mandag 21. september 2009

Märta Tikkanen: Århundradets kärlekssaga

Jeg leste om denne boka i Sørens bogblog. Han avslutter sin omtale med:
Märta Tikkanens ’Århundredets kærlighedseventyr’ er ganske simpelt fremragende, en af de bøger jeg ville ønske alle læste.

Jeg bestemte meg for å ta ham på ordet, gikk på biblioteket og plukket med meg den svenske utgaven (originalspråket). Nå, noen timer senere, sitter jeg her og leter etter ordene uten å finne dem.

Jeg leser diktene mer som en sammenhengende tekst enn hver for seg. Som om de hver for seg har vært vitne til samme hendelse og forteller samme historie, men hvert dikt fra sitt ståsted. Det er som en stemme som på nytt og på nytt prøver å fortelle sin versjon av historien, en insisterende gjentakelse av samme historie, en bønn om å bli hørt, men aldri å bli det. Stilen er enkel, rett fram, utleverende, og det fungerer som bare det.
Du säjer att hela världen
vet mina hemligheter
utom du
som aldrig får veta
nånting

Ändå var det ju
för att du skulla lyssna
som jag ställde mej mitt på torget
där hela världen gick förbi
och vrålade ut
mina hemligheter

Jeg kan ikke annet enn å slutte meg til Sørens konklusjon: Denne boken skulle jeg ønske alle leste.

5 kommentarer:

  1. Eg las den for mange år sia. Framleis ein favoritt!

    SvarSlett
  2. Hvor er jeg glad for at der nu er en mere, der kender den bog :-)

    Fin pointe, at digtene fortæller den samme historie fra hver sin vinkel. Godt set :-)

    SvarSlett
  3. Åh, skal desidert få tak i denne! Nydelig!

    SvarSlett
  4. Mange sterke dikt her. Vonde, men sterke.

    SvarSlett