lørdag 23. mai 2015

Lillehammer - I'm coming for you

De siste årene har jeg sittet hjemme, grønn av misunnelse, og fulgt Litteraturfestivalen på Lillehammer via sosiale medier. Det har ikke hjulpet det grann at jeg selv har vært midt i eksamensstress mens andre har nikost seg med boklig moro i ulike former.

Jeg bestemte meg: Den første festivalen etter at jeg var ferdig på Blindern skulle jeg ikke sitte hjemme.
Likevel satt jeg lenge på gjerdet uten å kunne bestemme meg. Jeg skulle allerede til Dublin i mai, hadde jeg virkelig råd til å dra til Lillehammer i tillegg? Tvilen varte helt til det plutselig gikk opp for meg at Margaret Atwood var blant årets gjester. Hei hå, ingenting å lure på, bestill hotellrom nå!

Moshonista er en erfaren festivalgjenger og har allerede skrevet en grundig festivalplanlegger. Selv møter jeg mindre forberedt. Jeg har vært på festivalen en gang tidligere, men da var jeg deltaker på skrivekurset på Nansenskolen, og fikk egentlig ikke med meg så mye av selve programmet. Derfor sitter jeg nå og blar uten å vite noe om hvor de forskjellige lokalene er i forhold til hverandre, er det mulig å gå mellom dem, hvor mye er det realistisk å få med seg? Det eneste jeg vet helt sikkert er at det blir Atwood. Jeg rekker ikke hennes første programpunkt som er torsdag klokka 10, da sitter jeg på toget. Men festaften torsdag kveld er bankers, og har også planer om å få med meg Atwood i samtale med Karin Haugen på Nansenskolen klokka 14.00 på fredag. Utover det tar jeg det litt som det kommer. Regner med det også blir tid til sosialt samvær med andre bokbloggere på tur, og kanskje styrer det noen av valgene.

Litt forberedelse har jeg likevel gjort, om enn av et annet slag. Det er tydelig at det er Atwoods dystopier som blir hovedpoenget under festivalen, og der har jeg allerede lest (og elsket) alle sammen. I tillegg har jeg lest In Other Worlds, boka der hun skriver om sitt forhold til science fiction sjanger som leser, kritiker og forfatter. Jeg fant likevel ut at jeg ville lese mer Atwood før jeg så henne live, og har nå fullført både Alias Grace og essayboka Negotiating with the dead - On writers and writing. Nå holder jeg på med Lena Anderssons Utan personligt ansvar, ei bok jeg fikk på svensk til jul for å slippe å vente på den norske oversettelsen, men likevel ikke har kommet til før nå. Den bør være i boks før jeg drar, og etter den er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Kanskje mer Atwood, eller kanskje noe helt annet, vi får se.

Uansett, jeg gleder meg!
I år er det min tur til å være en av dem som kommer med bildene, så kan noen andre ta seg av rollen som misunnelig hjemmesitter. Jeg tar laptopen med i bagasjen, så får vi se hvor mye tid det blir til oppdatering underveis.

10 kommentarer:

  1. Artig at vi blir flere bokbloggere på festivalen i år. Jeg har vært der to ganger før. Det ene året var også jeg på skrivekurs på Nansenskolen, men fikk med noen arrangementer, blant annet Sofi Oksanen og Mons Kallentoft, husker jeg, og pub-t-pubrunder med Knut Nærum og Agnes Ravatn. Artig.. Et senere år traff jeg Solgunn der, og vi var på Vigdis Hjort og trefftes etterpå.. Gleder meg veldig til i år, og har også lest meg opp på Atwwod og Lena Andersson, samt han franske debutanten Eduoard Louis. Tror jeg må lese Kjell Westøs Svik 1938 også, fordi det har jeg ikke somlet meg til enda.. regner med at vi ses et eller annet sted..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, Kjell Westø - kanskje han blir valget når jeg er ferdig med Andersson. Har ikke 'Svik', men har 'Gå ikke alene ut i natten' liggende i bokhylla, og den er lånt så jeg burde uansett komme gjennom den så jeg kan levere den tilbake snart. Jeg fikk i grunnen bare med meg én ting når jeg var på skrivekurset, og det var en pub-til-pub runde med vampyrtema. Men ettersom jeg husker, falt vi vel av ganske tidlig og ble værende på en av de første pubene kvelden ut. Men husker vampyropplesning og tibetansk strupesang. Vi sees helt sikkert :)

