tirsdag 19. januar 2010

Nye mål

I høst satt jeg på skrivekontoret mitt og ønsket meg en deadline. Få dager etter hadde jeg lest om to novellekonkurranser. Bokvennens, med innsendingsfrist 30. desember. Og Mslexias med innsendings frist 25. januar. Jeg bestemte meg da for at jeg skulle sende inn to noveller til den første og en til den siste. Det er nå fullført, jeg sendte inn min engelske novelle i går kveld.

Jeg er fornøyd med meg selv fordi jeg faktisk fullførte målsettingen min. Jeg er også fornøyd fordi jeg satt meg en målsetting det var overkommelig for meg selv å gjennomføre. Dermed sitter jeg her idag med et smil istedenfor dårlig samvittighet.

Nå trenger jeg en ny målsetting, og jeg tror jeg vet hva den skal være. Igår fikk jeg ei bok i posten. Jeg ble nysgjerrig på den etter å ha lest Natalie Normanns skrivelogg. Så langt har jeg lest de første fire kapitlene, men ser allerede hvor langt fra min egen skrivemetode dette ligger. Elizabeth George er utrolig systematisk og legger i denne boka vekt på håndtverket i å skrive en roman. Jeg har ingen problemer med å se at denne metoden kan fungere, men jeg kjenner at jeg har mest lyst til å avvise alt som irrelevant for meg selv. Men det skal jeg ikke.

Jeg har lest manges tips om hva som skal til for å gjøre deg til en bedre forfatter (eller til en forfatter i det hele tatt, for den saks skyld). Et av tipsene er å utfordre deg selv, gjøre ting du ikke er komfortabel med. Et annet er å tørre å være dårlig. Kombinasjonen av de to er akkurat hva jeg har planer om å gjøre nå. Vanligvis liker jeg å ikke vite hvor fortellingen min skal mens jeg skriver. Når jeg vet det, blir hele skrivingen bare en transportetappe, og språket flatt som asfalt. George sin tilnærming er at du skal vite omtrent alt før du i det hele tatt begynner å skrive. Helt motsatt med andre ord. Så dette er det jeg nå skal prøve.

Jeg har tre alternativer om hva jeg skal prøve denne metoden på.
1. Jeg har en tekst jeg begynte på for mange år siden, som i mitt hode var kapittel en i en ungdomsbok. Husker jeg syntes det var veldig morsomt å skrive denne innledningen.
2. Jeg har en påbegynt lang fortelling som startet som en skriveutfordring på et skriveforum, som jeg etterhvert sluttet å skrive på fordi jeg ikke tok den seriøst. Men her hadde jeg mot til å være tullete og ikke ta det jeg skrev så høytidelig.
3. Jeg har en ide til en fantasyfortelling som har levd i hodet mitt i mange år.

Jeg skal tygge litt på disse alternativene, men tror ikke det blir det nummer tre. Det kommer kanskje litt lenger ut i prosessen, etter mer øvelse?

2 kommentarer:

  1. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå! Spennende prosjekter du har! Håper George kan være til hjelp, mye av det hun sier er fornuftig. Det gjelder å finne måten du kan utnytte hennes metode slik at den passer for deg. Disiplin i skrivingen er en god ting. Det er i hvert fall noe jeg har oppdaget i det siste ...
    Lykke til!
    Natalie

    SvarSlett
  2. Så spennende! Gleder meg til å følge med deg!

    SvarSlett