tirsdag 6. juni 2017

Månedsoppsummering mai

Litt forsinket på grunn av alle skolestilene fra Lillehammer, men tvangstankene lar meg ikke bare hoppe over oppsummeringsinnlegget for mai.

Jeg hadde rett i at det ble færre bøker lest i mai enn i årets tidligere måneder, men jeg har likevel lest langt mer enn jeg trodde da måneden begynte. I tillegg til listen over bøker fullført i mai, har jeg i slutten av måneden begynt på 4-5 ulike titler som jeg ikke har rukket bli ferdig med. Dersom jeg hadde valgt å fokusere på bare en eller to av disse, ville mai vært på nivå med april, men siden fokus har vært mangelvare ser listen over fullførte bøker slik ut:

  • Victoria Durnak - Stockholm sier 
  • Olivia Laing - The Lonely City: Adventures in the Art of Being Alone
  • Rønnaug Kleiva - Western Desert 
  • Ngugi wa Thiongo'o - Hvetekornet
  • Amy Schumer - The Girl with the Lower Back Tattoo
  • J.K. Rowling - Harry Potter and the Goblet of Fire
  • Vigdis Hjorth - Arv og miljø

Seks er skrevet av kvinner, en av en mann.
To er hørt som lydbok, fem er lest på papir.
Tre romaner, to sakprosa, en novellesamling og en diktsamling.

Månedens beste var utvilsomt The Lonely City: Adventures in the Art of Being Alone. Laing beskriver sin tid i New York der hun var dypt ensom, og hvordan hun brukte kunst til å jobbe seg ut av ensomheten ved å se hvordan ulike kunstnere har brukt ensomheten til å skape kraftfulle verk. Jeg vet skremmende lite om kunst, men syntes likvel det var veldig spennende å lese denne boka, den ga en god introduksjon til de fire kunstnerne som var viktigst for henne, i tillegg til at den også tok opp temaer som den digitale sosiale revulosjonen og AIDS-epidemien på 80- og 90-tallet.

Arv og miljø var interessant, men jeg sliter litt med Hjorths heseblesende fortellerstil. Harry Potter and the Goblet of Fire er min foreløpig lengste lydbok med over 25 timer, og jeg liker fremdeles kombinasjonen av Harry Potter og Stephen Fry. Jeg har også nesten fullført neste bok i serien, og begynner nå og bli klar for en liten pause. Amy Schumers bok var et litt tilfeldig valg, siden jeg strengt tatt ikke er veldig fan av henne, men lydboka var helt ok. Hvetekornet var bra, men likevel litt skuffende fordi jeg hadde forventet noe annet etter tidligere å ha lest Wizard of the Crow av samme forfatter som jeg likte bedre. Western Desert var bra. Den har vokst på meg i tiden siden jeg har lest den, og er nok min favoritt blant de norske 2017 bøkene jeg har lest så langt i år. Og Stockholm sier har fått eget innlegg.

Til slutt: Kryss, kryss, kryss.
Western Desert ga kryss for å være norsk 2017-bok.
Stockholm sier gir dobbelkryss for både å være dikt og ha stått i hylla. Hyllekryss også til Hvetekornet. Og selv om det sitter langt inne for meg, er faktisk Harry Potter-boka langt over 500 sider, så jeg gir et kryss for det også - selv om jeg har hørt som lydbok. Da ser det slik ut ved utgangen av mai:

  • 51/80 bøker
  • 12/40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • 8/20 norske bøker utgitt i 2017
  • 0/12 bøker på 1001-lista
  • 8/10 diktsamlinger
  • 1/5 bøker over 500 sider
  • 2/6 biografier til Ingalills biosirkel

9 kommentarer:

  1. Bra lesemånad til tross for Lillehammer. Fire-fem bøker samstundes høyres ut som noko eg kunne funne på når leselysten er på topp! Har vore på biblioteket i dag og lånt fleire lydbøker på CD så om ikkje lysten på papir melder seg så vil i alle fall leselista auke og muligens føre til bokanmeldelser ;-)

    Kva syns du om Hvetekornet? Den har eg ulest i bokhylla... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Lillehammer er bra for mye, men lesing blir det ikke veldig mye av der. Men leselysten er det ingenting å si på akkurat nå. Det er litt typisk at det er da jeg begynner på mye samtidig.

