søndag 1. februar 2015

Månedsoppsummering Januar

Januar ligger i skjæringspunktet mellom tvang og lyst. 

Lyst fordi jeg tilbragte hele høsten med å lese norske 2014-bøker med tanke på Bokbloggerprisen og endelig kunne lese andre bøker med god samvittighet da nominasjonsfristen gikk ut.
Tvang fordi nytt år byr på nye leseforsetter, og man vil jo gi året en god start…

Heldigvis er januar også den måneden det er lettest å jukse seg til kryss. Med min definisjon av hva som er bokhyllelesning, gir plutselig bøker som knapt en gang har kommet inn i hylla full uttelling. Det gir en flying start, men jevner seg erfaringsmessig ut i løpet av året. 

Så, fasiten for hva jeg leste i januar:

Kjønn: To menn og seks kvinner. 
Språk: To norske 2014-bøker på tampen før nomineringen gikk ut (men ingen av dem danket ut bøkene som allerede var inne på favorittlista mi), fem på engelsk og én oversatt fra fransk.
Sjanger: To biografier (eller personlige essaysamlinger), to sci-fi romaner (i samme serie), to andre romaner og to sakprosa.
Kryss: To biografier, én 1001-bok, 7 (!) off the shelf, 2 sakprosa. Og lest mesteparten av Paris Review som kom i januar, men ikke åpnet London Review of Books
Månedens favoritt: Det må bli The Art of Asking som spilte harpe på nervene mine, med Ancillary Justice som en god nummer to.

Dette gir følgende kryssliste:
  • 0/20 norske bøker utgitt i 2015
  • 7/15 bøker off the shelf, det vil si bøker som sto i bokhylla per 1. januar 2015
  • 1/8 bøker på 1001-lista, som oppgitt hos Lines bibliotek
  • 2/6 biografier (dvs full deltakelse i Moshonistas biografisirkel)
  • 2/6 andre faglitterære bøker
  • 0/5 bøker som er norskskrevet fantasy/science fiction
  • 0/5 novellesamlinger
  • 0/1 bok på fransk
  • 1/2 faktisk lese i hvert fall deler av alle litteraturmagasinene jeg abonnerer på

9 kommentarer:

  1. Interessant å lese hvordan du setter mål og vurderer hva du får til. Jeg har aldri tenkt over om jeg leser mannlige eller kvinnelige forfattere. Det skal jeg gjøre heretter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er strengt tatt ikke noe jeg tenker over heller. Det er bare en veldig lett ting å sette tall på når jeg begynner med lister. Og jeg liker lister ;)

      Slett
  2. Du har nok en rausere definisjon på bokhyllebøker enn meg.;) Jeg har sagt mer enn et halvt år, for meg selv..ved årskiftet tenkte jeg alt som sto i hylla fra før sommerferien. Men et halvt år er greit å holde seg til..
    Ellers er du jo godt i gang med målene. Bare ikke glem lystlesinga.:;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pst.. jeg har lest Breteig og Duras, men strever litt med Austen.. usikker på om hun er noe for meg..

      Slett
    2. Mye av dette er ren lystlesing, det gir bare tilfeldigvis kryss samtidig.

      Tror kanskje jeg må stramme inn bokhylledefinisjonen min neste år, den er for raus nå. Samtidig: Den har vært sånn de siste årene også uten at jeg har greid målene jeg har satt meg. Å definere ved årsskiftet er det enkleste fordi jeg har liste over alt jeg har kjøpt i løpet av året og alt som står ulest i bokhylla. Det har etter hvert blitt en tradisjon på nyttårsaften og flytte ting fra en liste til en annen.

      Jeg liker Austen, men ikke spesielt begeistret for Persuasion. Velg en annen av henne så skal du se det går lettere. Breiteig synes jeg var god, men ikke fantastisk og Duras greide jeg aldri finne på noe å si om. Jeg elsker romanene hennes, men denne her fikk jeg ikke helt taket på.

      Slett
  3. Jeg hadde litt samme følelsen selv, det ble mye nytt norsk før nyttår, og jeg ser at bare 2 av 22 bøker i januar var nye norske. Godt med en "pause", som jeg har fylt med mye krim, noe jeg heller ikke hadde lest mye av før jul. Utrolig nok har jeg ikke lest noen av bøkene du har lest i januar, Lena Dunahm kjøpte jeg til min datter til jul (på forespørsel) og skulle jeg valgt meg en av dine å lese måtte det blitt Mine fem år som far. Lykke til med årets korteste lesemåned!

    SvarSlett
    Svar
    1. 22 bøker? Og her synes jeg jeg hadde lest mye med mine 8… Blir jo helt amatør i forhold :) Jeg har store forhåpninger til årets korteste lesemåned, ikke minst fordi jeg skal til Paris med en annen bokorm (Silje på Siljes Skriblerier). Tenker det blir litt lesing og ikke bare skravling da også, og gleder meg veldig til de franske bokhandlene hun skryter sånn av.

      Slett
  4. Kickstart dette!
    Men synes du var litt snill med deg selv på magasinene. Kun 2. Regner med disse ligger på 6 eller 12 i året - så her snakker vi - 2 magasiner av - 24? Ellers har jeg gjort akkurat som deg, lagt bort norsken og kastet meg over engelsk lystlesing. Begynner å lure på om jeg noengang klarer å slutte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, fornøyd med starten.
      Var litt usikker på hvordan jeg skulle måle magasiner, og har endt opp med noe som ikke er så tydelig skjønner jeg. 1/2 betyr at jeg har lest noe i ett av to magasiner jeg har fått hittil. Tallet etter streken vil øke etter hvert som flere dukker opp i postkasa. Jeg abbonnerer på 5 så det kommer til å bli langt høyere enn to i løpet av året...

      Slett