søndag 19. september 2010

Skrivekurs - igjen

Igår var jeg på mitt andre skrivekurs for året. Eller noensinne, om man ikke regner Forfatterstudiet i Bø som et skrivekurs. Noe som ville være ganske urettferdig mot Forfatterstudiet, når jeg tenker meg om, så jeg trekker det tilbake.

Uansett. Jeg møtte Marianne på skrivekurs på Nansenskolen i sommer. På toget på vei hjem fortalte hun at hun hadde lyst til å holde sine egne skrivekurs. Og for noen uker siden dumpet en invitasjon til hennes "pilotskrivekurs" ned i min facebook postkasse. Så igår lot jeg svigerbesøk fra Sverige være svigerbesøk og troppet opp i Oslo med skriveblokk, blyant og et bilde av meg selv (det skulle brukes i en oppgave).

Det ble en dag med mange åpninger. Vi var syv elever og én veldig engasjert lærer. Fokus på dagen var friskriving. Å leke, ikke sensurere seg selv, å komme igang. Marianne hadde et vell av oppgaver parat, jeg har en mistanke om at vi bare rakk en liten brøkdel.

Seks timer senere forlot jeg Oslo med skrivekrampe, masse ny tekst i min skrivebok og tonnevis av inspirasjon til å jobbe videre. Marianne har lovet flere kurs i høst. Sannsynligvis vil det neste dreie seg om noveller og gå over en helg for å få tid til å gå dypere inn i tekster. Jeg gleder meg allerede.

8 kommentarer:

  1. Høres morsomt ut! Hadde jeg ikke hatt termin om en måned, skulle jeg prøvd å slenge meg med på et av de kommende kursene.

    SvarSlett
  2. Jeg har også lyst til å gå på skrivekurs! Har jeg fortalt deg at morfaren min var rektor på nansenskolen i 25 år? Vel, nå har jeg hvertfall gjort det. Jeg er har et sterkt og varmt forhold til stedet.

    SvarSlett
  3. Høres spennende ut! Drømmer om å skrive jeg også, men tiden strekker nok ikke til foreløpig. Men har i det minste begynt å gå med en Moleskine i vesken, så dersom inspirasjonen er der, rabler jeg ned litt på måfå i den. Det er da noe, om ikke akkurat et skrivekurs...

    SvarSlett
  4. Det er gøy med skrivekurs. Skriving er ikke akkurat en sosial greie til vanlig, liker veldig godt å gjøre det sammen med noen. Og å snakke om skriveprosesser, lesing og litteratur helt generelt.

    Til Knirk: Nei, det hadde jeg ihvertfall ikke fått med meg. Nansenskolen var et fantastisk sted, likte meg veldig godt der!

    SvarSlett
  5. Høres veldig spennende ut! Er det åpent for alle, eller bare de som allerede er "innenfor"?

    SvarSlett
  6. Jeg vil også! Kan du fortelle mer om opplegget og hvor man kan få informasjon?

    SvarSlett
  7. Dette var hennes første skrivekurs, og de som var inviterte var folk hun kjente fra før.

    Men hun har allerede annonsert samme kurset på nytt i Oslo 16. oktober, og tror nok hun er åpen for alle nå. Kommer tilbake med mer info snart! (Om hun ikke gjør det selv, leser du dette Marianne?)

    SvarSlett
  8. Leser dette nå, og ja, det neste kurset blir 15. oktober og er åpent for alle :-). Det blir identisk med det kurset som er beskrevet her. Jeg må dessverre komme tilbake til sted (det blir i Oslo) og kostnader, men det er i utgangspunktet bare å melde sin interesse på mailadressen min: marianneteie@runbox.no

    Det stemmer at vi rakk bare en brøkdel.... Jeg skal besinne meg på neste kurs. Du var forøvrig en kjempegod deltager da......

    Klem fra Marianne

    SvarSlett