      Slett
    2. Da har vi jo mer Lillehammererfaring enn Ingallill..:) Og ja alt er gangavstand, korte avstander--- det lengste er til Maihaugen, ti -15 minutter-- ca, opp bakke og til Bjerkebæk. Vurderer å ta en poetisk hageavandring der på søndagen.. det er så fint der oppe, jeg var der det første året jeg var der..

      Slett
    3. Du har mer erfaring enn Ingalill, jeg har vel fremdeles mindre siden jeg strengt tatt bare har vært på ett arrangement. Poetisk hagevandring høres fint ut, i hvert fall om været er bra, men jeg drar tidlig på søndagen så jeg får ikke med meg noe den dagen. Må variere kulturinttrykkene litt og rekke hjem til fotballkamp i Drammen 15.30 ;)

      Slett
  2. Først: Anita (((Hjorh - med HHHHH)

    Resten: Meget imponert over Atwoodforberedelsene dine. Sprengleser dystotriene selv, de 2 siste på lyd (m/soundtrack) og satsert på å være ferdig til onsdag, dessverre uten tid til Alias Grace eller noe annet, de øvrige Atwoodbøkene jeg har lest er for så lenge siden at det nesten ikke telles. Westø burde jeg lest, men no way det går. Trøster meg med at jeg er oppdatert på Andersson og Hjorth (HHHH). Skulle også lese PIlgaard, men oppdaget, igår, til min forfærdelse at biblioteket er stengt til onsdag. Får ikke hentet den ut, arghhh

    Har bare vært på Lillehammer engang før (ifjor), men fant fort ut at de aller fleste stedene (lite sted) er within minutters gangavstand, så i teorien kan man rekke alt man vil - med gode sko og spisse albuer. Det blir moro!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det en ting jeg har utviklet som togpendler, er det spisse albuer. Og gode sko var jeg smart nok til å skaffe meg før jeg dro på Paris-tur med Silje, så check og check!
      Så litt på kartet i går, og kom fram til at det så ut til å være gangavstand mellom det meste, så bra du bekrefter den biten. Og det er bare på bokbloggertreff det er lagt inn konkurranse om fineste kjole, sant?

      Slett
    2. Inga... du glemte en "t"...foran h... just sayin'... i første setningen... siden du vil ha alt rett... mohaha...
      Godt å høre at det er gåavstandsforhold. Flate sko, UTEN kjole, konvertert til kulturkjerring for helga. Har ikke passert 50 ennå, men er close, så Espedal får bare passe seg :-)

      Slett
    3. Skal rett være helt rett, så skrives Ester i Anderssons bøker, Ester uten h, så det så, Ingalill.;) Men skal huske hjorth (enn å ha et så vanskelig etternavn da..;) )

      Slett
    4. Flisespikkekjerringer....
      Men det er nå bra typisk at man slenger rundt med egne feil når man svinger pekefingeren over andre. Ante ikke at hun het Ester, uten H, sånn går det når man hører lydbok, man har null kontroll over navn og bokstaver.

      Slett
  3. Leser alle innleggene her, og sitter med grønnskjær i ansiktet på grunn av misunnelse! Skulle gjerne vært på Lillehammer en gang! Men det er ikke verre enn at jeg ønsker dere et kjempefint festivalopphold! Kos dere - og skriv referat!

    SvarSlett