mandag 16. november 2009

Richard Herrmann: Livet med Elizabeth

Denne boka leste jeg første gang på ungdomsskolen. Den får æren (eller skylden, alt ettersom) for min interesse for engelsk historie. Og da særlig Tudor-tidens England, ettersom det var der det hele begynte for min del.

Richard Herrmann var journalist for NTB, Reuters og etterhvert NRK og bosatt i London. Han har skrevet mange bøker om britisk historie, politikk, fotball og hverdagsliv. Og han var sentral i oppbyggingen av radiokanalen P2.

At hans bøker ble min inngangsport til historien, er nok ingen tilfeldighet. De er ikke de mest dyptpløyende analyser av årsak og virkning, men de er skrevet med varme, humor og personlighet. Ingen andre historiebøker jeg har lest senere har gitt meg samme følelse av å kjenne personene det er snakk om. Herrmann skriver med en inneforståtthet som om hele historiens persongalleri er hans nærmeste naboer, mennesker som stikker innom for te en hvilkensomhelst regntung tirsdag. Og jeg vender stadig tilbake til bøkene hans når jeg synes det er for lenge siden forrige gang.

For noen år siden var jeg tilstede da han holdt foredrag på mitt lokale bibliotek. Det jeg husker best fra den kvelden er følgende fortelling (fritt etter hukommelsen): En dag under annen verdenskrig ble et nabolag bombet sønder og sammen. Så også den lokale butikken, som mistet den ene veggen i angrepet. Dagen etter holdt butikken åpent som vanlig, med følgende skilt: "Even more open than usual".
Herrmanns bøker er full av sånne små gullkorn.

Herrmann har også holdt utallige radiokåserier, eller radiofortellinger, om de samme emnene. NRK har nå lagt alt ut på nettsidene sine. De finner du her.
Det får bli dagens anbefaling fra meg.

5 kommentarer:

  1. Hei Elisabeth
    Jeg er litt misunnelig på at du har hørt Herrmann i levende live. Jeg har lest alle bøkene hans (tror jeg), og har hatt stor glede av det. Må si meg helt enig i omtalen din!

    SvarSlett
  2. Så gøy at du har lest noe av han! Jeg leste "Mine gleders by" før jeg dro til London en gang, og det var en veldig fin bok, ispedd disse små gullkornene som du skriver om. Jeg er også veldig historie- og spesielt Tudor-interessert, kjenner igjen mye av det du skriver om bøkene hans. Kan det stemme at han har skrevet bøker om bl.a. Maria Suart og Henry VIII også? Mener jeg har lest dem, i så fall...

    SvarSlett
  3. Han har skrevet bok om Maria Stuart, men så vidt jeg vet ingen egen bok om Henry VIII. Det står derimot ganske mye om han i boka om Elizabeth. Han har også skrevet om Dronning Victoria, litt nærmere vår egen tid.

    Som du, har jeg lest "Mine gleders by" før reise til London og hatt stor glede av det. Ikke som andre reiseskildringer :)

    SvarSlett
  4. For noen som prøver å lære norsk, og kommer fra England, hans bøker er fantastiske!

    SvarSlett
  5. Han er fantastisk for oss som er norske også! :)

    SvarSlett