søndag 31. august 2014

Lesemåneden august

Det er bare timer igjen av august, og jeg tillater meg en litt prematur oppsummering av lesemåneden.

Måneden har fremfor alt vært karakterisert av at jeg har lyst til å lese absolutt alt! Nå! Med en gang!
Det er selvsagt et luksusproblem, men kan til tider være litt slitsomt. Og dyrt. Jeg nøyer meg jo aldri med å ha lyst til å lese bøker jeg allerede eier. Jeg leser lister og kataloger over hva bokhøsten har å by på, og om man sammenligner mine mentale dette-vil-jeg-lese-lister med antall bøker jeg vanligvis leser på en måned, er det lett å se at jeg for lenge siden har vinket farvel til et realistisk virkelighetsbilde. Nu vel.

Jeg har i august fullført seks bøker: Fem romaner og én fagbok (pensum):
  • 45: J. Sheridan Le Fanu - Carmilla 
  • 44: Arundhati Roy - The God of Small Things 
  • 43: Proinsias Mac Cana - Celtic Mythology
  • 42: Herbjørg Wassmo: Disse øyeblikk
  • 41: Hilary Mantel: Wolf Hall 
  • 40: Ian McEwan: Sweet Tooth
Utvalget er sterkt preget av bokblogging, da Wolf Hall er mitt bidrag til Moshonistas biografilesesirkel, The God of Small things er månedens bidrag i Lines lesesirkel (dog ikke beblogget enda) og Disse øyeblikk er nominert til bokbloggerprisen og ble sprenglest før stemmefristen gikk ut. Da gjenstår det to bøker som ble valgt ut ved fysisk å være plassert øverst i en bunke ved tidspunkt for utvelgelse, og ei bok som ble valgt fordi den var pensum.

Oppsummert må jeg likevel si august har vært en god lesemåned, da jeg har likt samtlige bøker jeg har lest. Sweet Tooth hadde riktignok en slutt som var litt for fiks etter min smak, men det lar jeg passere mellom fingrene. Månedens høydepunkt er uten tvil Wolf Hall, og jeg er nå så vidt i gang med oppfølgeren.

Når det gjelder månedens kryss, er det mindre å skryte av. Ett magert 1001-kryss er hele beholdningen. Da er status per august slik:
  • 6/15 av bøkene på 1001 lista
  • 8/15 off the shelf bøker (definert som bøker som sto i bokhylla pr.31.12.13)
  • 3/5 novellesamlinger
  • 10/8 fagbøker som ikke er pensumbøker
  • 2/15 norske bøker utgitt i 2014
  • 1/4 bøker på fransk (godt hjulpet av pensumbøker)
  • 0/10 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 1/1 bok av Kim Newman (Norcon æresgjest)
  • 0/1 bok av Pat Cadigan (Norcon æresgjest)
  • 0/2 begge Eirabu bøkene til Kristine Tofte, for henholdsvis tredje og andre gang (Norcon æresgjest)

1 kommentar:

  1. Takk selv for en super helg! Var utrolig fint å ha noen å gå til hotellet med på kveldene når det passet og noen å spise frokost med:) Jeg likte også fredagen veldig godt når vi gikk på ulike kulturarrangementer sammen med Anita. Sees til neste år! Gleder meg allerede:)

    SvarSlett