torsdag 11. august 2011

Klassisk stum

Som regel må jeg jobbe for å begrense meg når jeg skal skrive innlegg etter å ha lest ei bok. Så fort boka jeg har lest er en klassiker derimot, har jeg plutselig ingenting å si. Det kunne vært en tilfeldighet, men ikke når det skjer hver gang.

Så hva er det som gjør det? Prestasjonsangst? Tanken om at alt allerede er sagt, at det derfor ikke er noe poeng å si det samme på nytt? At jeg rett og slett liker samtidslitteraturen bedre? Tanken om at "alle andre" allerede har lest disse bøkene, at det ikke er noe vits å misjonere?

Ikke vet jeg.

I dag har jeg lest ferdig Joseph Conrads Mørkets hjerte, og har ingenting på hjertet. Les heller hva labben på Migrating Coconuts skrev om den for få dager siden her.

2 kommentarer:

  1. Artig at det er flere som leser denne akkurat nå. Det var ikke lett å skrive noe om den. Jeg likte den egentlig ikke, men samtidig er jeg glad jeg leste den. Interessant historie, treg og komplisert fortelling. Det er vanskelig å forklare hva jeg egentlig syns...

    Julie leser også denne så jeg, hun pleier å skrive godt og langt om de fleste bøker, vi får se hva hun får til =)

    Likte du boken? Ga den deg en god leseropplevelse?

    SvarSlett
  2. Ja, jeg synes også det var morsomt å se at du, Julie og jeg alle hadde valgt å lese denne boka samtidig, uten at det var planlagt.

    Hvis den hadde gitt meg en god leseropplevelse, hadde jeg antagelig hatt noe å si om den. Stadig vekk merket jeg at jeg hadde lest en side uten egentlig å få med meg hva som sto der, fordi jeg tenkte på andre ting mens jeg leste. For meg ble dette en likegyldig opplevelse; jeg er ikke begeistret, men syntes heller ikke det var dårlig.

    Jeg tror derimot at dette er et typisk eksempel på feil bok til feil tid. Jeg var altfor rastløs til å lese denne nå. Jeg tror helt ærlig at om jeg hadde lest den i en roligere periode, ville jeg elsket den.

    SvarSlett