lørdag 17. desember 2011

Steven Erikson - House of Chains

Lesingen min er ensporet om dagen. Etter å ha lest ferdig den tredje boka i Malazan Books of the Fallen serien, hadde jeg planer om å ha en pause å lese noe helt annet. Men det eneste som fristet var å fortsette, så nå er bok fire utlest og jeg er allerede godt i gang med bok fem.

Jeg var ikke like begeistret for House of Chains som jeg har vært over de to foregående bøkene i serien. Kanskje begynner jeg å få litt nok for en stund og hadde hatt godt av å ta den pausen jeg hadde planlagt. Mer sannsynlig er det fordi denne boka ikke har personene jeg følger med sympati som jeg gjorde med Coltaine og Kalam Mekhar i bok to og Whiskeyjack, Tool og Ganoes Paran i bok tre. House of Chains har selvsagt også sine karakterer som følges tett, de blir bare aldri mine favoritter på samme måte som disse ble (kanskje et lite unntak kan gjøres for Strings/Fiddler), og det kjennes ikke ut som jeg er med på reisen gjennom plottet på samme måte som jeg har vært tidligere. Dermed leser jeg med en viss utålmodighet mens jeg venter på at "mine" folk skal dukke opp i handlingen igjen annet enn som felles referanser i diverse samtaler.

Men for all del. De fleste elementene som har gjort meg så begeistret for serien så langt, er fortsatt til stede. Jeg synes fremdeles dette er bra, bare litt mindre bra enn den forrige. Det lever jeg helt fint med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar