lørdag 29. desember 2018

Lesemål 2019

Jeg blogger kanskje ikke så mye for øyeblikket, men det betyr ikke at 2019 blir et år uten mål og mening. Frøken lever-etter-lister greier ikke slippe tanken på lesemål, så her kommer planene for året som kommer:


  1. Lese minst 80 bøker (Goodreads-challenge)
  2. Lese minst 10 bøker av forfattere jeg har lest og elsket bøker av tidligere
  3. Lese minst 20 bøker av forfattere jeg ikke har lest tidligere
  4. Gjenlese minst 10 bøker
  5. Lese bøker fra alle seks bebodde kontinenter
  6. Lese minst 30 bøker som sto i hyllene mine per 31.12.2019
Det første målet er det samme for femte år på rad, og bør være grei skuring også neste år. Nummer to er en videreføring av et av årets lesemål, et mål jeg både har fullført og følt jeg fikk mye utbytte av.
Mål nummer tre er en tilpassing av et annet mål jeg hadde i år: Å lese 10 potensielle nye forfattere. Det ble en litt vag definisjon og vanskelig å telle, derfor har jeg endret ordlyden og økt antallet. Mål fire og fem er helt nye mål jeg har stor tro på skal være mulige å oppnå. Og mål nummer seks er en gammel traver som stadig dukker opp i nye former. Er 2019 året der jeg endelig skal greie det?

Om du vil høre litt mer om tankene bak (men mye av det samme som står her), har jeg også laget en video om det:


7 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å se hva du har på planen for neste år Elisabeth. Godt nytt leseår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt leseår til deg også, Tine :)

      Slett
  2. Flotte planer med godt slingringsmonn. 1,2,3 og 5 er det mulig jeg adopterer inn i egne planer. 4 og 6 er umulige. 4 fordi jeg ikke gjenleser bøker (er altfor rastløs til det) og 6 fordi jeg har gitt bort alle hyllene mine.. SÅ, jeg kan jo kjøpe minimum 30 nye bøker istedenfor? HAHA! Ja det blir jo vanskelig! Kjekt å følge deg i 2018 Elisabeth, takk for det gamle og sees i nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mål om å kjøpe minst 30 nye høres perfekt ut. Jeg mener, det har jeg unnagjort omtrent i mars når jeg og Silje har vært på boktur ;) Ellers er det bare å adoptere så mye du vil.
      Takk for det gamle og godt nyttår til deg også! :)

      Slett
  3. Jeg blir så inspirert av å lese lesemålene dere har satt dere, og får lyst til å kaste meg på alle sammen, men vet av erfaring at jeg sjelden greier å holde disse målene. Jeg setter derfor løse mål for meg selv, som å fortsette med bøker fra 1001-lista, lese 100 bøker (Goodreads Challenge), følge Elidas lesesirkel, som er ganske løs + Beathes mål om å lese de 14 kvinnelige Noelprisvinnerne. Sistnevnte blir over lenger tid enn et år. Så får vi se hvilke mål jeg greier. Godt nytt år!

    SvarSlett
  4. Jeg har lastet ned statistikk skjemaene både for 2018 og 2019 og er kjempetakknemlig for at du delte på snaplioteket! Jeg har i flere år hatt alt jeg leser i Excell-ark, men jeg kan ikke nok om Excell til å selv kunne lage de tabellene og grafene jeg nå kan glede meg over :-)
    Ønsker deg et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  5. Liker at du spesifiserte - bebodde- kontinenter. Viktig at man ikke begynner å rote å lese fra de - tomme- (fni-his). Gjenlesing fungerer ikke for meg, men liker målet med -kjente kjære- . Det skal jeg også. Bøker fra forfattere jeg har elsket. = mer Hustvedt og mer Oksanen.

    SvarSlett