tirsdag 30. august 2011

Bill Bryson - A Short history of nearly everything

Denne har jeg lest ferdig i dag, etter å ha hatt den som togbok ganske lenge.

Det har vært fornøyelig lesing. Som tittelen mer enn hinter om, sveiper Bryson innom det meste. For hvert vitenskap han er innom, gir han et kort historisk riss og tegner et bilde av hva vi vet i dag. Noe som stort sett kan sammenfattes med ordene "fint lite". Han er engasjert og får meg til å bli det samme, og dermed har han lykkes i det han prøver på.

Dyptpløyende er det ikke. Det hadde jeg heller ingen illusjoner om på forhånd, han skal tross alt ha med "nesten alt" på et begrenset antall sider. Men jeg synes Bryson er flink til å forklare ting så mannen i gata, eller i mitt tilfelle kvinnen på toget, forstår. Både gjennom konkrete eksempler, og gjennom forsøk på å tydeliggjøre tall som er hinsides min forståelseshorisont.

Så mye mer enn det har jeg ikke å si. Annet enn: hva slags trivia skal jeg bombardere samboeren min med når jeg kommer hjem nå når jeg ikke tilbringer togturen hjem med å lese Bill Bryson? Visste dere for eksempel at et menneske har mer genetisk til felles med sjimpansene enn en hest har med en sebra?

2 kommentarer:

  1. Av Brysons forfatterskap er det denne som oftest dras frem. Det er kanskje ikke så rart med tanke på vår "vitenskapelige" verden. Men reisebøkene hans er så meget bedre, skal jeg fortelle Dem. Jeg liker Bryson godt, han er som en gammel, kjær venn. Og noen ganger ler jeg så høyt at jeg må legge vekk boken. Men de norske oversettelsene holder ikke mål.

    SvarSlett
  2. Tipset noteres herved på egnet sted til neste gang jeg er klar for å reise fra sofakroken. Eller til neste gang jeg vil le så jeg triller ut av den.

    SvarSlett