mer Lessing i Lines lesesirkel tror jeg.

      Slett
    2. Ja, Zlatan kan du se frem til !Jeg likte den mye bedre enn Lundekvam-bioen..

      Spent på hva du velger av Lessing i februarsirkelen. Jeg satt her med Shikasta og Den gyldne notatbok i kveld og vurderer gjenlesing.. Landet på at jeg skal lese Shikasta på nytt, men kanskje ikke i lesesirkelen- men etterpå. Får se.

      Slett
    3. Kan tenke meg at det var spennende å følge stemmene.. Astrid Lindgren kunne jeg ikke har gjort noe med uansett, for den hadde jeg ikke lest... Men det var en ok Joker, så får jeg lest den nå.

      Slett
  2. For et spennende prosjekt å lese norsk på engelsk. Enig med deg, De urolige var veldig bra. Lykke til med mursteinen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, var spennende å lese norsk på engelsk. Men kommer nok ikke til å gjøre en vane av det.

      Slett
  3. Flying start med trippelkryss!
    Og jeg tror du valgte riktig med Ullmann. Er ganske sikker på at jokerplassen går til henne, i kamp mot Macody Lund, selv om jeg satt alle mine kluter, og hele kurven med egg, på Tellemarck. Hun vant jo tross alt P2greia, og blir sikkert nominert opp og i mente i det kommende året. Også er den biografidelen av meg som gjerne vil ha biografi på lista - selv om den er forkledd som roman. Uansett, som jeg sa, flying start. Iår har jeg meldt meg på i full måloppnåelse racet. (men jeg tar ikke opp kampen før juni -).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det verste er at jeg tenkte på det som dobbeltkryss helt til jeg skrev dette innlegget og det gikk opp for meg at jeg hadde undervurdert meg selv! Jeg forventer full måloppnåelse fra deg i år. Er du for langt unna til høsten, blir det ingen flere Hot Wings på tvangslesecafe, bare lesing, lesing, lesing!
      Jeg følte meg ganske sikker på at Ullmann skulle vinne, og må innrømme jeg ble litt overrasket over at Astrid Lindgren-boka vant. Men synes egentlig det var mer gøy, fordi den ikke er nominert alle andre steder.

      Slett
  4. Jeg er veldig glad for at Astrid Lindgren boka kom som joker. Jeg ville lest den uansett. Nå skal den kjøpes, ikke lånes. Godt du nok engang bekrefter at dette er en must-have. Som deg har jeg lest kun 4 bøker i januar. Mye kommer av at jeg forsøkte å slite meg gjennom 1001-boka Moby Dick. Det var en jobb av det drøye slaget.. Project Annotate hørtes ut som en særdeles kreativ idé! Spennende å høre hvordan det er å få boka tilbake :) God leseuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lånte den på biblioteket, men vurderer om jeg skal kjøpe den likevel. Aller mest har jeg lyst på halvparten av bildene i glass og ramme på veggen. Teksten er også veldig fin, og passer til formatet, men må innrømme at det er bildene som solgte den til meg som voksen.
      Moby Dick står på lista over bøker jeg har tenkt å lese. En gang. Antageligvis når jeg er strandet på en øde øy, og det var den eneste boka jeg hadde med i bagasjen.

      Slett
  5. Sterk start! Alle vet at de ikke handler om antall bøker, men om antall kryss... Fascinerende
    dette med å lese Skomsvold på engelsk, og at den fungerte i oversatt form.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvsagt handler det om kryss. Og fem kryss på fire bøker er godkjent.

      Skomsvold på engelsk var rart de første 4-5 sidene, da hørte jeg den norske fortellerstemmen i bakhodet hele tiden. Men så hadde jeg vent meg til at det var på engelsk, og da var det bare rart når Einar Lunde eller Jon Gelius dukket opp som referanser, eller ting ble stedfestet til navngitte steder i Oslo. Men kommer vel ikke akkurat til å gjøre en vane av å lese norske bøker på engelsk. Når jeg gjør et poeng av å ville lese bøker i originalspråk der jeg kan, burde vel det i hvert fall gjelde bøker som faktisk er skrevet på norsk.

      Slett