onsdag 28. desember 2016

Lesemål 2017

Jeg har hatt lesemål nesten like lenge som jeg har blogget, og jeg har ikke planer om å gjøre 2017 til et unntak. Jeg synes det er morsomt å ha noe å strekke meg etter og noe å styre lesevalgene mot, og så lenge jeg ikke tar det veldig tungt når jeg ikke når målene, skaper det heller ikke stress i hverdagen.

Den første målsettingen baseres på Goodreads Reading Challenge, og går utelukkende på antall. Her setter jeg målet på 80 bøker, som jeg har gjort de to siste årene. Dette er et mål jeg har klart med god margin begge gangene, men jeg vil ikke sette det høyere fordi jeg synes 80 bøker på et år er en bra mengde. I fjor passerte jeg 120 med følelsen av at det var for mange. Jeg vil ha rom til å lese også lange bøker, og da er 80 et bra antall.

Den andre målsettingen blir årets store utfordring. Jeg vil lese minst 40 bøker off the shelf - noe jeg definerer som bøker som sto i hylla per 1/1-17. Dette blir vanskelig, da dette er et antall jeg ikke har vært i nærheten av på mange år. For 2016 satt jeg målet på 25, jeg tror jeg ender på 14. De siste årene har jeg kjøpt veldig mange bøker, langt flere enn jeg rekker å lese. Det betyr at jeg har store mengder bøker i hyllene jeg har veldig lyst til å lese. Siden jeg ikke har lyst til å avlegge løfte om å slutte og kjøpe bøker, vil jeg i stedet strebe etter å lese minst 40 av bøkene jeg allerede har kjøpt eller fått. Det skal være helt gjennomførbart med litt viljestyrke, og er samtidig enkelt å kombinere med de aller fleste andre lesemål.

Jeg vil også fortsette å lese 1001-bøker, og setter målet på 12 som det har vært i år. En i måneden er et bra snitt for dette. Jeg ønsker også å motivere meg selv til å velge noen av de tykkere bøkene i bokhylla, og sier derfor at jeg skal lese minst 5 bøker over 500 sider. Når jeg først begynner å telle, er det veldig lett å velge de korteste bøkene for å komme opp i antall fort, men jeg liker å lese lange bøker som gir meg tid til å bli kjent med personene på en helt annen måte enn du rekker på knappe 200 sider.

Et mål som ikke kan kombineres med off the shelf er å lese nye norske utgivelser fra 2017. Jeg har hatt et mål om 20 bøker de to siste årene, noe jeg har greid med god margin. Jeg setter meg det samme målet for 2017, og har planer om å kombinere i hvert fall deler av dette med målsettingen om å lese minst 10 diktsamlinger. Dikt er en sjanger jeg har lest altfor lite av, men jeg har tatt mine første vaklende skritt i 2016. Jeg har derfor bestemt meg for at dikt skal bli årets sjangermålsetting. De to siste årene har målet vært henholdsvis fem novellesamlinger og fem essaysamlinger, men i 2017 dobler jeg antallet fordi diktsamlinger er raskere å lese.

Da ender jeg opp med følgende liste for 2017:

  • Lese minst 80 bøker
  • Lese minst 40 bøker som sto i hylla per 1/1-17
  • Lese minst 20 norske bøker utgitt i 2017
  • Lese minst 12 bøker på 1001-lista
  • Lese minst 10 diktsamlinger
  • Lese minst 5 bøker over 500 sider

Dette burde i teorien være fullt gjennomførbart da kategoriene er så åpne at veldig mye kan puttes inn i dem. Mest kontroversielt (i hvert fall blant enkelte som frekventerer mitt kommentarfelt) vil jeg tro det er at målsettingen om full biografisirkeldeltakelse nå er borte fra lista. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke skal være med - bare at det å være med ikke lenger gir kryss. Så burde jeg selvsagt hatt en uttalt målsetting om hvor mye jeg skal blogge neste år, men den tør jeg ikke sette. La meg bare si jeg har et mål om å skrive, så ser vi hvordan det går.

Og med målene for 2017 på plass, kan nyttår bare komme. 
Godt nytt leseår til alle som er innom her, håper 2017 blir et år med mange nye favoritter!