      Jeg syntes Hvetekornet var interessant fordi den lærte meg om noe jeg visste lite om fra før (Kenyas frigjøringskamp), men den var litt seig. Det tok lang tid før jeg kom inn i den, men omtrent når jeg passerte halvveis synes jeg det tok seg opp og jeg begynte å skjønne hvor vi var på vei. Men forhold til Wzard of the Crow ble den litt tam.

      Slett
  2. Spennende bøker du har lest, gøy å se at du har fått med deg så mange bøker. Jeg la fra meg Hvetekornet, fordi jeg rett og slett syntes den var kjedelig. Leste flere overstrømmende omtaler etterpå, men ble ikke fristet til å ta den frem igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan se hvorfor du valgte å legge den bort, jeg synes den var ganskje kjedelig i starten selv. Men så hadde jeg motivasjonen at jeg ville ha lest den ferdig til Lillehammer, og så syntes jeg den tok seg opp etter hvert, så jeg fullførte. Men årets høydepunkt kan jeg ikke påstå det var.

      Slett
  3. Western Desert har jeg faktisk liggende på nattbordet. Leste en annen bok av Kleiva ( Albania, Argentina, Alaska (nei, et annet A-land, Afganistan? Angola?) for et par år siden som jeg likte veldig godt. Smågleder meg. I år skal jeg bare lese 2017bøker jeg genuint har lyst til å lese, altså bøker jeg ville ha plukket opp også hvis de var skrevet i 2015. Spent på om det skaper stort nok grunnlag til å kunne nominere til BBP.

    Apropos lydmursteiner. Vet at du teller antall sider (imponert) og konverterer timer til sider når du teller, men har du også en oversikt over antall timer du har brukt med lyd på øret? Hadde vært gøy å vite.

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte google Kleiva og A-land, og boka heter 'Armenia, Albania, Argentina'. Så slapp jeg lure på det. Western Desert trodde jeg skulle være ei sånn bok jeg likte mens jeg leste, men som jeg glemte rett etterpå, men denne gangen tok jeg feil. Selv om novellene var ganske lavmælte sitter de igjen etterpå, og det er et bra tegn. Spent på å høre din dom.

      Nei, jeg har ikke registrert antall timer per bok. Men nå ble jeg inspirert til å notere meg det også. For jeg ER nysgjerrig på hvor mange timer det blir totalt. Siden alt er på Storytel, er det forholdsvis lett og finne ut også. Men ikke i dag.

      Slett
  4. Fin oppsummering! Jeg har bare lest Arv og miljø av disse bøkene. Jeg har stor sans for bøkene til Vigdis Hjorth, så for meg var denne bra. Har lest en bok av Rønnaug Kleiva tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.
      Og ja, jeg kan skjønne at du liker Arv og miljø når du liker stilen hennes. Det var mye interessant å ta tak i, jeg blir bare litt sliten etter hvert. Det gjelder generelt for alle Hjorth bøker, så jeg bør kanskje begynne å ta hintet snart.

      Slett
  5. Disiplinert med telleinnlegg midt i festivalbobla. Hadde Western Desert nedlastet på eBokBib, men den forsvant før jeg rakk å lese. Får vel prøve igjen. Ellers har jeg lest både Schumer og Vigdis og likte nok begge, ørlite, mer enn deg. Var også veldig gira på å lese Hvetekornet før Lillehammer, men kom aldri i gang, nå føles ikke trangen like sterk lenger..

    SvarSlett