lørdag 31. desember 2016

Månedsoppsummering desember

Det er enda noen timer igjen av desember, men jeg vet jeg ikke kommer til å fullføre flere bøker i år, så drister meg til årets siste oppsummering litt på forskudd. Noe som naturlig nok også blir oppsummeringen av lesemålene totalt for 2016.

I desember har jeg lest 7 bøker, og ender med det på 89 bøker totalt i år:

  • Marquis de Sade - Justine
  • Ella Frances Sanders - Speaking in Tongues - curious expressions from around the world
  • John Wyndham - The Day of the Triffids
  • Michel Faber - Apple: Crimson Petal stories  
  • Bror Hagemann - Syng meg vekk
  • Lyndsay Faye - The Gods of Gotham
  • Jan Kristoffer Dale - Arbeidsnever

To kvinner, fem menn.
Tre på norsk, fire på engelsk.
To novellesamlinger, fire romancer, en non-fiction.
Tre lånt, fire eid og alle på papir.

Det har ikke vært en fantastisk lesemåned, men den har vært bra.

De to norske, Arbeidsnever og Syng meg vekk, var begge solide bøker som jeg gjerne anbefaler videre.
The Gods of Gotham er en bok jeg aldri ville valgt ut på egenhånd, men som jeg leste som en del av en lesesirkel. Boka er en detektivhistorie fra 1840-årenes New York med det helt nyopprettede politiet. Historisk krim med andre ord, og underholdende og engasjerende lesing. Jeg har siden oppdaget at den er den første i en serie. Litt usikker på om jeg kommer til å fortsette, men likte altså denne overraskende godt.
Apple: Crimson Petal stories er en novellesamling som gir flere fortellinger om noen av personene i Crimson Petal and the White som jeg leste tidligere i år. Synes denne samlingen ble veldig tam i forhold til den opprinnelige boka, og greide ikke helt oppdrive det samme engasjementet.
The Day of the Triffids er science fiction fra 50 tallet om en mann som våkner og oppdager at han er en av veldig få mennesker på jorden som fremdeles kan se. Dette er historien om hvordan samfunnet kollapser når nesten alle menneskene er blinde, og i tillegg jages av store, kjøttetende planter som kan bevege seg rundt. Det var mye bra med boka, men en del ting jeg hadde litt problemer med å tro på så det endte midt på treet.
Speaking in Tongues fikk jeg til jul av Silje. Boka har samlet en del faste uttrykk fra ulike språk og gir både den bokstavelige oversettelsen og den egentlige betydningen sammen med kreative illustrasjoner. En veldig søt bok, og passende julegave.
Årets siste fullførte ble Justine av Marquis de Sade. Å si dette var hyggelig lesing, ville være en grov overdrivelse. Her er det vold, mord, voldtekt og elendighet fra begynnelse til slutt, men boka har også mer og by på i form av spørsmål rundt rett og galt og kritikk av datidens lederklasse.

Jeg hadde gitt opp de fleste av lesemålene mine før desember, men bestemte meg for at jeg var nær nok til å prioritere å fullføre målet om 12 bøker fra 1001-lista. Justine og The Day of the Triffids sørget for å få meg i mål der. Ellers ble det også to kryss for nye norske, men der var jeg allerede i mål forrige uke. Da ser totalen for 2016 slik ut:

  • 1/3 ganger har jeg lest Jane Eyre av Charlotte Brontë 
  • 2/6 bøker skrevet av Doris Lessing
  • 4/5 essaysamlinger
  • 13/25 bøker off the shelf (det vil si som sto i hylla per 31.12.15)
  • 12/12 bøker på 1001-lista
  • 4/6 biografier (dvs full deltakelse i Moshonistas biografisirkel)
  • 22/20 norske bøker utgitt i 2016


De to målene som skulle sørge for mer fordypelse i 2016 falt gjennom begge to. Jeg leste ingen bok mer enn en gang, heller ikke Jane Eyre slik planen var, og jeg leste bare to bøker av Doris Lessing. Da var jeg faktisk nærmere fordypelse i Margaret Atwood siden jeg leste tre av hennes bøker i år.

Målet om 5 essaysamlinger hadde vært enkelt å fullføre, da jeg manglet bare én, men jeg hadde ikke lyst til å lese noe av det jeg hadde, og ikke ork til å gå ut og kjøpe noe annet. Jeg falt i løpet av høsten også ut av biografisirkelen, uten at det var planlagt.

Årets største mangler er helt klart off the shelf bøkene der jeg bare har lest 13/35. Dette er latterlig lavt med tanke på hvor mange bøker jeg kjøpte i 2015 som jeg fremdeles har lyst til å lese. Men jeg har kjøpt veldig mange bøker i 2016 også, og har lest disse fremfor det som sto i hyllene fra før. Men jeg gir ikke opp, og har i stedet for å ta til fornuften heller øket målet mitt til 40 neste år. Så får vi se hvordan det går.

Godt nytt leseår til alle lesere! Hva er dine leseplaner for det nye året?

5 kommentarer:

  1. Off the shelf-utfordringen er tydeligvis vanskelig for flere. Tror ikke jeg har lest så mange som jeg har ønsket jeg heller. Får oppsummere senere.
    Godt at du likte Hagemann og Dale. Hos meg er de nomineringsklare. Skal mye til for å rokke ved det. Dale er helt sikker!
    Ønsker deg et riktig godt nytt år og god lesing og at du når dine mål, og ja, at vi ses på Lillehammer.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så flink til å kjøpe nye bøker at det som allerede står der stadig havner nederst i bunken. Det blir som regel mange kryss for dette i januar da nesten alle bøker teller som OTS, men så dabber det av. Målet er å holde ved like.

      Jeg skal for øvrig begynne å tenke på mine nominasjoner nå.

      Slett
    2. Jeg har et halvt år i hylla som grense for OTS. Interessant at du har alle fra før januar med.
      Etter opptellingen jeg hadde i natt, har jeg lest 13 frahylla, målet var minst to pr.mnd. Ja, her har vi fortsatt mye å gå på..

      Slett
  2. Eg må telle opp kor mange frå hylla eg har lest, men i motsetning til deg så teller eg og nyinnkjøpte bøker.

    Eg er spent på dine 40 ots i 2017, det er ein solid utfordring når det er så mykje bra av nye bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Om jeg teller nyinnkjøpte også, ser det mye bedre ut. Men de nyinnkjøpte er grunnen til at jeg aldri kommer til dem som allerede er i hylla, og siden jeg ikke vil komme med et løfte om å slutte å kjøpe bøker, er dette mellomtingen.

      Men ja, det blir vanskelig. Og sannsynligvis bare gjennomførbart om jeg leser mer enn 80 bøker tror jeg.

      Slett