onsdag 13. mai 2015

Dublin bookhaul

Denne helga har jeg vært på jentetur i Dublin med venninnegjengen fra videregående. Siden jeg er den eneste i gjengen som er spesielt opptatt av bøker, var ikke dette i utgangspunktet en tur i litteraturens tegn. Planen var faktisk å shoppe klær, noe jeg vanligvis er veldig dårlig på. Men Dublin er en by med bokhandler omtrent på hvert gatehjørne, så det er ikke til å legge skjul på at en betydelig del av min tilmålte bagasjevekt gikk til bøker, denne gangen også.

Det begynte pent og forsiktig på lørdag. Jeg hadde, tro det eller ei, reist på ferie uten å ta med meg en eneste bok i bagasjen! Så naturlig nok måtte jeg kjøpe noe så jeg hadde å lese på senga om kvelden. Valget falt på Cormac McCarthy - All the Pretty Horses som var på halv pris i en butikk som hadde opphørssalg.

Søndag morgen gikk vi ut av frokostrestauranten og der hadde noen sympatiske mennesker satt opp bokmarked med brukte bøker midt på torget. Jeg lot de andre gå videre til sine klesbutikker, mens jeg hang igjen der en stund. Innen jeg var ferdig hadde jeg fått med meg åtte bøker, og var svært så fornøyd med det:


Søndag var jeg på gjenbesøk i Books Upstairs, en bokhandel jeg husket fra forrige gang jeg var i Dublin. Her begrenset jeg meg til bare ei bok, nemlig Lady Gregory's Complete Irish Mythology. Denne ble det referert mye til i emnet jeg tok i fjor høst om keltisk mytologi og jeg fant derfor ut at den var verdt å ha i hylla. Deretter tilbragte jeg faktisk noen timer i klesbutikkene, jeg også.

Men det var én bokhandel jeg hadde bestemt meg for å besøke før jeg dro, nemlig Chapters - Irlands største uavhengige bokhandel. Og tro meg når jeg sier at den er STOR. Hadde jeg bodd i Dublin kunne arbeidsgiveren min bare satt lønna mi rett inn på deres konto, så hadde jeg bodd der. Butikken har to etasjer der første etasje er nye bøker, mens annen etasje har brukte. Jeg brukte i første omgang all den tida jeg hadde tilgjengelig i andre etasje, og kom ut med en ny bunke på åtte bøker, men to av dem er gaver. Aller mest fornyd er jeg med at jeg der også fant Kazuo Ishiguros The Buried Giant som jeg har hatt planer om å kjøpe, og her fikk til halv pris fordi noen andre hadde lest den før meg.



Egentlig skulle jeg gi meg der, men jeg greide ikke la være å gå inn en tur til for å få med meg første etasje også. Dermed dro jeg på meg fire bøker til: To samlinger av Doris Lessings dagbøker, Ray Bradburys klassiker Fahrenheit 451 som jeg har stått med i hånda veldig mange ganger uten å kjøpe og  James Ryan - South of the Border som ble turens ukjente kort som var på tilbud til €1,99.



Dermed ble fasiten over 20 bøker denne gangen også, komplett liste finnes her. Jeg trøster meg med at det denne gangen ikke ble i stedet for klær, slik det ofte pleier, men i tillegg.
Bøker er flott, men det er faktisk greit å ha noe å ha på seg også ;)

5 kommentarer:

  1. Fantastisk! Jeg vil være med til Dublin :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Dublin var helt klart en perfekt by for #helanoghalvanpåtur :)

      Slett
  2. Herlig! For en flott tur.
    Dublin står aller øverst på min må-reise-til liste og jeg har planer om å reise dit på bokfestival en eller annen gang om ikke så lenge :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en veldig bra tur, og dette var bare bokdelen av den.
      Men Dublin er definitivt en by som har sjarmert meg. Så det var litteraturfestival der som begynte bare fire dager etter at vi hadde reist hjem. Tror bokfestival i Dublin er en sikker innertier.

      Slett