11 kommentarer:

  1. Ser ut som du går 2017 i møte med gode og gjennomførbare planer. Lykke til, jeg vet hvor vanskelig det er å ikke la seg rive med av andre ting, og miste fokus :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når det gjelder lesing tenker jeg det er lov å la seg rive med og miste fokus. Om det er det som skal til. Men det er fint å i hvert fall begynne med en plan :)

      Slett
  2. Genialt at du er tidlig ute med lesemål for neste år. Jeg trenger inspirasjon. Noen av mine er klar, men jeg ønsker flere.

    Ditt mål om å lese 20 norske bøker utgitt i 2017 minner meg på at jeg vil lese noen norske klassikere. Jeg legger nok ikke listen på 20, men kanskje jeg begynner med tre.

    Ellers er jeg ganske imponert over 40 off the shelf. Jeg prøver å spare penger, så jeg burde definitivt ha ett lignende mål. Lese mer tykke bøker er også en god målsetting. Det er så mange bøker jeg sikkert ville likt hvis jeg bare hadde orket å begynne på dem.

    Lykke til med neste års lesemål, på søndag er det bare å sette i gang ;)

    PS: jeg satser også på deltagelse i biosirkelen i 2017, men tror jeg må velge etter kategori.

    SvarSlett
    Svar
    1. Norske klassikere kunne vært et av mine mål i år også. Norsklesing de siste årene har blitt ren ferskvare, og jeg har mange eldre bøker i hyllene som fortjener oppmerksomhet også.

      Jeg er veldig spent på 40 off the shelf selv. Det høres usannsynlig mye ut, men burde være fullt gjennomførbart om jeg bare har litt selvdisiplin. (Noe jeg ikke pleier å ha for mye av når det gjelder bøker.) Jeg lagde akkurat en egen hylle med bøker jeg har lyst til å lese NÅ, og det er nesten 60 bøker der, så valgmulighetene er i hvert fall ikke et problem.

      Slett
  3. Spennende mål! Jeg ønsker også å lese mer dikt og noveller. Det blir et av 2017s mål :)

    SvarSlett
  4. 40 off the shelf! Eg veit ikkje om eg har så mange (ein skal aldri sei aldri), men nå har eg ein tendens til å kjøpe bøker etter eg har lest dei. I klassikerutfordringa har eg plukka ut 9/12 bøker frå mi bokhylle, og det er eit skritt i riktig retning. Ein kjøper jo bøkene fordi ein vil lese dei, men går det ikkje så var det ikkje meininga.

    Min største utfordring er heller Goodreads reading challenge, og eg burde heller vore planta i sofaen med ei bok enn å skrive til deg. Altfor få dager og altfor mange bøker igjen for 2016 :-O

    Har du valgt bøker til 5 over 500 sider?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig mange flere enn 40 som er uleste i hyllene. Jeg har ikke telt, men det må være snakk om flere hundre nå. Og derfor dette lesemålet, men er veldig spent på om jeg greier gjennomføre.

      Og nei, har ikke valgt de 5 over 500, men har flere alternativer. I hylla mi med prioriterte bøker har jeg i hvert fall tre: "Here I am" av Jonathan Safran Foer, "The Goldfinch" av Donna Tartt og "The Name of the Wind" av Pathrik Rothfuss. Så har jeg "Perdido Street Station" av China Mieville på lista, den er over 1000 sider. Pluss mange tjukke klassikere som venter. Men tror Safran Foer blir først. (To søstre av Åsne Seierstad blir sannsynligvis første fullførte bok i 2017, men den er "bare" 480 sider. Blir over 500 om jeg teller fotnotene ;) )

      Slett
  5. Regner med at den sjokkerte frekvente av kommentarfeltet ditt, hun som nesten ikke kan skrive etter bioavsløringen, er Anita? Sa hun, før hun forlot kommentarfeltet i vantro...

    SvarSlett
    Svar
    1. Back.
      (man er da voksen)
      Synes som de andre at 40 fra hylla høres svært ambisiøst ut. Med bakgrunn i (mitt nå glemte) fjorårsmål om å lese 70 før 2000 (greide 17), er jeg skeptisk, med rom for å bli ekstremt imponert.

      (også lurte jeg på om jeg får låne den Didion (?) essaysamlinga, ved neste korsvei).

      Slett
    2. Sannsynligvis for ambisiøst, men det får vi ta neste nyttårsaften.

      Didion skal du få ved neste korsvei, men mulig det er lurt å minne meg på det på FB også litt nærmere.

      Og prøver å lure meg selv. Om biolesing er lystlesing, blir det sikkert mye lettere å komme tilbake i flokken.

      Slett