mandag 14. september 2009

Noen funn er merkeligere enn andre.
I går var jeg sammen med familien og sorterte ting fra huset til besteforeldrene mine. En bisarr følelse. Bestefar var en samler, en som reiste rundt på loppemarkeder og auksjoner og kjøpte rarieteter, og han kastet aldri noe. Familien har ryddet lenge nå, i går gjenstod fordelingen av ting vi ville ta vare på.

I min haug havnet en svart, enkel notisbok med side på side fyllt av en sirlig håndskrift. Uleselig om jeg ikke virkelig konsentrerer meg om å forstå. Jeg tok den med meg mest for å finne ut hva det var, men nå er jeg aller mest nysgjerrig på reisen denne boka har hatt før den havnet i mine hender.

Først trodde jeg det var ei dagbok, fordi det som var skrevet var datert, men det er feil. På innsiden av permen står et navn: Josefina Ullaland, Naustdal i Sunnfjord. Ut fra hva jeg kan se inneholder boka avskrifter av en rekke taler holdt i Trondheim i 1929 og 1930, alle med religiøst innhold.

En innholdsfortegnelse ville sett slik ut:
"Anders Hovdens tale i Nidaros domkyrkje 1. august 1930"
"Olsok 1930, Gud skal ha landet og folket av sokneprest B. E. Rynning.
"Statsråd Hasunds tale på Stiklestad 29. juli 1930"
"Biskop Støylens f..ike i Nidaros domkyrkja 3. august 1930"
"Preika i Stiklestadkyrkja 29. juli 1930 av biskop Hognestad"
"Biskop Bergrars f..ika frå Stiklestad 29. juli 1930"
"Preika som biskop Støren heldt i Nidaros domkyrkje 29. juli 1930"
"Folkehøgskulen i Noreg av Rasmus Stauri"

Så er det mange tomme sider før det helt til slutt kommer:
"Festkantale ved Olavs Jubileet i Nidaros 29. juli 1930 av Olav Gullvåg"
noe som for meg ser ut til å være et musikkstykke. Det tyder dessuten på at det er kladdet et annet sted på forhånd, for det er akkurat plass til hele stykket fram til siste side i boka.

Jeg har foreløpig bare bladd, ikke lest så mye av det som står skrevet. Håndskriften er "gammeldags" og tar tid for meg å lese. Innholdet er heller ikke noe jeg vanligvis ville interessert meg for. Men fordi det er gammelt blir jeg nysgjerrig. Hvem er hun som har skrevet dette, og hvorfor har hun gjort det? Og ikke minst: Hvordan havnet denne kladdeboka midt inne i en bunke papirer og bøker i et skap hos bestefar?

2 kommentarer:

  1. Dette høres jo ut som en roman. Så spennende!

    SvarSlett
  2. Ja, ikkesant?
    Noe som kan utfordre fantasien litt dette.

    SvarSlett